Jeroen Koopman richt zich met zijn bedrijf NewBe op On Demand Video Platformen. Daarbij moet je denken aan Netflix, Videoland, Amazon e.d.

Dit jaar blijkt dat er meer on demand tv wordt gekeken dan lineair. Oftewel: mensen kijken minder op de momenten waarop een tv zender bedenkt iets uit te zenden en meer wanneer het hen uitkomt. Daarnaast verschijnt er steeds meer content die alleen maar op on-demand platformen te bekijken is.

NewBe produceert met name voor die on-demand kanalen. Co-founder Jeroen Koopman was mijn gast in mijn meest recente podcast aflevering. We praten over hoe hun producties vaker beginnen met een talent dan met een script. Zo kwam de populaire vlogger Jamila bij hen binnen met een wens. NewBe bedacht samen met haar de produceerde Misfits. Die een groot succes werd in zowel de bios als later op Netflix. Inmiddels wordt er hard gewerkt aan Misfits 2. Ook produceerde NewBe de veelbesproken docu over (de eveneens veelbesproken) artiest Famke Louise.

Dit gesprek met de sympathieke ondernemer Jeroen Koopman biedt je mooi inkijkje in een productiebedrijf anno 2019.

Je kan dit gesprek luisteren of lezen. Luisteren op iTunes en Spotify (zoek naar de Jelly Driver Podcast). Lezen kan hieronder. Let op: hieronder vind je een transcriptie oftewel een uitgetypte versie van ons gesprek.

Transcript: 

Jelle: Wel weer elektrisch?

Jeroen: Tesla. Dat is nu helemaal elektrisch. Model 3.

Jelle: Dik hoor. Met die enorme tv op je dashboard. Daar kun je heel goed podcast op luisteren. Er zit gewoon Apple CarPlay in. Dus je kan op weg naar huis…

Jeroen: Mijn eerste podcast luisteren.

Jelle: Je eigen eerste podcast, ook meteen al in je nieuwe auto kunt luisteren.

Jeroen: Het is een beetje ego centrisch om in een nieuwe auto die eerste podcast, die er dan zelf in zit, vind ik wel een beetje to much hoor.

Jelle: Oh ja?

Jeroen: Ja.

Jelle: Ben jij een beetje saai?

Jeroen: Nou van nature wel maar ik heb wel gemerkt dat het goed is om je daar over heen te zetten omdat het je wel dingen brengt die je anders niet had gekregen.

Jelle: Ja life happens outside comfortzone zeggen ze wel eens.

Jeroen: Ja, en als je dat maar vaak genoeg doet dan wordt die outside your comfortzone steeds comfortabeler.

Jelle: En welk voorbeeld kun je noemen van een moment waarop je uit je comfortzone bent gegaan waarbij dat iets moois gebracht heeft?

Jeroen: Nou heel onlangs zijn we vanuit NewBe, waar ben ik dus nu mee ben begonnen met een vlog bijvoorbeeld, en dat idee had ik al vorig jaar of bijna anderhalf jaar geleden om dat ik dacht het zou wel leuk zijn om gewoon wat meer te laten zien van wat we doen in plaats van alleen maar persberichtjes te versturen van de producties die een soort eindresultaat hebben. En we werken heel veel met YouTube sterren en dan dacht ik ja op zich gewoon filmen wat we doen zou heel goed zijn. Maar niemand deed het en ik zelf ook niet, en dat voelde heel oncomfortabel want ik dacht als ik het niet doe dan gaat het er nooit komen zeg maar. Ik moet daarin het voorbeeld geven ofzo. En dat heeft dus heel lang geduurd. En op een gegeven moment zei mijn collega en partner ook, Tarik, zakelijk partner.

Jelle: Ja, ja voor the record.

Jeroen: Houd wel van hem trouwens hoor maar wel zakelijk partner, en die belde toen op. Die zegt, dat was op een set in Ibiza, en die zegt ja je moet daar echt filmen. En hij zei, ik zeg ja dat ga ik echt niet doen. Hij zegt anders stuur ik wel een cameraman er heen. Ik zeg dat gaan we helemaal niet doen.

Jelle: Nee zonde van het geld.

Jeroen: Nou film dan jezelf. En ik weet nog heel goed, ik was dus daar en toen dacht ik ’s ochtends vroeg fuck it, ik ga het gewoon doen. Dus ik pak mijn telefoon en op zich ik weet wel zeg maar op zich hoe je het moet doen als in wat, ik kan het verschil zien tussen iets wat werkt en niet werkt, en dat voelde zo oncomfortabel maar tegelijkertijd aan het eind van die eerste take dacht ik oh..

Jelle: Viel best mee.

Jeroen: Stiekem nog, ik vond het zelfs best leuk. En dat bracht ons in die zin op dat moment niks maar het gegeven dat je dus iets heel oncomfortabel vindt, het toch doet en er dan plezier uit haalt, dat vond ik wel leuk.

Jelle: Wat goed. Jij noemde net al even NewBe, jouw compagnon heet Tarik maar wat is NewBe?

Jeroen: NewBe is producen. Dus we ontwikkelen en maken films en series. Het grote verschil is dat we geen traditionele tv producent zijn maar ons specialiseren in ja wat wij dan noemen on demand platvormen. En on demand dat was vroeger voor ons heel erg YouTube georiënteerd. Daarom zei ik net al veel werken met YouTube sterren, maar inmiddels is dat heel erg gegroeid naar SVOD, en SVOD staat voor subscription video on demand.

Jelle: De Netflix, de Videoland, de hoe heet het Amazon.

Jeroen: Amazon, binnenkort Disney Plus. Dus dat is echt waar ik denk nu de grootste gedeelte van onze producties op staan, en ook waar we onze groei uit halen denk ik.

Jelle: Dat is echt een nou ja een, hoelang bestaat het bedrijf? Laat ik dat eerst vragen?

Jeroen: Tweeduizendelf is volgens mij het eerste boekjaar zeg maar.

Jelle: Maar dit is iets, het is een compleet nieuwe branche waar jullie al wel zitten, waarbij ik me afvraag hoeveel producenten van traditionele tv programma’s daar nu echt al op inzetten.

Jeroen: Ja het grappige is dat de perceptie is dat iets heel ergs nieuws is, en tegelijkertijd wat mij betreft is dat helemaal niet zo. Aan de ene kant niet met het soort producties die er op staan maar de andere kant het is echt niet zo dat gisteren Netflix in Nederland is gekomen zeg maar.

Jelle: Nee ik bedoel meer als producent te zeggen wij gaan ons volledig focussen niet op tv maar vooral op content creëren voor dit soort platformen.

Jeroen: Ja. Ja en eigenlijk is het, ik realiseerde me later dat wij de enige producent zijn die die specifieke focus hebben ook naar buiten toe, hoe gek het is dat niet er nog meer zijn want alle groei zit daar. De budgetten zitten daar. De kijkers zitten daar.

Jelle: Ik kijk bijna nooit meer gewoon reguliere tv.

Jeroen: Ja en dan vraag me dus altijd af wat gek eigenlijk dat we de enigen zijn die zeggen wij hebben een SVOD specialisatie. Terwijl nou ja dus alle variabelen daar zitten.

Jelle: Ja. Jullie doelgroep is de wat jongere doelgroep hè?

Jeroen: Ja jong vanuit een tv-kijk perspectief, en tv bedoel ik dan lineair tv want daar is de gemiddelde kijker heel oud.

Jelle: Daar woord zocht ik lineair tv.

Jeroen: Ja.. In filmtermen heet het free tv, dat vind ik nog een grappigere term.

Jelle: Jonge doelgroep.

