Selecteer een pagina

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ av_uid=’av-9amckv’]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-ji66pdlo’ admin_preview_bg=”]
[vc_row][vc_column][ivf video_url=”https://www.youtube.com/watch?v=g8Z23e1_zSQ” frame=”mbp” bgd=”4485″ icon=”arrow75″ icon_color=”#ffffff”][/vc_column][/vc_row]
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=” av-medium-font-size=” av-small-font-size=” av-mini-font-size=” av_uid=’av-ji66nbdy’ admin_preview_bg=”]

Van Marinier tot Mud Master – Oprichter André Skwortsow

André Skwortsow is ex-marinier en de bedenker, oprichter, drijvende kracht achter het populaire Mud Masters. André huurt via Peper in je Pand de ruimte waarin het hoofdkantoor van Mud Masters is gevestigd. We kwamen elkaar tegen op The Next Web 2018 en gingen in gesprek. Ik heb diverse mensen aangesproken terwijl ze langs liepen met de vraag: “Ken jij Mud Masters?” Alle Nederlanders aan wie ik het vroeg wisten het meteen. Hoe is het om een een bedrijf op te richten en te ervaren dat een paar jaar later bijna iedereen in Nederland jouw bedrijf kent? Wat doet het met je als je in de stad loopt en mensen dragen T-shirts met jouw logo erop? Een leuk gesprek met een gedreven ondernemer.

https://www.jelledrijver.nl/soundcloudjd099-mudmaster-oprichter-andre-skwortsow-en-jelle-drijver

Je kan er naar kijken via YouTube, Luisteren via mijn Podcast of als je liever leest, het transcript hieronder lezen. Enjoy!

mudmasters logo

Jelle Drijver: André, Wat brengt jou op de next web?

André Skwortsow: Op de next up zijn we eigenlijk omdat we goed contact hebben met het productieteam van de next web. Dus wij komen eigenlijk een beetje achter de schermen kijken. Dat hebben ze bij ons ook gedaan en op die manier wat tips en tricks over de organisatie van elkaar krijgen.

Jelle Drijver: Ja want je hebt natuurlijk allebei te maken met een groot terrein, komen knetter veel mensen naar toe. Je hebt te maken met bewaking, met mensen moeten het lekker naar hun zin hebben, daar zo min mogelijk van merken. Wat zijn de dingen waar jij op let bij zo’n event?

André Skwortsow: Ja eigenlijk van alles. de dingen die jij noemt, eigenlijk begint alles bij een evenement met ja de customer journey. Dus van alles van wat voor informatie krijg je vooraf, hoe is het geregeld met de ticketing, de ontvangsten, hoe is de branding, de signing, als je binnenkomt gelijk een duidelijke plattegrond maar ook details zoals hele handige hekken hebben ze hier bijvoorbeeld om de vele fietsen te stallen bij de ingang, dat het allemaal netjes blijft, en hoe zijn toegangscontrole, wat voor tenten leveranciers, infrastructuur en op welke andere manier zijn ze hier ja met die deelnemers beleving bezig. Dus dat is heel gaaf om te zien hoe ze dat hier hebben gedaan.

Jelle Drijver: Als jij het zo zegt dan realiseer ik me hoe ongelooflijk veel er moet komen kijken ook bij het organiseren van Mud Masters. Hoe lang ben je dit nu aan het doen? Wanneer was de eerste obstacle run die ook Mus Masters eten?

André Skwortsow: Wij zijn begonnen in tweeduizendtwaalf. Toen was de allereerste Mud Masters. Ja, en nu tweeduizendachtien zijn we weer een paar jaartjes verder en is dat eigenlijk uitgebreid van één evenement per jaar naar ongeveer vijf evenementen per jaar.

Jelle Drijver: In Nederland en zelfs daarbuiten inmiddels hè?

André Skwortsow: Ja, in Duitsland organiseren we ook evenementen, en wat we dit jaar eigenlijk merken, dat is voor de eerste keer dat we ook buiten het merk Mud Masters evenementen organiseren. Dus eigenlijk kwam het op ons pad dat bijvoorbeeld het Ministerie van Volksgezondheid en hun campagnebureau ons gevraagd hebben om een evenement voor depressie te organiseren. Ze hadden een awareness campagne over depressie, en wij hebben met hun creatieve team eigenlijk een evenement georganiseerd met allerlei metaforen van depressie. Dus een hindernisbaan met waarin je zware lasten moest dragen, of in een zwart gat kon vallen, of in balans moest blijven, om op die manier awareness voor depressie te krijgen. Zo hebben we eigenlijk nog een aantal andere, ja, evenementen eigenlijk buiten het Mud Masters merk. Dus het is een leuke ontwikkeling die nu gaande is.

