Vebidak Magazine Artikel Jelle Drijver Social Media

Vebidak Magazine: Social Media artikel Jelle

MT Vebidak brainstormt met Jelle Drijver (MegaExposure)

Social Media: ‘doe het goed, of niet!’

Toeval bestaat niet, hoor je wel eens. Het was dus geen toeval dat Iefje Versnel en Herm Tuiten deelnamen aan een workshop Social Media bij Gilde, bekend van het softwarepakket Dak Office. Zoals veel moderne organisaties overweegt Vebidak het gebruik van Twitter, Facebook en andere Social Media. Maar wat, hoe, wie, wanneer…? Na de workshop besloot het Management Team dat alleen de feiten mogen tellen. Daarom kreeg Jelle Drijver, expert Social Media, een uitnodiging om de feiten over Social Media op een rijtje te zetten en de (on)mogelijkheden voor Vebidak te inventariseren. Op 17 juni was het zover.

Jelle Drijver stelde een brainstorm voor. “Sommige deelnemers waren sterk voor Social Media, terwijl andere sterke reserves hadden. Hoewel ik overtuigd ben van de kracht van Social Media, wil ik organisaties niets door de strot duwen. Ik laat ze liever hun eigen afweging maken, gebaseerd op kennis. Het is niet gezegd dat Vebidak nu volle bak aan de gang gaat met Social Media. Maar het onderwerp staat wel serieus op de agenda. Dat is wat telt.”

Social Media is verbeterde communicatie

Jelle Drijver avatar Black White“De hamvraag is: wat kunnen Social Media opleveren? Het antwoord is eenvoudig: betere communicatie. Met je klanten, met je collega’s, met je prospects. Door die betere communicatie versterkt de betrokkenheid tussen bedrijf en doelgroepen. Hoe meer betrokkenheid, hoe eerder je een opdracht gegund wordt.

Voor die verbetering van de communicatie en betrokkenheid moet je wel wat doen. Een voorbeeld: als iemand je op Facebook een vraag stelt, geef je snel een passend antwoord. Daarmee bewijs je dat je de vragensteller serieus neemt. Social Media lijken wat dat betreft veel op de telefoon: als iemand gebeld heeft en je was er niet, bel je zo snel mogelijk terug.

Een voordeel van Social Media is, dat de complimenten die je krijgt, ook door anderen gezien worden. En kritiek dan?, vragen mijn opdrachtgevers vaak. Je kunt laten zien hoe je met kritiek omgaat, is dan mijn antwoord. Komt er kritiek via Facebook? Realiseer je dan dat ook de wijze waarop je omgaat met die kritiek publiekelijk is. Toon empathie, stel een oplossing voor en vraag of het afdoende was. Fouten maakt iedereen, het gaat erom hoe je zaken bevredigend afrondt.”

Tips

Veel ondernemers en bestuurders zijn bezig de kat uit de boom te kijken. Begrijpelijk, ze zien op tegen de stroom tweets, of tegen de verplichting om regelmatig actief te zijn op Facebook. Jelle geeft twee praktische tips.

1. Begin klein. Bedrijven die een Social Media account aanmaken en er vervolgens niets mee doen, is het zelfde als een telefoonaansluiting nemen op de zaak en nooit opnemen. Je kunt zo op acht platforms actief zijn. Google+, LinkedIn, Twitter privé en zakelijk, Facebook privé en zakelijk, ga zo maar door. Niet doen. Begin met een of twee platforms, misschien eerst alleen privé. Kijk wat je ermee kunt, hoe het werkt, welke voordelen je ziet voor je organisatie. Probeer het uit. Als de eerste stap bevalt en je weet hoe het werkt, kun je altijd nog verdergaan. Mijn advies: maak een lijst met mogelijkheden, zet de belangrijkste bovenaan en begin. Als het goed bevalt, ga je verder. Als je de meerwaarde niet proeft, kun je eenvoudig stoppen. Maar geef het wel een kans! Niet te snel opgeven. Maak keuzes op basis van kennis en ervaring en niet op basis van aannames.