Jeroen: Nou ja als je kijkt naar NPO3, de jongerenzender van de NPO, hebben onlangs weer allerlei nieuws over, is volgens mij de gemiddelde kijkleeftijd zevenenveertig. En volgens mij is die op Nederland 1 zou me niet verbazen als die richting de zestig loopt, de gemiddelde kijker. Jongeren zijn voor tv eigenlijk bijna ja behalve kinderen dan, die kijken nog wel heel veel Nickelodeon en Zapp.

Jelle: Maar je zou ook NPO start, dus de on demand is dat daar in meegenomen? Ben ik dan meteen benieuwd. Ik kijk namelijk best wel veel programma’s die ook op Nederland 1 en of NPO 1 en 3 worden uitgezonden maar nooit lineair, nooit op de momenten waarop de zender besluit om het uit te zenden.

Jeroen: Ja ik weet niet of zij kunnen, ik vraag me af of die getallen daar, ik denk niet dat die daar in meegenomen worden.

Jelle: Want ik kan me ook voorstellen dat de doelgroep die je nu noemt zevenveertig plus/ zestig plus dat daar de doelgroep daaronder gewoon al bijna nooit meer op een, ik kijk nooit naar Floortje aan het einde van de wereld, om maar wat te noemen, op het moment dat het wordt uitgezonden op tv. Nooit. Altijd via NPO Start of on demand dus.

Jeroen: Ja. Ja dat maakt dat de lineaire kijker relatief oud is denk ik. En dus wij hebben eigenlijk onze focus op jonge doelgroepen zijn, eigenlijk reikt tot ongeveer vier-/vijfendertig. Dus ik ben zelf vierendertig, dus ik zie mezelf nog wel redelijk als jong hopelijk.

Jelle: Ik ben vijfendertig.

Jeroen: Nog net de doelgroep. Hij wordt steeds ietsje ouder. Dus wij worden ouder en onze doelgroep wordt ook iets ouder. Maar we doen ook heel veel producties voor echt kinderen. Dus film die gericht is op meiden tussen de acht en twaalf, we hebben een YouTube platform voor jongeren tussen de zestien en vierentwintig. Ik denk dat dat ook wel heel erg twintig/vierendertig dat soort doelgroepen dat is echt waar we goed in zijn.

Jelle: Noem eens, want je zegt maar noem eens wat namen? Waar kunnen we jullie van kennen?

Jeroen: Nou ligt er wel heel erg aan wie je dit vertelt. Ik zeg altijd als je een…

Jelle: Die doelgroep van twintig tot hè, van zestien tot wat zei je?

Jeroen: Vorig jaar hebben we voor Videoland bijvoorbeeld de Femke Louise documentaire gemaakt. Is al veel bekeken en besproken serie geweest.

Jelle: Zeker.

Jeroen: In twintig/vierendertig is voor ons, dat hebben niet heel veel mensen gezien, maar ben ik zelf heel trots op is Toon.

Jelle: KPN.

Jeroen: Voor KPN.

Jelle: Heb ik ooit bij jullie nog eens een keer voor gecast. Dan ben ik nog een keer naar een casting geweest bij jullie in het oude kantoor om voor, nou niet voor de rol van Toon maar voor volgens mij dat was toen een feestje en er was dan een ruzie of zo, of iemand was jaloers, weet ik wil veel maar ik mocht daar dan een rolletje spelen. Uiteindelijk is de rol naar iemand anders gegaan maar ik ben toen wel al een keer bij jullie op kantoor geweest.

Jeroen: Onwijs grappig.

Jelle: En daardoor ken ik Toon en heb ik het daarna ook nog wel eens, ik heb daar nog wel eens naar gekeken.

Jeroen: Was dat aflevering één als ik je Storyline…

Jelle: Ja want volgens mij was het toen ook echt voor de, ik weet niet of het al bekend was toen dat het bij KPN uitgezonden zou worden of dat het echt een pilot aflevering dat weet ik niet, maar het was volgens mij wel helemaal aan het begin ja.

Jeroen: Hoe ging jij auditie?

Jelle: Als in de zin of die goed ging of niet?

Jeroen: Nou wat vond je er van?

Jelle: Ik vond het leuk maar ik vind dat, jij zei net ik ben wat, ik voel me niet per se comfortabel voor de camera, ik vind dat heel leuk. Dus ik zou het ook wel leuk vinden om daar meer in te doen. Dus ik vind dat tof. Het is alleen de vraag. en acteren vind ik ook leuk. het is alleen de vraag of ik daar nou per se goed in ben of dat ik beter gesprekken kan voeren. Dus als je kijkt van wat zou ik heel graag willen doen dan zou ik een Floortje aan het einde van de wereld achtig programma van, een 3opreis achtig programma, dat zou ik echt fantastisch vinden. En dan niet omdat je dan de hele wereld over mag vliegen want ik zou dat ook hier in Nederland heel leuk vinden maar gewoon ja verhalen in beeld brengen en met mensen kletsen. Dat zou ik te gek vinden.

Jeroen: Als jezelf eigenlijk.

Jelle: Eigenlijk toch wel als mezelf ja, maar acteren zou ik ook heel leuk vinden maar ik weet niet of ik daar nou, ik ben niet geworden. Dus of ik daar wel goed genoeg in ben.

Jeroen: Nou dat je het niet geworden bent zegt niet altijd wat over je vaardigheid.

Jelle: Nee, maar het is net je zoekt iets. Nee ik vond het wederom super leuk om te doen. Dat vind ik eigenlijk bij elke auditie. En nou ja wat is het één op de tien keer wel wordt dan nou dan vind ik dat prima. Dus ik vond het erg leuk om te doen.

Jeroen: Nou grappig. Toeval. Ja en de andere titels, maar dat is niet denk ik de doelgroep van deze luisteraar of degene die dit nu luistert, maar voor ons was het wel een belangrijke titel Misfit. Een film gemaakt voor meiden tussen de acht en twaalf ongeveer. En daarbinnen die leeftijd hebben we denk ik hebben ze allemaal de film gezien want hij was heel erg een hit in de bioscoop maar nu ook op Netflix. En dus dat is ook nog wel…

Jelle: Hoe begint dat? Hoe begint nou een Misfits bijvoorbeeld? Bedenk jij het concept van Misfits? Ga je er mensen bij zoeken of? Neem ons eens mee in zo’n proces.

Jeroen: Ja dat is een leuke vraag die je stelt. Ook omdat het proces bij ons net iets anders werkt heb ik ervaren dan bij andere producenten, of in ieder geval in dit geval bij filmproducenten, en dat is niet dat we daar ons bewust van waren maar daar kwamen we eigenlijk achteraf achter. In het geval van Misfit begon het niet met een script en ook niet met een idee voor een film maar eigenlijk met in dit geval Jamila en Jamila is een YouTube ster.

Jelle: Met redelijk wat volgers.

Jeroen: Inmiddels 1,1 miljoen, de grootste Nederlandstalige vrouwelijke YouTuber. En wij deden vanuit NewBe eigenlijk al heel lang haar management. Dat is niet onze focus. We doen helemaal geen management van andere sterren zeg maar, maar met haar hadden we zo’n goede connectie dat dat over en weer goed werkte. Al vanaf dat ze nog helemaal niet zo groot was. En zij kwam naar ons toe en zei oh ik zou eigenlijk heel graag iets scripted willen doen. Dus niet reality maar scripted. En wij wilden heel graag een film. En toen dachten we fuck it moeten we gewoon een film met haar maken. Dus zij was het startpunt. En toen zijn we eigenlijk gaan redeneren vanuit oké wie is haar doelgroep. hoe ziet die er uit, wat vinden die leuk, wat vinden die interessant en laten we proberen met haar als lead ster een film te ontwikkelen die de doelgroep aanspreekt. En zij woont in Amerika. Ze is Nederlands maar woont in Amerika, en dat weet de kijker, de gemiddelde kijker weet dat, en daar was toen het idee van wat nou als de film gaat over een meisje dat uit Amerika terug naar Nederland komt, en dan in Nederland nou ja buiten de boot valt. Dus niet populair is, en hoe gaat ze daar dan mee om. Dat was eigenlijk een soort startpunt van het idee. En mijn rol binnen het bedrijf is eigenlijk dat idee. Dus te zeggen we gaan een film doen met Jamila en dit is het idee. Zeg maar een soort one line startpunt. En vanaf dat moment moeten er eigenlijk mensen bijkomen die dat verder brengen. Dus scriptschrijvers, regisseur, uitvoerend producent en dat zijn mensen die we inmiddels allemaal intern hebben. En dan, en financiering moet je natuurlijk op een gegeven moment er bij gaan halen. En dat was eigenlijk startpunt. Het startpunt was Jamila. Dan concept, dan script, en vervolgens werk je toe naar een release.