Jelle Drijver: Een heel zijpad wat je ingeslagen bent wat toevallig op je pad komt.

André Skwortsow: Ja inderdaad. Dat ontstaat nu heel erg vanzelf, organisch.

Jelle Drijver: Waarom is Mud Masters nou zo’n succes want hoeveel deelnemers had je bij de eerste en hoeveel deelnemers had je bij de laatste?

André Skwortsow: Ja de allereerste hadden we vierduizend deelnemers.

Jelle Drijver: Wat eigenlijk ook al, vind ik, een hele hoop mensen is.

André Skwortsow: Ja we hadden dat eigenlijk de eerste keer ook niet durven dromen en ja eigenlijk bij een allereerste keer ben je van alles aan het uitvinden. Dus zo strak als het hier geregeld is, nou zo strak was de eerste Mud Masters niet. Onze garderobe was meer een grote berg tassen in de modder en dat is inmiddels natuurlijk strak geregeld, maar we hebben bij de eerste paar events heel erg veel geleerd.

Jelle Drijver: Vierduizend, is de laatste stand.

André Skwortsow: Ja dus eerst vierduizend, en het laatste event dat is eigenlijk onlangs, op airport Weeze, net over de grens bij Duitsland, verlate vliegbasis, daar hadden we ruim twintigduizend deelnemers.

Jelle Drijver: Dat is niet normaal joh. Overigens een fantastische locatie. Ik vlieg wel eens met Ryanair vanaf Weeze en dan heb je ook het gevoel dat je een stuk door de DDR rijd, dat je in een soort call of duty level bent beland en dan ineens heb je daar een airport, maar ik kan me voorstellen dat je daar waanzinnige dingen kunt doen. Wat is nou echt een droomlocatie? Waar zou jij nou graag ooit, als alles zou kunnen, nog ooit een keer een Mud Masters willen organiseren?

André Skwortsow: Nou ik moet heel eerlijk zeggen dat we nu drie hele goede locaties hebben met alle drie hun eigen kenmerken en wat je zegt airport Weeze met die enorme bunkers en hangars, ja, het ademt al zoveel sfeer uit. Dat past perfect. Dus ik denk dat we meer aan het kijken zijn van hoe zouden we nog verder kunnen groeien…

Jelle Drijver: Op die locaties en daar toffe dingen doen. Je hebt niet dat je, weet ik veel, boven op Machu Pichu in Peru, weet ik veel. Met zijn allen naar boven rennen.

André Skwortsow: Nee, dat eigenlijk niet. We zitten ook niet te kijken naar een hele specifieke…

Jelle Drijver: Dat is overigens een verstandige want anders gaat heel Machu Pichu naar de kloten natuurlijk als jullie daar met twintigduizend man over heen gaan rennen, maar ik kan me voorstellen dat je een soort droomlocatie zou hebben. Twintigduizend man, wat zou de grootste uitdaging voor jullie, als je dan weer kijkt naar, want je hebt er net één achter de rug, dat waren er twintigduizend, het lijkt mij heel spannend van fuck er komt er weer één en je wilt jezelf continu verbeteren, stretchen, net even meer, hoe krijg je dat elke keer voor elkaar?

André Skwortsow: Ja dat is inderdaad ook de uitdaging om aan de ene kant achter de schermen het steeds strakker te regelen, ja dat alles steeds strakker is, ook dingen die niet zichtbaar zijn voor deelnemers maar aan de andere kant, eigenlijk nog belangrijker, de basis, hoe kunnen we die deelnemer elke keer weer verrassen. Dat het beter is dan die verwacht, en ook hoe kunnen we mensen die vaker dan één keer meedoen terug laten komen. Dat ze echt denken ja het is de moeite waard om terug te komen.