2. Verdiep je in wat mogelijk is. Een voorbeeld: als je Twitter zakelijk installeert, wil je alleen berichten ontvangen waar je wat aan hebt. Dat is een kwestie van de juiste filters gebruiken. Die verschillen per gebruiker, maar het trucje is eenvoudig te leren.”

MegaExposure: Websites en Social Media

Jelle Drijver is directeur/eigenaar van MegaExposure. Hij richtte het bedrijf op in 2007 en verdient er sinds 2010 full time zijn brood mee. “In de avonduren heb ik in 2011-2012 mijn MBA aan Nyenrode gehaald. Daar ben ik trots op, ja.”
Wat doet MegaExposure? “We concentreren ons op Social Media en op het bouwen van websites. Waarbij ik altijd opmerk dat je niet aan Social Media moet beginnen als je je website niet op orde hebt. Social Media zijn een keuze, een website niet.

Wie onderneemt, moet zich op het web presenteren. U zoekt toch zelf ook op Google als u een aanbieder zoekt? (of pakt u nog de Gouden Gids?). Toch heeft volgens recent onderzoek van TNS NIPO 50% van de ondernemers in Nederland nog geen website, of een sterk verouderde. Ik begrijp daar dus echt helemaal niets van. We hebben daar globaal twee oplossingen voor. Wie een professionele site wil die er op alle devices (smartphone, laptop, tablet, monitor) goed uitziet, kan voor maatwerk kiezen of een bestaand framework. Dat laatste is wat eenvoudiger, maar nog steeds strakke site, beide uiteraard in de eigen huisstijl. Je kunt al een goede site hebben vanaf 1.250 euro ex BTW. (Volgens TNS NIPO ligt de gemiddelde prijs voor bedrijfswebsites op zo’n 1.900 euro. Maatwerk begint na een goed gesprek met een functioneel ontwerp. De prijs is afhankelijk van de eisen en wensen. Als Social Media Expert verzorg ik trainingen, workshops en lezingen voor grote groepen. Ik ben van de praktische aanpak, dus bij een workshops wapperen de handjes en tijdens een brainstrom knettert het in de hoofden.

MegaExposure Gilde Business Solutions

Gilde Software, we schreven het al, is in de wereld van het dak bekend van het softwarepakket Dak Office. Vebidak en Gilde Software werken samen om het pakket Dak Office steeds te verbeteren. Hoe past MegaExposure daarin?
“Sinds 2012 heeft Gilde Software een zusterbedrijf: Gilde Business Solutions (GBS). Waarom? Gilde Software helpt bedrijven bij hun automatisering. Dan kijk je ook hoe een bedrijf georganiseerd is, of er dingen beter kunnen. In de loop der jaren heeft Gilde Software daar enorm veel kennis over gekregen. Het blijkt dat veel bedrijven rendement laten liggen. Praktische automatisering kan daar veel in verbeteren. Maar daarmee ben je er vaak niet. Soms laat je ook op andere gebieden iets liggen. Je durft je achterstallige debiteuren niet achter de broek te zitten. Je laat je website versloffen. Je zou medewerkers wel willen trainen, maar weet niet hoe en waar.

Veel van die ‘fouten’ heeft Gilde zelf ook gemaakt. In de loop der tijd hebben verschillende specialisten Gilde Software echter vooruit geholpen.
Gilde heeft er belang bij dat het haar klanten goed gaat. GBS helpt daarbij. In GBS werken specialisten samen met wie Gilde goede ervaringen heeft. Er zitten ook financieel/administratief experts in, een bedrijfskundige, een vormgever, iemand die een bedrijf opnieuw op het spoor kan zetten, een bedrijf dat digitale archivering verzorgt, en de communicatieman die dit artikel schrijft.
GBS heeft voor een aantal klanten van Gilde Software (gratis) workshops gegeven en trainingen verzorgd. Dat is echt een extra service. Wanneer we aan het werk gaan om bedrijven vooruit te helpen, rekenen we daar uiteraard faire prijzen voor.”

Meer informatie over Jelle Drijver en over Gilde Business Solutions vindt u op:
De website van GBS   en natuurlijk ook op Linkedin, Twitter, Facebook en Youtube. Maar u mag ook gewoon bellen hoor op: 030-4200000.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.