Jelle: En maak je dan bijvoorbeeld, ik ben wel benieuwd want je zegt financiering moet je er bij halen want je doet het niet uit eigen zak dus zo’n productie in eerste instantie om het vervolgens te verkopen. Je verkoopt het eigenlijk al in het begin. Heb je dan een pilot nodig of een teaser, of hoe gaat dat?

Jeroen: Nou bij series werkt het inderdaad zo. Dus dat je op basis van een pilot of een bij wijze van spreken een A4tje het verkoopt en het dan gaat maken. Maar in het geval van een film financieren we het wel degelijk zelf met partners. Dus omdat de uiteindelijke klant voor ons bij films de kijker is, die met zijn allen naar de bioscoop moeten gaan, was hier de koers laten we, we geloven er in, dus laten we dan ook zelf partner worden in het idee. En toen hebben we een distributeur erbij gezocht, in dit geval Splendid film. Is van origine een Duitse partij, of tenminste het is een Duitse partij met een Nederlands kantoor. En met zijn tweetjes hebben de film eigenlijk gefinancierd. Dus dat is geen klant maar ja een financiering partner.

Jelle: Dat is dus anders dan bijvoorbeeld bij Netflix kan me zo voorstellen maar daar komen we dan zo op. Ik ben wel benieuwd want waar zit dan in dit geval, jullie hebben gefinancierd samen met Splendid, hebben allebei zit je er met een belang in financieel. Wanneer en waaruit komen dan de revenuen?

Jeroen: Nou die zijn even op hoofdlijnen tweeledig, is je hebt eerst de bioscoop opbrengsten. Dus is wat je de box office noemt. Dus dat is zoveel bezoekers keer een bioscoopkaartje. En daar krijg je dan een gedeelte van.

Jelle: Een deel van ja.

Jeroen: Ja. En dan heb je daarna wij noemen dat intern de secundaire exploitatie. Dat zal ongetwijfeld…

Jeroen: Merchandising.

Jeroen: Nou dat zijn eigenlijk alle andere windows, noem je dat. Dus een window is een scherm waarop je film een bepaalde periode te zien is.

Jelle: Oké.

Jeroen: Dus dat is, tv is een window. Netflix is een window.

Jelle: Ja want hij is eerst in de bioscoop geweest. Dan verdien je daar wat en daarna haal je hem uit de bioscoop en dan komt die op Netflix te staan.

Jeroen: Ja.

Jelle: En betaalt Netflix dan gewoon een one time fee voor het mogen tonen van jouw film? Of zit er ook nog een deel performance based met hoe vaak wordt die bekeken en vinden mensen het wel leuk?

Jeroen: Nou uiteindelijk is het ook een onderhandeling maar in het geval van Netflix is dat wel echt een over het algemeen een pre buy of tenminste een fixed fee.

Jelle: Ja voor een X periode.

Jeroen: Ja. En wat je heel erg ziet ontstaan in de markt, en dat vind ik heel leuk om te zien, is dat vroeger had je bioscoop, dan kreeg je dvd, en toen kreeg je in tijd en dan heb je [00:15:27 XXX], dus de transactional video on demand, dus dat is dan dat je op ITunes of Ziggo Movies en Series iets koopt. En dan heb je het P1 window, dat was dan Film 1 en zo. En dan daarna gaat die op een gegeven moment naar tv. Dus free tv heet dat dan, is dan een soort van het laatste of één van de laatste windows in je filmexploitatie. En dan kun je het natuurlijk ook nog ondertussen in het buitenland verkopen of dubben, of… Maar wat je ziet gebeuren is dat vroeger SVOID, dus Netflix en zo, heel laat zaten. Dus soms nog ver na tv. Vroeger stonden alleen maar oude films op Netflix. En die zijn met zijn allen, en met zijn allen bedoel ik dan Amazon, Netflix, Videoland willen die opschuiven dichter tegen de bioscoop aan. En in Amerika zie je al heel vaak dat ze zelfs die hele bioscoopfase overslaan en dat ze gewoon zeggen gaat in één keer.

Jelle: Releasen op ABO of… Ja.

Jeroen: Ja. En nou daar zit dan ook hoe eerder je wilt zitten na bioscoop hoe duurder je film wordt voor de koper.

Jelle: Wat vet. Cool. Dus bij Misfits, ik moet eerlijk bekennen, ik hoef me niet te schamen, ik ben niet de doelgroep, maar bij Misfits is dus het is begonnen met Jamila. Jamila die zei ik heb eigenlijk een idee, ik zou wat willen. Jullie hebben haar geholpen dat verder uit te werken. Dat is uiteindelijk een film geworden samen met een producent of een distributeur moet ik zeggen. Jullie zijn de producent en zij zijn de distributeur. Wat doet dan zo’n distributeur? Is dat zeg maar wat een uitgever doet bij boeken, doen zij bij films?

Jeroen: Ja is een goede vergelijking. Dus zij zorgen ervoor dat de film uiteindelijk in de bioscoop te zien is, en daar hoort ook een stukje marketing bij en promotie. Al doen we dat ook wel weer heel erg samen omdat we als zeg maar on demand georiënteerde producent heel erg gewend zijn dat marketing een onlosmakelijk onderdeel is van je productie. Ik denk dat de gemiddelde, dan scheer ik een beetje over één kam hoor, maar tv producent gewend is om te zeggen hier heb je mijn productie televisiezender vermarkt het maar. En wij komen heel erg uit YouTube en dan ben je gewend, er kijkt niemand. Dus je moet alles doen om ervoor te zorgen dat die nul kijkers zeg maar een miljoen kijkers wordt.

Jelle: Dan heb je natuurlijk in dit geval een hele slimme partner aan Jamila. Degene die met het idee kwam. Zij is al een merk en met een enorm bereik, en het bereik is nog eens een keer verdubbeld of zo sinds Misfits als ik me niet vergis. Van 700.000 naar 1,1 miljoen. Dat helpt natuurlijk enorm dan.

Jeroen: Ja zeker. 

Jelle: Is dat ook de reden waarom jullie, want Famke Louise beetje vergelijkbaar verhaal toch? Ook al iemand met een enorm bereik en iedereen vindt er wat van. Van fans tot haters enzovoort, maar alhoewel ze is al iemand. En die is bij jullie terechtkomen om daar die documentaire over te maken.

Jeroen: Ja. Vaak zie je dat ze bij ons terechtkomen met zichzelf, zou ik zeggen, en dan gaan wij vanuit dat wij denken dit is echt een talent waar we wat mee kunnen en daar bedenken we dan een idee op, en dat leidt dan tot een productie. Maar we zijn heel tellend first driven. Dus waarbij je, je kan zeggen we gaan een heel scenario schrijven en dan gaan we casten wie er het beste bij past. Beginnen wij met het talent en schrijven het scenario erbij, of bedenken we…

Jelle: Het precies andersom.

