“Social Selling is de nieuwe manier om aan klanten te komen”

Dat is Social Selling volgens Jarco Penning. In aflevering 30 van de Frankwatching podcast vraag ik hem hoe de manier waarop we verkopen de afgelopen jaren is veranderd en welke rol het internet en Social Media daarbij speelt. Van “Cold-Canvasing” of “Cold-Calling” naar Social Selling. Van inside-out denken naar outside-in denken.

Jarco vertelt over het “storen” van je doelgroep aan de hand van een belscript op basis van een folder. Dat doen we tijdens een bel-ochtend onder bezielende leiding van een enthousiaste trainer. De tijd dat dat écht werkte is de laatste 10, 15 jaar volgens Jarco behoorlijk veranderd waardoor deze manier van werken niet meer voldoende is. Dit proces moet aangevuld worden. Waarmee? Dat hoor je in deze podcast.

Social Selling Index Jalle Drijver Begin Augustus 2015

Social Selling Index op Linkedin

Social Selling lijkt ineens een buzz-word te zijn dat je overal tegenkomt. Linkedin heeft sinds 2014 een Social Selling Index. Een meetinstrument dat jou aan de hand van 4 elementen een score toekent. Die score ligt tussen de 0 en de 100 en geeft aan hoe jij presteert in verhouding tot je peer-group (oftewel de mensen in je netwerk).

Wat is de Social Selling Index? (Uitleg van Linkedin)

Ik heb vanmorgen nog even gebeld met Marcel Molenaar, Head of Marketing Solutions LinkedIn Benelux en hij zei hierover het volgende: “De social selling index (SSI) van LinkedIn geeft aan hoe goed jij, als professional in jouw vakgebied, LinkedIn voor je laat werken. Op https://www.linkedin.com/sales/ssi vind je jouw score op een schaal van 0 tot 100 en je relatieve positie t.o.v. de professionals in je netwerk en branche. Er zijn 4 elementen die de score bepalen:

  1. Je profiel op LinkedIn; hoe goed en up-to-date is dat en heb je recommendations en endorsements ontvangen
  2. Hoe goed weet je de juiste vinden mensen te vinden en hoe goed weet men jou te vinden (profile views)
  3. Effectief gebruik van het platform; het volgen van bedrijven en groepen maar ook wat je deelt en de social interactie die dat oplevert (likes, comments, shares)
  4. De kracht van je netwerk; dus welke connecties heb je en op welk niveau. Zowel intern als extern

Een hoge SSI levert een belangrijke bijdrage aan je slagkracht als (sales) professional. Op https://business.linkedin.com/sales-solutions/social-selling/the-social-selling-index vind je hier alles over.“ Die link van Marcel zal ik delen in de shownotes.

Jarco zijn SSI = 87, mijn SSI is 80. Daarmee zit ik in de top 2% binnen mijn netwerk en Jarco zelfs in de top 1%.

Ben je benieuwd wat jouw SSI is? Kijk dan op https://www.linkedin.com/sales/ssi.

Meer informatie van Linkedin over hun Social Selling index vind je op:

https://business.linkedin.com/sales-solutions/social-selling/the-social-selling-index

Bereken je eigen SSI:

https://www.linkedin.com/sales/ssi

Blogpost van Jarco over dit onderwerp:

http://www.desalescoach.eu/social-selling

Deel jouw Social Selling Index (SSI) in de comments!

Ben benieuwd wat jullie SSI is. Deel het in de comments hier onder. Uiteraard zijn ook andere vragen van harte welkom.

Verzoek

Ik vind het super leuk om deze podcasts te maken voor Frankwatching. Vind jij het nou super leuk om er naar te luisteren? Laat het dan alsjeblieft even weten in een leuke review op iTunes! Dit helpt ons namelijk om hoger in de podcast zoekresultaten te komen en dat zorgt er weer voor dat nog meer mensen deze Frankwatching podcast ontdekken. Dus een review wordt echt enorm gewaardeerd! Wil je eke week automatisch de nieuwste aflevering downloaden op je smartphone tablet of desktop? Abonneer je dan even via iTunes (handig voor Apple gebruikers) of Stitcher Radio of TuneIn (Handig voor Android gebruikers). Deze app’s downloaden de nieuwste afleveringen doorgaans alleen als je in een wifi omgeving zit dus je hoeft niet bang te zijn dat je databundel d’r aan gaat. (check dat voor de zekerheid nog even in je instellingen, meestal staat dat standaard al zo ingesteld) Ook zijn we sinds kort te vinden op Soundcloud.com.

Ik wil je tevens uitnodigen om ook vragen in te sturen aan mij of aan gasten die ik heb gesproken. Ik overweeg namelijk om ook af en toe een Q&A aflevering te maken waarin ik in ga op ingezonden vragen. Stuur je vraag naar @jelledrijver met de hashtag #FWpodcast. Ook hoor ik graag van je wie ik volgens jou zou moeten uitnodigen in een Podcast uitzending. Laat het me weten op @jelledrijver en gebruik ook hier #FWpodcast.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

JELLE DRIJVER EN BAS URLINGS THUMB

Bas Urlings

Meer On-Demand video gekeken dan lineair

/
Jeroen Koopman richt zich met zijn bedrijf NewBe op On Demand Video Platformen. Daarbij moet je denken aan Netflix, Videoland, Amazon e.d. Dit jaar blijkt dat er meer on demand tv wordt gekeken dan lineair. Oftewel: mensen kijken minder op de momenten waarop een tv zender bedenkt iets uit te zenden en meer wanneer het hen uitkomt.
Levenslessen van een internetondernemer Tonny Loorbach en Jelle Drijver

Levenslessen van internetondernemer Tonny Loorbach

Tonny Loorbach deelt in deze aflevering van de Jelly Driver podcast zijn levenslessen als Internet Ondernemer. Lees of luister het gesprek.
Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

/
De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.