Dus we zijn ook echt continu bezig met vernieuwing. Hoe kunnen we nieuwe hindernissen verzinnen of hoe kunnen we bestaande hindernissen tweaken zodat het voor de deelnemers vaak net weer wat anders is. Hoe kan je net wat meer claustrofobische ervaringen, hoogtevrees, of een groot warm/koud verschil, dat je in één keer in een ijsblokjes bad terecht komt en in welke volgorde doen we dat zodat aan de ene kant je gedwongen wordt tot teamwork met elkaar, één van de belangrijke kenmerken, aan de andere kant dat je echt fysiek wordt uitgedaagd, een sportieve uitdaging, maar ook dat je genoeg adrenaline kicks en plezier krijgt. Dus we blijven daarmee aan de gang eigenlijk om continu te blijven vernieuwen en te verbeteren.

Jelle Drijver: Gaaf hoor. Jij bent ooit, achter ons marinier, daar had je de stormbaan. Op een gegeven moment dacht je van dat moeten we voor andere mensen ook gewoon beschikbaar gaan stellen, toch? Zo is het ooit ontstaan?

André Skwortsow: Ja klopt inderdaad. Ik en een groot deel van het team heeft de achtergrond bij de mariniers en ja we vonden die hindernisbaan altijd geweldig gaaf om te doen en daarnaast zijn ze natuurlijk ook niet voor niets bij defensie wereldwijd het middel om mensen snel fit te krijgen en ook allround fit. Dus niet alleen maar dikke armen in strakke v-hals shirtjes maar dat je het echt lang kan volhouden, fysiek, mentaal, allround fit, dat je goed kan klimmen, bewegen, echt functionele kracht.

Dus we waren altijd gewoon fan van de hindernisbaan en toen dachten we eigenlijk van hoe kunnen we dat aan een groot publiek beschikbaar maken en daarnaast ook nog meer een lol festival twist aan geven. Dus iets wat we niet bij de mariniers hadden hebben we nu wel gedaan. We hebben een biertent neergezet bij de finish en wat muziek en dergelijke toegevoegd zodat je ook echt een festivalsfeer erbij hebt.

Jelle Drijver: Heel cool. Ik ga, ik ben benieuwd, mag ik jou wat vragen? Ken jij Mud Masters?

X: Ja.

Jelle Drijver: Ja, hè? Mag ik jou wat vragen? Kennen jullie Mud Masters? Ja, okay, you’re not Dutch. That’s difficult. Nou ja, ik weet gewoon zeker als ik aan Nederlanders, ik heb er nu twee gehad en ik vraag ‘ken jij Mud Masters’, dat ze zeggen natuurlijk ken ik Mud Masters. Hoe voelt dat man als je gewoon een aantal jaren geleden in tweeduizendtwaalf iets begonnen bent waarvan nu gewoon bijna iedereen in Nederland weet wat het is?

André Skwortsow: Ja dat is echt te gek, echt niet verwacht, en daar waren we op dat moment ook helemaal niet mee bezig maar het is echt heel gaaf. Daar zijn we ook echt heel dankbaar voor dat het zo’n vlucht heeft genomen en dat hier zo’n dame dat weet, en ook als je in de stad of het park bent, je ziet een finish shirt van Mud Masters voorbij rennen, dat is echt super gaaf om te zien, en ja de grootste kick krijgen we eigenlijk nog op de evenementen zelf. Als we daar zien hoeveel positieve hoge energie de mensen zijn en wat voor topsfeer er is dan denk ik van ja echt gaaf dat zoveel mensen hiervan kunnen genieten.

Jelle Drijver: Ik weet dat dat zo is want jij huurt natuurlijk één van de panden die wij verhuren, en als ik een bezichtiging doe en we komen langs jullie deur, en er staat een bordje Mud Masters, dan reageren mensen van, hé, Mud Masters, oh, zitten die hier. Iedereen kent, er is niemand die daar op aanslaat. Het is gewoon herkenbaar.

André Skwortsow: Ja goed om te horen. Veel mensen kennen het inmiddels inderdaad, hebben mee gedaan, of kennen iemand die heeft mee gedaan, of hebben één of andere action hero weekend warrior foto van een bekende voorbij zien komen op de socials.

Jelle Drijver: Hoe belangrijk is social voor jullie geweest in de afgelopen jaren om überhaupt Mud Masters zo groot te maken?

André Skwortsow: Ja enorm. Het is heel moeilijk om dat precies te analyseren maar ik denk echt enorm. Kijk een jaar of vijf/zes geleden, tweeduizendtwaalf, toen we net begonnen, toen het algoritme van Facebook nog iets anders was, ja, toen knalden wij alle deelnemersfoto’s gratis in Facebook, allemaal online. Mensen moesten wel even zoeken toen.