Jeroen: Ja precies andersom. En het grappige is ik moest vorige week, ik heb een dochter van 7, en ik had een gastcollege gehouden in groep 3b.

Jelle: Super leuk.

Jeroen: Over hoe maak je films.

Jelle: Wat leuk.

Jeroen: En toen had ik een heel verhaal over nou ja je je begint met een script. En dan ga je de acteurs er bij zoeken. Maar wij, normaal werkt het zo, maar wij beginnen met de acteur en dan is het bij ons vaak nog eens een keer niet een acteur maar een ander soort talent.

Jelle: Die wil acteren.

Jeroen: En die ook kan acteren. Dus dat je denkt die kan het wel. Dus het liefst hebben wij een startpunt met een talent. En we doen ook bijvoorbeeld een internationale televisieserie of een on demand serie, en dan beginnen we met een Amerikaanse YouTube ster. Die dan drieënhalf miljoen abonnees heeft, gespecialiseerd in urban exploring.

Jelle: Dat is toch super slim.

Jeroen: En dan ontwikkelen we het format eigenlijk op hem.

Jelle: Ja maar dan heb je toch meteen al het bereik gewoon te pakken? Dus je bent toch meteen al verzekerd van het bereik, en je weet zeker dat die persoon wil meewerken en zijn following base wil inzetten want die is gewoon part of the hole concept.

Jeroen: Ja dat is, bij ons is ook erg een verschuiving plaatsgevonden dat vroeger was het client first. Dus dat je begint met de klant, wat wil de klant, en nu is het echt eigenlijk talent first en als je een bepaald talent hebt aan boord dan gaat die klant wel volgen. En dus pitchen we veel vaker ideeën aan talenten. En als we die dan enthousiasmeren… 

Jelle: Oh wat grappig. Jullie benaderen dan de talenten? In plaats van een talent zegt ik heb een idee.

Jeroen: Meestal komt het talent zonder idee bij ons. Dus wij zien het is een talent, we kunnen er wat mee, en dan gaan wij bedenken wat. Dat was in ieder geval in Jamila eigenlijk hetzelfde. Die zei ik wil iets scripted. Maar dat dat een bioscoopfilm moest worden was nog niet per se toen haar idee.

Jelle: Wat tof zeg. Hoe groot is NewBe nu in mensen? Hoeveel personeel hebben jullie of werken jullie met freelancers?

Jeroen: Heel veel freelancers. Ik dat als je nu, als ik nu naar kantoor zou gaan dan denk ik dat er een mannetje of veertig zitten.

Jelle: Zo. Dat is een stuk meer dan toen ik voor Toon kwam casten.

Jeroen: Daarom moesten we ook verhuizen.

Jelle: Ja.

Jeroen: Maar daarvan is ik denk tweederde freelance of stagiair. Dus het vaste team dat er ook zou zitten als we geen één productie doen. Dan hebben we overigens wel een probleem, dat zijn er nu twaalf. En de rest is dus allemaal op de productie.

Jelle: Dus je ze zoekt ook daarin de mensen bij de klus, dat hebben we nu nodig, die past daarbij en die schakel je dan in.

Jeroen: Ja. Dus specialisten en niet de ene regisseur is top voor die productie maar niet voor de ander. Je noemde net Toon, regisseur is echt een super groot talent maar hij zou niet de regisseur voor Misfits zijn.

Jelle: Wie is dat ook alweer?

Jeroen: Beer ten Cate.

Jelle: Oké.

Jeroen: Daar zou je misschien toen auditie mee hebben gedaan.

Jelle: Ja dat zou goed kunnen. Ik zit even te denken, ik dacht dat er nog iemand bij was die ook…

Jeroen: Die ook Toon speelde denk ik. 

Jelle: Nou ik weet wel dat die zich ook wel bemoeide zeg maar met de setting. Ik dacht dat er iemand bij betrokken was die ook, ik heb in een snelle Jelle commercial een heel klein rolletje gehad een keer, volgens mij was het één van de regisseurs daar, dat dacht ik. 

Jeroen: En overigens talent als audit hoeft niet per se een, dat kan dus ook een regisseur zijn of iemand met een heel vet idee of een journalist. Er zijn nu bij ons heel veel nieuwe genres, true crime bijvoorbeeld, en dan zien wij talent, iemand die dus daar heel veel verstand van heeft wel.

Jelle: Vertel eens true crime, wat is dat?

Jeroen: Nou Femke Louise was een documentaire serie. Op zich die vorm sprak ons heel erg aan. En daar gaan we nu meer soort producties van maken, maar toen dachten we het ook wel leuk als je wat meer onderzoekend werk kan gaan. En dan ga je ook kijken van wat zijn nou genres die groeien of waar de kijker meer van wil zien. En ik denk dat dat toch wel heel erg door making a murderer is gekomen dat dat genre, dus die combinatie van een soort, ja ik zou zeggen een onderzoekende vorm van documentaire maken waarin je als kijker meegevoerd wordt in een verhaal maar waarin je nog niet precies weet waar het uitkomt, dat dat wij noemen dat overigens een podcast vorm, omdat er dus een maker is die heel graag intrinsiek iets wil vertellen maar is niet per se een presentator. Dus het is niet., hij is echt uit persoonlijke interesse geïnteresseerd in het verhaal en dat zien we dan als talent. En daarmee proberen we dan een productie te ontwikkelen.

Jelle: Nou ik zal je zo’n mijn kaartje geven. Toon, Misfits, Famke Louise, wat zijn nou nog meer producties waar we je van kunnen kennen of waar je trots op bent?

Jeroen: We hebben First. First is een YouTube kanaal wat heel lang gesponsord is geweest door Ziggo. En dat is…

Jelle: Hoe gaat dat dan? Bedenken jullie First en kijken jullie of je het bij Ziggo, bij KPN, of wie dan ook wegzetten of komt er een Ziggo bij jou en die zegt…

Jeroen: Beide kan. We hebben drie categorieën producties. Eén is die we helemaal zelf bedenken en daar dan een klant bij zoeken. Dat is First in dit geval. Twee is dat er iemand met een idee naar ons toekomt, dat wij daar in geloven en dat dan brengen tot een productie. En categorie drie is een briefing.

Jelle: Misfits.

Jeroen: Ja Misfits is eigenlijk categorie één omdat er dan nog geen idee is. Er is nog geen concept, geen format. Het enige wat er is is een ster zeg maar. En categorie drie is een briefing. Dus dat een partij zegt we willen een Sinterklaas serie voor dit budget.

Jelle: Oh ja. En wat vind je het leukste? Welke van die drie?

Jeroen: Categorie één. Dus helemaal eigen idee. Ontwikkeld op een talent dan wel vaak. En ik heb toevallig over 2018 berekend wat de verhouding is tussen die drie categorieën en dan is dat ook verreweg de grootste categorie. En de briefing is de kleinste categorie.

Jelle: Is logisch als je dat het leukst vindt dat je daar het meest op in zet. Je zei wij deden al het management van Jamila, dat is eigenlijk niet onze core business maar dat deden we al wel. Wat houdt dat in, het management doen van een YouTube ster?

Jeroen: Nou kijk als je een miljoen subscribers hebt krijg je gewoon heel veel aanvragen ook. Dus iedereen wil…

Jelle: Wat voor aanvragen?

Jeroen: Nou merken die wat met je willen, [00:24:58 XXX] maar ook gewoon fans, van alles en nog wat. En wij hebben iemand in dienst, Sylvie, die dat volledig dedicated dan voor Jamila doet. En dan eigenlijk met Jamila elke keer afstemt van hé wil je dit of zullen we dit doen, of contracten checkt, contracten onderhandelt.

Jelle: Prijsstelling.

