NEST Cam review, uitpakken en testen!

Op The Next Web 2016 sprak ik met Lionel Paillet, de General Manager van NEST Europe. NEST is bekend van de slime NEST thermostaat, de slimme rook- en koolmonoxide melder NEST Protect én (misschien wel vooral) van de NEST Cam.

NEST Cam

Een handige camera die je huis of kantoor in de gaten houdt wanneer jij dat niet kunt. Deze NEST Cam kan je overal eenvoudig plaatsen zolang er maar wifi is en een stopcontact. Via de NEST app op je smartphone of in de browser op je computer kan je vervolgens overal vandaan de camera bedienen. Op basis van het GPS signaal van jouw telefoon (en die van je gezinsleden) weet de NEST Cam wanneer je afwezig bent. Op dat moment begint het apparaat automatisch met “oppassen”.

NEST Aware

De beelden worden direct geüpload naar je (optionele) NEST Aware account. Mocht er een inbreker komen die de NEST Cam ziet en mee neemt, dan staan alle beelden dus alsnog veilig in de cloud bij NEST. Je hebt de keuze om de beelden 10 of 30 dagen te laten bewaren. Respectievelijk kost dat abonnement je €10 of €30 per maand of (wederom respectievelijk) €100 of €300 per jaar. Dat is voor de beelden van één camera in één huis/kantoor. Voor elke extra camera komt er zo’n €5 bij. De tarieven hiervoor staan allemaal op de site van NEST.

De NEST Cam uitpakken en testen!

Ik heb van NEST een review exemplaar mogen ontvangen om alles te testen. De Cam heb ik inmiddels getest. En mijn eerste bevindingen: Wat een tof ding!

note: ik heb ze dan wel gekregen maar heb wel absoluut de vrijheid om eerlijk te zeggen wat ik er van vind. Dus als ik het een ruk apparaat had gevonden, dan zou ik dat ook zeker zeggen!

Maar zoals ik al zei: ik ben erg enthousiast. Ik heb wel eerder (goedkopere) beveiligingscamera’s gehad en dat was ten eerste een drama qua installeren en vervolgens waren de beelden ook nog eens van het type ‘janken met de pet op’. Ook waren ze niet verbonden met een cloud omgeving waardoor je wel kon meekijken hoe er werd in gebroken maar vervolgens die beelden niet meer terug kon halen óf de beelden werden op de camera opgeslagen. Dus als iemand de camera mee neemt ben je alsnog nergens. Dat is bij deze NEST Cam wel even anders.

Handleiding: 3 stappen

Uitpakken, Plaatsen Klaar. De handleiding die wordt mee geleverd geeft op een klein briefje slechts 3 stappen aan:

– Kies een plek en steek de stekker in het stopcontact.
– Download de Nest-app voor Android of iOS
– en volg de eenvoudige configuratie-instructies.
Dit is zo gepiept.

Mijn eerste reactie is dan: Ja hoor, dat zal wel. Eerst zien dan geloven. Nu durf ik te stellen dat ook je tante deze camera kan installeren. De werkelijk was namelijk niet veel anders:

Uitpakken, plaatsen, stekker in het stopcontact, App installeren, wifi wachtwoord 1x invoeren, beeld!

HD Beeldkwaliteit: TOP!

En wat voor beeld! Su-per scherp beeld. Zo scherp dat je ook nog heel goed kunt inzoomen op je scherm zonder dat alles meteen heel korrelig wordt.

Je hebt beeld, en dan?

Zodra je beeld hebt ga je spelen (tenminste, ik wel). Wat ik leuk vind is dat ik een zone kan tekenen, bijvoorbeeld rondom de bank zodat ik geen melding krijgt als de hond door het beeld loopt maar wel als ze op de bank springt. Dan kan ik meteen de microfoon activeren en schreeuwen dat ze er af moet (Beest weet niet wat haar overkomt: “Huh! hij ging toch net de deur uit?!). Uiteraard kan ik via de app de camera ook aan en uit zetten of mijn status van afwezig naar aanwezig zetten. En laat je je telefoon op de zaak liggen? Dan kan je altijd inloggen via een pc of je opent de app op je iPad.

Op die zelfde app kan je naast je NEST Cam ook meteen je NEST thermostaat en NEST protect bedienen. Ook hier ga ik een review en uitpak video voor opnemen. Daarover dus later meer.

Eind beoordeling:

Inmiddels heb ik de NEST Cam een paar dagen in gebruik en ik ben er erg content mee. Voordelen: Het feit dat de camera zelf inschakelt zodra je van huis bent vind ik erg prettig werken. Het instellen van de zones gebruiken wij zoals hier boven al omschreven, om te bewaken of de hond niet stiekem op de bank gaat liggen. Nadelen: Wanneer je je hele huis én kantoor wilt beveiligen dan heb je 2 NEST Aware abonnementen nodig én per camera gaan je maand- of jaarbedrag meteen weer omhoog en dan kunnen de kosten best oplopen. De NEST Cam werkt alleen met een NEST Aware abonnement. Het is dus niet te gebruiken met een eigen FTP oplossing. Al met al vind ik het wel echt een top apparaat. Zeker voor het bewaken van 1 of 2 ruimtes is dit echt een top systeem! Met 2 camera’s betaal je voor 10 dagen opslag via NEST Aware €15 per maand. Dat is een zeer acceptabel bedrag in mijn beleving. Zeker als je weet dat ál die super scherpe beelden 10 dagen lang worden opgeslagen (dat is best veel data!)

Vragen? Opmerkingen? Laat het weten in de comments!

Meer info: https://www.jelledrijver.nl/nestcam (BOL)
Meer info: https://www.jelledrijver.nl/nestprotect (BOL)
Meer info: https://www.jelledrijver.nl/nestthermostaat (BOL)

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.
Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen

Chatbots & Virtual Assistants gaan ons leven veranderen

/
Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: "heeft u een mobile telefoon".