Jelle Drijver: Taggen, delen, noemen, liken, enzovoorts. Dan kreeg ook meteen iedereen in hun netwerk, ongeveer iedereen kreeg dat dan te zien. Dat was natuurlijk gouden tijden voor jullie.

André Skwortsow: Ja dat was echt top want op die manier, mensen wilden heel graag die foto delen van ze want ja het was toch best wel stoer en best wel iets waar je trots op kan zijn, en daardoor kregen mensen likes, mensen waren verrast van hé, ik had niet verwacht dat mijn collega dit kon of zou doen, en daardoor kregen we een enorm bereik van die foto’s, waar natuurlijk ook over de logo’s duidelijk in vermeld waren, maar daarnaast voelde die deelnemer zich eigenlijk nog beter want die dacht fucking hel, op mijn finish fotootje heb ik vijfenveertig likes gekregen en allemaal opmerkingen met complimenten, ik ben nu nog trotser op mijn prestatie. Op die manier heeft social media echt een enorme rol gespeeld bij de vlucht in het begin.

Jelle Drijver: Het is een bloedserieus bedrijf. Er moet gewoon geld verdiend worden, er moet betaald worden voor tickets maar hebben jullie nog meer verdienmodellen rondom Mud Masters? Zijn er partnerships, feesten, noem maar op?

André Skwortsow: Nou we hebben rondom Mud Masters evenementen, voor ons is eigenlijk het belangrijkste dat zijn echt de tickets om de begroting rond te krijgen.

Jelle Drijver: Biertjes bij de finish hè.

André Skwortsow: Ja dat is niet een, en uiteraard zijn alle revenue streams belangrijk, tickets zijn denk ik wel de belangrijkste en daarnaast hebben we ook een aantal partnerships, dat we eigenlijk met een aantal mooie merken een goede samenwerking hebben, en dat Mud Masters zowel de live events, wat eigenlijk het belangrijkste is daarin, maar ook onze online fanbase dat die ook als een soort marketing kanaal kan worden gebruikt door partners die eigenlijk heel graag hun merk op die manier er aan verbinden. Met name branding doelstellingen.

Jelle Drijver: Ik weet oprecht niet welke het zijn maar ik kan me voorstellen bijvoorbeeld RedBull, GoPro, dat dat merken zijn waarbij dat lijkt op een hele logische match maar wat voor partners moet ik aan denken?

André Skwortsow: Denk daarbij aan merken heel erg sport gerelateerd zoals Body- en Fitshop, Perry Sport, Bavaria, dat soort partijen.

Jelle Drijver: Zo, nu eerst een Bavaria. Die is natuurlijk aan het einde van de finish wel makkelijk te maken, een inkopper.

André Skwortsow: Ja precies. Kijk en de deelnemer is er hartstikke blij mee, en aan de andere kant is het natuurlijk ook een fantastisch moment, de finish. Mensen hebben daar soms weken, soms ook helemaal niet, soms wel maanden voor getraind, doen het parcours, komen over de finish, zijn mega enthousiast, ja dan is het een heel mooi moment om een biertje of een nul punt nul te krijgen van Bavaria. Aan de andere kant hebben we ook hele mooie mediapartners zoals Discovery Channel, die er echt al vanaf het eerste uur bij is, en het is echt een één-op-één match qua van merkwaarde. Voor partijen als Discovery Channel of andere partijen, ja is dit echt een kans om live in contact te komen met tienduizenden mensen, en dat geldt voor heel veel voor andere merken ook. Dat zie je hier op een event als de next web ook, het is gewoon een kans om live in contact te komen in plaats van te concurreren op platte schermen waar je adds of retargeting adds voor je kiezen krijgt.

Jelle Drijver: Wat is voor jou de grootste uitdaging, de komende tijd?

André Skwortsow: Voor ons is denk ik de grootste uitdaging om het niveau vast te houden van de evenementen om het interessant te houden voor een hele grote groep mensen. Helemaal in het begin dachten we wel even van ja het gaat als een trein maar ja is dit voor  de lange termijn, is het een hele korte hype of waait het zo over. Nou inmiddels kunnen we nu wel zeggen in seizoen zeven van dit is voor [00:13:17 XXX]. We merken ook een enorme aanwas van jonge deelnemers. We hebben zelfs een eigen kweekvijver met een family event. Dus het lijkt hier wel echt te stay maar ja de uitdaging blijft natuurlijk om het hoge niveau vast te houden of nog te blijven vernieuwen om het ook voor de langere termijn goed, sterk en duurzaam te maken.