Jeroen: Prijsstelling. Ja gewoon zorgen dat zij eigenlijk ontzorgd wordt. Ook omdat ze gewoon dagelijkse video’s of tenminste heel frequent video’s moet maken.

Jelle: Nemen jullie dan bijvoorbeeld ook haar montage uit handen of blijft ze dat allemaal zelf doen?

Jeroen: Dat zou kunnen. Dat ook een beetje wat ze willen. Maar voor ons is het management van het is toevallig zo ontstaan omdat het voor ons allebei goed werkt. Ik weet nog in 2000…

Jelle: Je zit er niet op te wachten dat er nu influencers luisteren en zeggen wil je ook mijn management gaan doen want dat herken ik wel.

Jeroen: Nee. Ja dat klinkt dat gek want dan denk je why not maar nee dat is echt.

Jelle: Focus.

Jeroen: In 2012 werkten we heel veel met zo’n beetje elke YouTube ster die er toen was maar niemand deed dat. Dus toen was er ook helemaal geen noodzaak om mensen vast te leggen in een soort contractvorm of zo. En toen zag je in 2013/2014 de opkomst van de MCN markt. Dus Multichannel Networks, ja die zeiden wij gaan ze tekenen, vastleggen, en een soort exclusieve vertegenwoordiging naar de markt toe van deze sterren. Dus die sterren met zijn allen bundelen en dan ze vertegenwoordigen. En toen hebben we heel lang nagedacht van shit zij komen met een propositie die we al doen alleen zonder contract, moeten wij niet ook een MCN worden. En toen hebben we eigenlijk besloten dat niet te doen om twee redenen. Is één we zijn producent. Dus onze focus is niet management. Onze focus is het ontwikkelen en maken van producties. En twee was onze analyse toen uiteindelijk gaat dat talent kiezen voor de partij die het meeste geld biedt. En dat zijn wij niet. Dat zijn de grote partijen. Dat zijn de RTL ’s of de Talpa’s van deze wereld. Die gaan later instappen, die gaan meer geld bieden, en dat gaat het verdienmodel onder druk zetten waardoor de marge ook aan hun kant uiteindelijk heel klein wordt. En voor ons gevoel was het heel erg zeg maar een business segment gericht op verkoop. Als je dat doet ga je volgens mij verlies maken en moet je het uiteindelijk verkopen aan zo’n grotere partij die later instapt. En dat was niet, het grappige is dat dat precies dat is ook wel gebeurd, is er zijn nu nog maar weinig MCN’s die niet eigenlijk overgenomen zijn door een grote partij. En het is een heel moeilijk businessmodel ook. Het is gewoon, dus ik ben blij dat we achteraf, alleen de enige die met wie het ook gewoon op een soort loyaliteitsbasis heel goed werkte was Jamila en toen dachten we ja dat gaan we gewoon, dan doen we dat.

Jelle: In stand houden. Hoe verkoop je een serie of een productie aan een Netflix? Hoe gaat dat? Hoe gaat zo’n proces? Wat voor vragen, afwegingen? Hoe gaat zo’n onderhandeling? Wie neemt het initiatief?

Jeroen: Het begint bij ons met dat wij een idee hebben. En wat we altijd al heel snel doen bij een idee in welk stadium dan ook is inschatten bij wie past dit heel goed. En dat heeft te maken met een soort gevoelskwestie maar ook met dat je uit de markt weet of van eerdere pitches hebt ervaren dit willen ze echt niet en dit willen ze echt wel. Dus een soort kennis van je klant. En als je op een gegeven moment een productie hebt ontwikkeld, of het nou een idee is of een heel script of welk stadium dan ook, en je denkt dit is echt een Netflix productie. Is al een ander soort productie als bijvoorbeeld een Videoland productie. Tuurlijk zit er overlap in die ze allebei zouden willen hebbe maar je kan ergens op gevoelsbasis zeggen dat het echt goed bij hun passen. En als je dan er echt in gelooft, wij pitchen heel weinig dingen bij heel veel partijen. We gaan altijd heel gericht dat we denken van dit is echt wat voor hu. En dan gaan we proberen alle tijd en moeite te steken in dat voor die partij dan aan de man te krijgen. En wat je hoopt is dat je daar al een relatie hebt. Dus dat je weet wie er over gaat, hoe die te bereiken en op wat voor manier je dat moet doen. Maar dat begint met dat je die relatie eerst moet opbouwen. En nu in het geval van Netflix hebben we het voordeel dat Misfit was al een succes in de bioscoop. Toen kochten ze hem voor het platform. Daar doet die het heel goed.

Jelle: Maar heeft Netflix jullie toen benaderd?

Jeroen: Dat is toen via de distributeur gegaan.

Jelle: Oké.

Jeroen: Alleen dan ben je op een gegeven moment wel de producent van die film die het op hun platform goed doet.

Jelle: Straalt ook weer af.

Jeroen: Ja dat is makkelijker een mailtje sturen zeg maar. Nou op een gegeven moment weet je wie er over gaat. Dan heb je daar een relatie mee opgebouwd. Je weet wat diegene zoekt. En dan is het een pitch. En we proberen niet heel erg met hagel te schieten maar dan als je een pitch hebt, zo vaak heb je die niet want iedereen wil pitch, om dan heel gericht te zeggen hier geloven wij zelf echt in en niet, make believe maar dit is echt iets wat we met passie willen maken en hier geloven we in dat het voor jullie gaat werken. En dat dan pitchen. En dan hopelijk kun je dat enthousiasme overbrengen.

Jelle: Hoe doet Misfits het op Netflix, want het was in de bioscoop echt een hit.

Jeroen: Ja kijk je krijgt geen cijfers. Dus ik kan het niet met cijfers staven.

Jelle: Maar ze beginnen wel te glimlachen als je het erover hebt.

Jeroen: Nou ja wat ik altijd doe is dan, er komt 1 juli overigens nog een film van ons op Netflix. mag ik nog niet zeggen, maar…

Jelle: Wanneer, 1 juli?

Jeroen: Ja.

Jelle: Ik vermoed dat deze podcast net daarna live gaat. Dus dan kom je goed weg. Kun je vertellen welke het is of niet?

Jeroen: Elvy’s wereld. Die gaat ook naar Netflix. En we gaan daarna, er komt nog meer aan, maar dat mag ik echt nog niet zeggen. Wat ik dan doe is een, want je account is heel erg, ik zou zeggen vervuild door je eigen kijk algoritme.

Jelle: Ik zet ook voordat mijn zoontje van 3 gaat kijken hem altijd stiekem even op het profiel van mijn vriendin.

Jeroen: Je hebt ook een guest profiel.

Jelle: Ja dat weet ik, en zij zit ook echt elke keer te tieren van dan krijg je fucking Peppa Pig, alleen maar van dat soort meuk in beeld. Terwijl ik denk ik heb er helemaal geen last van.

Jeroen: Ja wat ik dan doe is een leeg account maken. Dus waar nog niemand naar gekeken heeft, op wel een kids profiel. En dan kijken of die dan in trending staat en daar heeft die heel lang op nummer één gestaan. Dus toen dacht ik geen slecht…

Jelle: We gaan goed.

Jeroen: Ja. 

Jelle: Maar goed zij kopen hem af.

Jeroen: Voor een bepaalde periode.

Jelle: Ja.

Jeroen: Dus twaalf maanden…

Jelle: En hoe voelt dat voor jou als ondernemer? Vindt je dat oké? Is het van joh het zou me echt, natuurlijk hoop ik dat die heel goed gaat maar ik vind het ook ja het is prima. Of denk je dan als je hem heel lang op nummer één in trending ziet staan, gaat het dan wel eens jeuken en denk je fuck we hadden toch iets performance based ook in moeten bouwen of zo? Of kun je dat loslaten?

