Welk CMS moet ik kiezen?

Zelf ben ik fan van WordPress. Het is een uitgebreid systeem en je kunt er vrijwel alle kanten mee op. WordPress is een CMS systeem wat staat voor Content Management System. Er zijn open source CMS systemen en CMS systemen die gebouwd zijn door een bedrijf waarbij het gangbaar is dat je een licentie moet betalen om dat CMS te gebruiken. Andere open source CMS systemen waar je wellicht van gehoord hebt zijn Joomla en Drupal. Als je een website wilt is een CMS erg handig. Het helpt je zoals de naam doet vermoeden om de inhoud van je site (de content) te beheren (managen). Welk CMS systeem je het best kunt kiezen hangt af van een aantal wensen en behoeften. Deze zal je eerst helder moeten krijgen om vervolgens een wel overwogen beslissing te nemen.

Een CMS kiezen in 6 stappen

Voor de Frankwatching Podcast ging ik in gesprek met Edward Touw. Hij schreef op Frankwatching.com dit artikel met als titel: *Een CMS kiezen: houd rekening met deze 6 stappen*

De 6 stappen die we in ons gesprek doorlopen zijn:

1. Wat wil je met een CMS doen?
2. Hoe gebruiksvriendelijk is een CMS?
3. Hoe veilig is een CMS?
4. Hoe zoekmachinevriendelijk is een CMS?
5. Is er support beschikbaar?
6. Gratis of betaald?

Edward en ik wijden in ons gesprek uit over WordPress, plugin’s Theme’s updates, kosten en andere zaken die van invloed kunnen zijn op je keuze.

Samenvatting:

Het is belangrijk om je te realiseren dat er niet zoiets bestaat als een “free Lunch”. Welke keuze je ook maakt, ga er maar vanuit dat je zal moeten investeren. Is het niet in geld, dan is het wel in tijd en voor de meeste mensen is tijd geld. (Je zou de tijd die je in het onderzoeken hoe een CMS werkt, welk CMS je moet kiezen, het plaatsen van de content immers ook kunnen benutten om iets anders te doen dat direct geld oplevert (werken bijvoorbeeld) of op een andere manier waarde vertegenwoordigd (tijd met je gezin bijvoorbeeld). Links om of rechtsom: helemaal gratis zal het nooit zijn. Ook bij een Open Source CMS als WordPress moet je na het opleveren / live zetten van je site rekening houden met onderhoud. Een nieuwe auto heeft waarschijnlijk niet veel onderhoud nodig maar af en toe de olie checken en wat vloeistoffen aanvullen kan geen kwaad. Hoe meer je af en toe aan onderhoud doet, hoe minder heftig de met onderhoud gemoeide kosten zullen zijn. Als je nooit omkijkt naar een auto en na een paar jaar eens langs de garage gaat is de kans op een forse(re) rekening een stuk groter.

Wat voor onderhoud heb je aan een WordPress website?

Er komen regelmatig updates uit voor WordPress zelf, het Theme dat je gebruikt en de diverse plugins. Omdat WordPress zo veel wordt gebruikt is het ook voor kwaadwillenden helaas interessant. Zo proberen hackers hun voordeel te doen met sites die niet worden geüpdatet waardoor plugins bijvoorbeeld ongewenst een achterdeur op een kier laten staan. Er zijn vele mogelijkheden om je WordPress website te onderhouden en beschermen. Meer daarover lees je in deze post.

Heb je vragen aan mij of Edward? Laat het weten op Twitter via @jelledrijver, @Frankwatching of @edwardtouw.

Boek: Een sprinter is een stoptrein zonder wc

Links naar de Frankwatching podcast:
iTunes
Stitcher Radio
TuneIn
Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.
Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen

Chatbots & Virtual Assistants gaan ons leven veranderen

/
Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: "heeft u een mobile telefoon".