Selecteer een pagina

Een aantal weken geleden werd gevraagd of ik wilde spreken op een SM bijeenkomst met 120 mannen.
“Eh… Mag ik daar even over na denken?”

Maar al snel begreep ik dat SM in deze context staat voor Supermarkt Manager. Het betrof een bijeenkomst voor de filiaalmanagers van de COOP.

20130427-211710.jpg

Op 24 april 2013 sprak ik de zaal toe over Social Media en het belang van online actief zijn. Hoe het gebruik van platformen als Facebook en Twitter kunnen helpen om dichter bij je klanten te komen te staan. ROI naast Return On Investment bekijken als Return On Involvement; wat levert het op als we de betrokkenheid bij onze klanten aanhalen, versterken, verhogen, optimaliseren?

En wat kost het ons als we het niet doen? Wat lopen we mis? Return On Ignorance.
Want of we het leuk vinden of niet, mensen communiceren online. Delen hun positieve en negatieve ervaringen met ‘Jan en alleman’. Terecht en onterecht maakt geen reet uit, men doet het. Onze klanten doen het! Ja, mijn klanten doen het en die van u hoogstwaarschijnlijk ook. Dit wetende hebben we twee opties: (1) onze kop in het zand steken en doen of we gek zijn of (2) focussen op de kansen en mogelijkheden en accepteren dat de wereld om ons heen (wel?) in beweging is.

Tijdens deze presentatie heb ik diverse voorbeelden laten zien hoe andere supermarkten social media inzetten (zowel landelijk als lokaal). Maar ook enkele highlights van wat er de afgelopen week zoal gezegd is op Twitter waar je als supermarkt manager je voordeel mee kunt doen.

De Facebook activiteiten van de Lidl zijn een mooi voorbeeld hoe je informatie kunt verzamelen over je klanten en hun voorkeuren. Niet voor niets heeft de Nederlandse facebook fanpage bijna een kwart-miljoen (!) fans.

Klanten worden bij de kassa gewezen op het feit dat er een Facebook pagina is en welke voordelen daar als fan te behalen zijn. Hoe goed je je online zaken ook voor elkaar hebt, verlies de echte wereld niet uit het oog. Toen ik met mijn telefoon een fotootje maakte van de poster over Facebook werd me direct van achter de kassa alles behalve subtiel en klantvriendelijk duidelijk gemaakt dat het verboden is om foto’s te maken! Misschien naïef om bij de Lidl een vriendelijke caissière te verwachten maar toch, er zijn andere manieren om te verduidelijken dat “goedkoop” je Unique Selling Point is (uiteraard met uitzondering van de beste groenten en een briljant, als beste getest vaatwasblokje).

Lidl op facebook

En weer terug on topic: Social Media (al is dit nu ik er over nadenk ook weer een voorbeeld van iemand die een offline ervaring deelt via het internet).

De COOP sessie was erg leuk om te doen. Na afloop leuke reacties ontvangen; zowel direct er na als via Linkedin. Een compliment en een vraag kwam binnen van Dick Ubink. De vraag luidde: “Hoe kan ik vanuit mijn Facebook fanpage mensen uitnodigen om mijn pagina te liken?”.

Vraag van Dick

Een goede vraag die ik regelmatig gesteld krijg. Je kunt vanuit je bedrijfspagina op Facebook niet zomaar mensen uitnodigen. Misschien maar goed ook, want stel je voor dat merken jou gaan benaderen of je hun pagina wilt liken… Dan ben ik snel van Facebook af denk ik. Wat wel kan is zorgen dat je zó interessant bent en zulke leuke nieuwtjes deelt met je bestaande fans dat ze jouw verhaal gaan doorvertellen. Ook kun je adverteren op Facebook. De mogelijkheden zijn behoorlijk uitgebreid. Zo kun je je doelgroep in kaart brengen en zorgen dat je advertentie alleen wordt getoond aan mensen die tot je doelgroep behoren. Ook kan Facebook je advertentie plaatsen met verschillende doelen. Bijvoorbeeld het vergaren van zo veel mogelijk likes of juist het onder de aandacht brengen van je bericht bij zo veel mogelijk mensen (binnen je doelgroep). Bijvoorbeeld: vrouwen van 25 tot 35 jaar uit jouw vestigingsplaats en een straal van 10 mijl erom heen.

Vergeet ook niet om de url naar je fanpage in de vorm van een linkje in je e-mail handtekening te plaatsen, een like button op je website te plaatsen en de url te publiceren in je folder etc.

Meer weten over een lezing door mij over deze onderwerpen? Mail of bel me op 030-4200000.