Jeroen: Nee. Dat denk ik niet nee. Ik denk voor ons is scoren zeg maar, dus dat er heel veel mensen naar kijken, echt in het DNA van het bedrijf. Dus ik zeg altijd, klinkt een beetje stommig, maar ik heb echt veel liever veel kijkers en een slechte recensie dan geen kijkers en een goede recensie. Die twee gaan namelijk absoluut niet hand in hand.

Jelle: Nu heb je het over recensie, en als je het hebt over euro’s?

Jeroen: Nee ja, ik heb liever dat iets heel goed scoort dat je daarna nog met iets kan komen, dan dat je gaat balen van ah had ik maar beter onderhandeld, want dat is dan gewoon…

Jelle: Daar kun je niks meer mee, heb je geen invloed meer op.

Jeroen: Ik denk eerder goed voor de relatie, laten we iets nieuws bedenken.

Jelle: Zie we hebben ons bewezen op naar de volgende.

Jeroen: Ja.

Jelle: Oké. Heb je daar hulp bij? Heb je zelf een soort management zou ik willen zeggen of heb je een, nou ja dat heb je niet want je bent één van de bazen, maar heb je coaching, mentoren, heb je mensen bij wie je terecht kan, mensen met wie je kan sparen anders dan Tarik is het hè?

Jeroen: Ja. Nou ik vind dat moeilijk te zeggen, dat ik dat zeg is vind ik, ik weet niet of dat klopt, laat ik zeggen ik weet niet of ik zelf kan zeggen dat het zo is, is dat ons bedrijf is heel onhiërarchisch. Dus iedereen…

Jelle: Coacht aan de lopende band.

Jeroen: Ja. Dus de meeste beslissingen binnen NewBe worden ook absoluut niet door mij genomen. De meeste nieuwe dingen die er nu gebeuren, gebeuren volledig buiten mij om. Dus ik denk dat mijn taak moet zijn om hele goede mensen te verzamelen. En dat is wel wat, dat weet ik dat ik dat goed kan, maar vervolgens laat ik wel heel veel vrijheid aan die mensen omdat die dat veel beter kunnen dan ik zelf. Of het nou ontwikkeling is of pitchen of script ontwikkeling. En tegelijkertijd heb ik wel nou heel veel ruggespraak met, ik heb ook een, die zie ik niet per se heel vaak maar zo nu en dan een businesscoach, ik heb een CFO met wie ik heel veel dingen overleg. Die zie ik ook echt als een soort coach.

Jelle: Die vanuit de spreadsheet feedback geeft ook.

Jeroen: Ja, ik ben toch heel erg op gevoelsbasis en ben weliswaar zakelijk maar niet per se heel financieel. Dat klinkt een beetje tegenstrijdig.

Jelle: Vind ik helemaal niet. Ik denk dat heel veel ondernemers dat hebben. In elk geval ondernemers binnen de creatieve sector waar ik je toch wel onder schaar, dat die vooral heel goed zijn, jij bent volgens mij heel goed in dingen bedenken en dingen uitzetten, et cetera, maar dat wil niet zeggen dat je per se financieel heel sterk hoeft te zijn.

Jeroen: Nee. Nee dus daar heb ik absoluut nog een learning curve. Dus nee daar heb ik een gesprek mee en ik heb mijn beste vriend die ook een eigen productiemaatschappij heeft. Wij hebben met elkaar altijd heel veel ruggespraak over elkaars bedrijf. We zitten net in een andere hoek.

Jelle: Oké. Welk bedrijf is dat?

Jeroen: Wefilm. En dat is Bas Welling. Dat is de eigenaar daar samen met zijn broer. En ze zitten meer in de commercials. Het grappige is ik had hem een toevallig eerder vandaag nog aan de lijn. We hebben dus twee jaar geleden precies, ongeveer twee jaar geleden, hebben we een week lang van elkaars bedrijf geruild.

Jelle: Oh lachen. Oh wat tof.

Jeroen: Dus ik zijn rol, hij de mijne.

Jelle: Binnen elkaars bedrijf.

Jeroen: Binnen elkaars bedrijf.

Jelle: Compleet nieuw team.

Jeroen: Full access, volledige beslissing. 

Jelle: Zo daar heb je wel ballen voor nodig. Allebei.

Jeroen: Dat was een heel heftig weekje. Was echt heel heftig, intensief heel leuk ook, maar we hadden het er vanochtend over dat wij er nog steeds zo vaak over hebben omdat we daar zo veel van geleerd hebben.

Jelle: Kom maar door, wat zijn nou typische lessen die je toen hebt geleerd?

Jeroen: Nou het stomme is als ik ze nu vertel dat je denkt ja open deur maar ze ervaren versus ze lezen is wel een verschil. Maar de sterkste les is hoe persoonlijk gedreven je bedrijf is. Dus hoe diep, hoe ver je persoonlijkheid doorgevoerd is in alles wat je doet.

Jelle: Qua normen, waarden, waar moet ik aan denken?

Jeroen: Ja, om je nou om het praktisch te maken is ,ik keek en kijk heel erg op naar het bedrijf van Bas. Het is denk ik veel strakker georganiseerd dan NewBe. Financieel strakker. En ik wil daar heel veel van leren. En toen ik die week bij hem was zag ik hoe dat georganiseerd was. Het was echt alsof ik in zijn hoofd rond liep. En dat was heel bewonderenswaardig, ik vond het dat ik dacht wow wat goed. Maar ik dacht ook dit is niet mij zeg maar. Dit is, bij mij is het wat losser en en daardoor misschien wat rommeliger.

Jeroen: Maar daar gedij jij heel goed bij.

Jeroen: Daar gedij ik dan weer goed bij. En ontstaan dan nou soms nemen we wat grotere risico’s maar daar zit ook weer soms wat grotere up sites in en zo, merk je dus dat dat zit in zowel het soort mensen dat je om je heen verzameld als hoe je kantoor inricht. En ik weet we hebben allebei absolute dezelfde normen en waarden. Dus we vinden hetzelfde goed en fout, mooi en lelijk, maar de weg er heen en de manier waarop en de toon of voice waarmee, die is dus mega persoonlijk. En wat ik daar wel eens confronterend in vind is als ikzelf bijvoorbeeld minder lekker in mijn vel zit of als ikzelf dus kleine dingetjes, gewoon hele persoonlijke dingen, dat ik ook kan zien dat die zijn weerslag hebben op hoe het gaat. En dat is best wel eens heftig dat je denkt wow fuck.

Jelle: Het doet iets met je hele bedrijf, of je juist wel of niet een glimlach hebt, of dat je chagrijnig bent en slecht geslapen hebt et cetera.

Jeroen: Exacte ja. En dat klinkt dan terwijl mijn rol echt zeg maar klein is. Het is helemaal niet zo dat ik overal bij betrokken ben, helemaal niet. Het valt heel erg tegen. Of nee ik heb leren delegeren in de loop der tijd. En toch heeft het effect.

Jelle: Volgens mij moet als je zo’n experiment doet, wat jullie gedaan hebben een week lang ruilen van bedrijf, moet ook de insteek zijn dat je, dat denk ik hoor, kijkt naar hoe doen zij het en wat zou ik daar wel van mee kunnen nemen. Mensen hebben nog wel eens de neiging om bij alles wat er op ze afkomt dat te plaatsen bij dat wat ze toch al weten of waar ze het niet mee eens zijn. Ja en als je met zo’n bril op naar zo’n experiment gaat dan zul je per saldo niet zo heel veel leren maar wat zijn, je zei net financieel zou bijvoorbeeld veel beter gestructureerd of strakker en noemde het, wat zijn nou dingen die je hebt meegenomen? Die je bij Bas hebt gezien waarvan je denkt ik wil toch kijken hoe gaan wij dat in ons bedrijf wel ook wat meer doen? En vice versa wat heeft hij bij jou gezien?