Jelle Drijver: Waar haal je nou je inspiratie vandaan als ondernemer?

André Skwortsow: Verschillende zaken. Ik denk aan de ene kant ook door te kijken naar andere ondernemers. Wat ik gewoon in de basis geweldig vind zijn dingen zoals sport over het algemeen, vind ik fantastisch, en ik vind evenementen fantastisch. Of het nou de next web is of een enorm festival met alles wat er bij komt kijken. Dus dat soort zaken inspireren mij enorm, en ik denk het meest inspirerende dat zijn denk ik de deelnemers. Als ik zie wat voor mensen er mee doen aan Mud Masters, de meest uiteenlopende achtergronden, mensen die zwaar fysiek en/of mentaal beperkt zijn, letterlijk mensen die een been missen.

Jelle Drijver: En toch gewoon meedoen.

André Skwortsow: Die meedoen, geen hindernis overslaan, en enorm inspirerend zijn ook voor de andere deelnemers. Mensen die veel zijn afgevallen of gewoon iemand die zegt van hé het wordt weer een tijd om te gaan bewegen. Al dat doorzettingsvermogen, al die energie… Zit het bandje al vol?

Jelle Drijver: Nee, al die mensen die zitten te kijken… misschien is het voor mij ook wel een keer wat om mee te doen.

André Skwortsow: Oh op die manier. Oké. Ja inderdaad. Nou je bent van harte welkom. Dus bij deze zou ik zeggen tweeëntwintig en drieëntwintig september of een andere keer ben je van harte welkom. Ik verwacht je wel aan de start.

Jelle Drijver: Je hebt het al een keer aangeboden. Dus ik ga het, ik beloof je, ik ga een keer mee doen. Absoluut. Ik wilde eigenlijk kijken of ik daar dan, dat heb ik al eens eerder gezegd, of ik daar dan andere huurders, dat we daar echt een soort gezamenlijk ding van maken. Een peper in je pand, peper in je reet, we gaan met zijn allen naar Mud Masters en dat echt soort collectieve inschrijven dat we het ook met zijn allen doen, maar daar dan bijvoorbeeld er voor of er na ook met zijn allen gaan eten om er een soort netwerk iets aan te koppelen. Zodat de huurders elkaar onderling maar ook tussen verschillende panden leren kennen maar dat je dit even doet als samen iets doormaken en dan daarna lekker een biertje drinken en beter leren kennen. Dat lijkt me heel gaaf.

André Skwortsow: Ja dat is denk ik een heel goed idee en we zien ook heel veel…

Jelle Drijver: Dat dacht ik al dat jij dat een goed idee zou vinden. Dat verbaast me niks.

André Skwortsow: We zien ook dat heel veel bedrijven dat ook doen van inderdaad van kleinschalige groepen tien/vijftien man, sportscholen.

Jelle Drijver: CoolBlue toch bijvoorbeeld of Bol.com? Eén van die twee?

André Skwortsow: Ja. CoolBlue die was met honderden mensen, op een gegeven moment een hele bezorgafdeling. Die gasten die normaal met koelkasten sjouwen en in die busjes rjiden, die deden gewoon met zijn allen mee. We hadden enorme koelkasten, wel van piepschuim, op het parcours en na afloop ja in de catering zo makkelijk te regelen dat je gewoon een all-in ervaring hebt met daarna een lekker verantwoord hamburgertje, patat en bier, en ja iedereen gaat daarna naar huis. Dus dat lijkt mij lachen en daar gaan we iets moois voor optuigen dan.

Jelle Drijver: Heel leuk. Dank je wel.

André Skwortsow: Top. Ja, jij bedankt. Succes
[/av_textblock]

[/av_one_full][av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=” av_uid=’av-trc9r’]

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’ av_uid=’av-5renr3′]

[av_comments_list av-desktop-hide=” av-medium-hide=” av-small-hide=” av-mini-hide=” av_uid=’av-3p3z67′]

[av_postslider link=’category,85,80,81,108,97,42′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’excerpt_read_more’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’yes’ interval=’5′ av_uid=’av-2ql1sv’]