Jeroen: Ja het is inmiddels twee jaar geleden. Het grappige is dat dat minder is bijgebleven. Wat er is bijgebleven is eigenlijk een reflectie op wat je zelf al deed, meer nog dan wat kan ik leren van de ander.

Jelle: Is het geen gemiste kans om het op die manier te zien?

Jeroen: Nee want we gingen er precies in zoals jij het nu schetst. Ik wil drie dingen uithalen die ik van jou kan leren. We hebben elkaar ook advies uitgebracht. Het is een soort document van…

Jelle: Dit zou ik wellicht zo bewegen. Ja.

Jeroen: Suggestion. Terwijl nu twee jaar later dat ik denk wat me echt is bijgebleven is dus meer de reflectie terug dan wat zou ik dus meenemen van hoe hij het deed. Ook omdat je dus merkt dat dingen die hij dus heel goed doet voor mij niet zouden werken. Gewoon omdat ik uiteindelijk toch iemand anders ben.

Jelle: Dus de bevestiging dat je eigenlijk een super relaxed leuk goed bedrijf hebt opgebouwd, dat goed bij je past, voor jou en je team dat is natuurlijk ook al heel veel waard.

Jeroen: Ja en los daar van dat je denkt shit we moeten op een andere manier hetzelfde eindresultaat zien te bereiken.

Jelle: Wat deed jij voor NewBe?

Jeroen: Ik ben altijd ondernemer geweest. En heb verschillende bedrijfjes versleten voor die tijd. Ooit begonnen met een castingbureau voor figuranten tijdens mijn studie, tijdens media en cultuur. En dat was in 2005. Dus toen was ik nog 19 jaar jong. En daarna, ik zou zeggen doorgegroeid tot, om iets te vinden wat ik echt heel leuk vindt en vond, en dat is toch het ontwikkelen en maken van producties gebleken.

Jelle: Ja. Een castingbureau voor figuranten. Grappig. Ja er zijn er wel een aantal van inmiddels ook. Er zijn er ook een aantal van die volledig inzetten op online. Die doen het goed geloof ik.

Jeroen: Ja wij waren de eersten die dat deden.

Jelle: Ja. Ik heb ooit een, als ik goed ga graven in mijn mappen dan vind ik nog een businessplan ergens om een volledig honderd procent online castingbureau op te starten, maar ja dat is één van de vele ideeën. Je kan gewoon niet alles tegelijk doen. En dat is toch wel als je iemand anders dan daar succes mee ziet hebben dan denk ik van zie je wel, het was gewoon een goed idee. Ik denk dan niet kut ik had het moeten doen, maar ik denk zie je wel. Dat was helemaal zo gek nog niet bedacht.

Jeroen: Ja dat is, ik vind dus dat het concept van het idee vind ik iets heel bijzonders omdat het startpunt van alles is een idee. Tegelijkertijd als je het niet doet dan is het niks.

Jelle: Gebeurt er niks. Nee. Heeft het nul waarde. 

Jeroen: Nul waarde. Dus het heeft alle waarden en nul waarden tegelijkertijd. En het verschil zit hem dus in het doen.

Jelle: Executie.

Jeroen: Ja. En ik denk ook dat dat onze rol als producent is om ervoor te zorgen dat iemand binnenkomt of wij zelf binnenstappen met dat idee, en er dan beter voor te zorgen dat het er ook echt komt.

Jelle: Ja. Jan van Setten die zegt in zijn presentaties weleens mensen worden echt beoordeeld op de executie en niet op de intentie. Dus de intentie is hartstikke leuk maar alleen zolang je niks doet, als ik de intentie heb om vandaag eens even te gaan stofzuigen en dweilen thuis, ik noem maar wat, en vanavond zit ik lekker met de voetjes omhoog en ik heb dat niet gedaan, ja dan kan ik wel zeggen maar ik had wel echt de intentie om het te gaan doen. Ja daar heeft toch mijn wederhelft geen boodschap aan. Nou ja goed voordat we afdalen naar de dynamiek bij mij thuis op de bank. Maar jij zegt, je noemde het, ik heb al een aantal bedrijfjes versleten zei je.

Jeroen: Ja.

Jelle: Nou je weet dat ik een ander concept hebt waar ik nog een keer open wil gooien en waar ik heel graag heel veel bereik en kijkers bij zou willen hebben om… Dat weet je, de favorite failures van. Wat zijn jouw favorite failures? Want je bent vast en zeker op je bek gegaan. Je hebt nu niet meer een castingbureau voor figuranten. Je hebt bedrijfjes versleten. Daar zitten vast failures in die niet per se erg zijn maar wel leerzaam wellicht.

Jeroen: Ja. Nou als je het nu zo specifiek toespeelt op.

Jelle: Nee hoor, ik wil het graag horen als jij in je hele ondernemersloopbaan, wat zijn favorite failures van je?

Jeroen: Nou in die fase hè, dus voordat ik met NewBe begon, is absoluut de faillure is dat ik altijd redeneerde van dit is een goed business idee en daarom moet ik het doen. In plaats van vind ik het leuk en daarom ga ik het doen. En dat customer figuranten toevallig werkte dat goed. En ik vond het niet heel leuk, werkte goed, maar het heeft absoluut, het is uiteindelijk verkocht, dus het was op zich een succesvolle route, alleen ik dacht daar uit te concluderen dat het dus draait om een goed idee te hebben onafhankelijk of je het leuk vindt en dat dan te doen.

Jelle: Als het maar geld oplevert.

Jeroen: De volgende twee ideeën die ik had voor onze bedrijfjes waren absoluut in mijn perceptie een goed idee maar gingen echt miserably wrong. Als in het ging gewoon niet goed. En toen heb ik echt geleerd dat ik dacht fuck dat was gewoon een toevalstreffer, maar je moet gewoon iets gaan doen waar je gewoon super blij van wordt en dan volgt de rest vanzelf wel. Je bent namelijk als ondernemer ben je gewoon honderd procent van je tijd er in je hoofd mee bezig en zeventig procent praktisch. En inmiddels hopelijk negentig procent van de tijd in je hoofd en zestig procent praktisch. Het moet vooral echt super leuk zijn en dan volgt de rest wel.

Jelle: En dan houd je het ook vol.

Jeroen: Ja. En NewBe heb ik echt nooit begonnen vanuit ook maar enige financiële motivatie echt omdat ik dacht fuck dit is echt heel leuk. Dus dat is een belangrijke ondernemers les die ik toen geleerd heb. 

Jelle: Want wat ging er miserably wrong?

Jeroen: Nou het was gewoon, het werkte gewoon niet. Meer kosten dan baten en ik dacht veel te gemakkelijk. Ik dacht oh ja doe ik nog een keertje. En dat werkte dus niet. Dus daar ben ik ook echt mee moeten stoppen.

Jelle: En je had nog een les had ik het idee?

Jeroen: Ja dat is recentelijke les. En dat is om, en ik denk dat dat voor veel ondernemers geldt die in hun eentje zijn begonnen en dan hun team langzaam hebben we laten groeien, is hoe belangrijk het is om vertrouwen te hebben in de mensen die je om je heen verzameld. En ook weer echt een open deur natuurlijk maar is delegeren klinkt zo van oh ja…

Jelle: Afschuiven.

Jeroen: Afschuiven maar het heeft hem veel meer te maken met vertrouwen hebben in dat die mensen die je om je heen verzamelt beter zijn dan jezelf en op gegeven moment ben ik daar heel erg achter gekomen dat dat ook echt zo was. En dat heeft toch wat tijd gekost. En op een gegeven moment als je dat hebt ervaren denk je van wow dit is echt, zijn zo goed, bij zo’n goed team, en dat hebben we met NewBe echt een goed team dat daar ga je door groeien. Mensen om je heen verzamelen die gewoon heel goed zijn en dan kun jij nou ja de focus op nog meer van die mensen verzamelen. Dus dat is een andere belangrijke les is leren loslaten in combinatie met leren vertrouwen.

Jelle: Heel goed. Wat wordt jouw eerstvolgende kaskraker, klapper, knaller? 

Jeroen: Nou Misfit twee komt er aan eind september.

Jeroen: Ook weer met Jamila.

Jeroen: Ook weer met Jamila, dus dat wordt zeker een hit.

Jelle: Daar ben ik, even over favorite failures gesproken, dan ben ik even benieuwd want ik heb, ik denk dat heel veel luisteraars dat herkennen, het lijkt me zo lastig om een deel twee te maken van een succes. Er zijn weinig films waarvan ik deel twee beter vond dan deel één.

Jeroen: Ja dat is ook moeilijk om er nu wat er van te zeggen.

Jelle: Maar het is een uitdaging.

Jeroen: Ja. Ja zeker.

Jelle: Want ik kan me, ik heb wel eens bij sommige producties het gevoel dat de deel twee of drie of vier of vijf alleen maar er dus gaat gekomen omdat deel één zo succesvol waren dat mensen toch nieuwsgierig zijn naar wat wordt dan deel twee, maar ja dat vertrouwen dat er toch wel heel veel mensen naartoe zullen gaan er voor zorgt dat het nou ja dat verhaal wat minder sterk hoeft te zijn of zo.

Jeroen: Ja. Ik vind het moeilijk om daar nu wat over te zeggen omdat er gewoon, we zijn nog te vroeg in het stadium. Ik heb nog geen edit gezien. Dus ik kan nog niet zeggen…

Jelle: Of die beter wordt. Maar je kan wel vertellen wat je doet en hoe je ervoor zorgdraagt dat deel twee ook niet alleen een succes wordt om dat ene succes was maar omdat het gewoon echt een fucking goede productie is.

Jeroen: Nou in één hadden we sowieso heel veel learnings. Dus er waren heel veel dingen die ik nu kan zeggen die waren niet goed genoeg.

Jelle: Roep eens wat?

Jeroen: Nou bijvoorbeeld de production value kon echt wel flink omhoog

Jelle: Production value?

Jeroen: Ja dus hoe de film er uit ziet zeg maar. De, ja je kan kwaliteit in beeld terug zien en Misfit één is gewoon voor heel weinig geld heel snel gemaakt omdat het heel risicovol was. En dan wil je dus je risico beperken door de film niet te duur te maken. En nu in deel twee hebben we die veel duurder. En daarmee hoop je ook dat die mooier wordt, en dat de kijker dat heel erg terug ziet in wow dat is wel echt een volgende stap in hoe het er uit ziet. Tegelijkertijd is de realiteit dat die doelgroep waar we op richten kijkt niet daarna, die kijkt toch gewoon naar het verhaal en cast.

Jelle: Ja want op YouTube is het allemaal bij lange na niet perfect over het algemeen.

Jeroen: Nee die authenticiteit is ook heel belangrijk. Dus dat is een hele moeilijke balans. Maar de film is absoluut rijker zeg maar. Dus dat kan ik sowieso zeggen. En het grappige is hebben we Misfit één ook geremaked. Dus voor andere landen opnieuw gemaakt en dan in dat land opnieuw in de bioscoop, hij is in Duitsland en Oostenrijk bijvoorbeeld hebben we dus de Duitse remake van Misfit die hebben gewoon in Nederland met Duitse acteurs gemaakt.

Jelle: Oh ja?

Jeroen: En dan is…

Jelle: Maar in Duitsland kun je toch dubben? 

Jeroen: Ja een film kun je dubben maar omdat de film gebouwd is op lokaal populaire sterren moet je…

Jelle: Meerdere stemmen.

Jeroen: Wil je in het land, in een ander land wil je eigenlijk met de sterren daar hetzelfde verhaal vertellen. En dan zie je dus Misfit Nederland en Misfit Germany naast elkaar, dezelfde locaties, zelfde crew, andere cast. 

Jelle: Alles opnieuw? Of zijn er ook scènes die je het kunnen hergebruiken? 

Jeroen: Als je bijvoorbeeld twee trailers naast mekaar ziet die zijn vrijwel identiek. Alleen dan dus met een andere acteur. Dus echt geformat. Dus als je The Voice in verschillende landen, het ziet er hetzelfde uit, is deze film ook echt een format. Het is echt een format film. En daar kun je dan veel specifieker vergelijken van wat is nou het verschil tussen deel één en deel één in een ander land waar je dus ook de learnings hebt mee kunnen nemen.

Jelle: Wat lachen zeg.

Jeroen: Polen komt er ook aan bijvoorbeeld.

Jelle: Jeroen mag ik jou ontzettend bedankt voor je komst. Te gek dat je er was. Ik heb natuurlijk nog één laatste vraag want ik weet wat jij doet en jij weet nu een beetje wat ik doe en wat ik leuk zou vinden. Heb jij voor mij nog tips?

Jeroen: Voor jouw tips?

Jelle: Ja als ik mijn YouTube kanaal, wat moet ik doen om op een gegeven moment voor NewBe interessant genoeg te worden om te zeggen joh wij moeten eens een keer met elkaar praten en kijken of we iets kunnen produceren samen.

Jeroen: Nou laat ik beginnen ik vind dat je dit heel goed doet. En het hele traject, ik bedoel niet alleen dit interview maar het traject van uitnodiging tot hierheen komen, en hoe dat helemaal ging. En ook de video’s die je hebt laten zien is voor mijn gevoel heb je heel erg een passie in toch ondernemerschap.

Jelle: Zeker.

Jeroen: En voor ons ben je interessant als je eigenlijk met een idee zou komen of vanuit die passie iets zou willen laten zien wat heel erg matcht met dat. Kijk als jullie met een idee komt wat heel ver daarbuiten staat dan is het gewoon een idee. Maar als jij met een idee komt wat helemaal op die passie gebouwd is.

Jelle: Zoals die favorite failures.

Jeroen: Dan geloof ik ook echt dat het van jou is, en dan ben jij van toegevoegde waarde op dat idee. Want gewoon een leuk idee die heeft iedereen helaas. Er zijn duizend leuke ideeën maar er zijn maar heel weinig leuk ideeën gekoppeld aan iemand die, ik geloof heel erg in intrinsieke motivatie. Dus dat jij, waarom kom jij er mee, wat is jouw energie er bij en nou dus op dat moment ben je nu al heel interessant als dat dus zo’n soort idee is.

Jelle: Dank je wel.

Jeroen: Jij bedankt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer On-Demand video gekeken dan lineair

/
Jeroen Koopman richt zich met zijn bedrijf NewBe op On Demand Video Platformen. Daarbij moet je denken aan Netflix, Videoland, Amazon e.d. Dit jaar blijkt dat er meer on demand tv wordt gekeken dan lineair. Oftewel: mensen kijken minder op de momenten waarop een tv zender bedenkt iets uit te zenden en meer wanneer het hen uitkomt.
Levenslessen van een internetondernemer Tonny Loorbach en Jelle Drijver

Levenslessen van internetondernemer Tonny Loorbach

Tonny Loorbach deelt in deze aflevering van de Jelly Driver podcast zijn levenslessen als Internet Ondernemer. Lees of luister het gesprek.
Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

/
De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.
BURN-OUT voorkomen

Een burn-out? Dat overkomt mij niet.

/
Hoe zit dat bij jou? Ken jij mensen in je omgeving met Burn-out klachten? Of mensen die al Burn-out zijn? Ik wel. Dát moet ik echt zien te voorkomen.