Hoe zit het nou met bunq premium?

Mensen die mij kennen of vaker naar deze podcast luisteren die weten dat ik wel houd van disruptieve bedrijven. Bedrijven die zich afzetten tegen de gevestigde orde en maling hebben aan “hoe het nou eenmaal hoort”. Denk bijvoorbeeld aan SuperMarkt Picnic die de hele bestaande markt van supermarkten “as we know it” omgooit. Eerder dit jaar sprak ik Joris Beckers, een van de founders. Leuk gesprek was dat al zeg ik het zelf. Dus als je dat nog niet hebt gehoord, check dan aflevering 77 van deze podcast.

Een ander disruptief concept waar ik heel blij van wordt is bunq. De nieuwe bank van Ali Niknam, tevens oprichter van TransIP die alles wat we weten en kennen van banken over boord gooit en met een stel programmeurs en ict nerds om een wit vel papier is gaan zitten om te bedenken: Als wij nu from scratch een bank zouden beginnen… hoe zou die bank er dan uitzien? En dát zijn ze vervolgens gaan bouwen. Hij investeerde uit eigen zak een flink bedrag. Gaf een boek uit: “Breken met Banken” waarin hij zijn bunq avontuur inclusief dalen en pieken  uiteenzet. Dus ben je daar nieuwsgierig naar, bestel dat boek want daar ga ik het nu niet over hebben met Ali. Ook niet over wat bunq is, daarvoor kan je luisteren naar aflevering 56 van deze podcast.

Nee, de reden dat ik dit keer met Ali in gesprek ga is de lancering van bunq Premium. En die lancering ging niet helemaal lekker… of nou ja… niet helemaal lekker… de lancering van de spaceshuttle de challenger in 1986 ging als een zonnetje vergeleken bij de ophef die er ontstond na de presentatie van Ali.

Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.

Maar wat was er nou precies aan de hand? Waar ging het mis? En hoe zit het nou echt? Antwoorden op die vragen kreeg ik op het hoofdkantoor van bunq in Amsterdam.

Ontstaan bunq premium

Doordat bunq elke dag weer actief bezig is om hun dienst te verbeteren, merkte bunq dat gebruikers het helemaal niet fijn vinden om per transactie te betalen. De supportafdeling kreeg ook vaak deze vraag binnen, dus moest er een alternatief komen. Uit de diverse tests, uitgevoerd door bunq, kwam er een optie naar voren, een simpel pakket, dat was het beste.

Een niet verstuurd mailtje, vele gevolgen.

Bunq houdt ervan om haar klanten te verrassen, zo wilde ze ook de klanten verrassen tijdens de bunq update. Zoals we allemaal weten is een update doorvoeren een stressvolle periode, wat het gevolg had, dat een mailtje over het nieuwe bunq premium nooit verstuurt werd.

Sommige mensen vonden de nieuwe dienst geen verbetering en schreeuwde moord en brand. Het duurde niet lang voor de media (met onjuiste titel) meedeed in het afbranden van bunq.

Er was ook een tegengeluid te horen. Bunq merkte ook dat er mensen waren die hen benaderde en geen idee hadden waar de commotie om ontstaan was, zij waren namelijk nog steeds super tevreden met de dienst en voelde zich nog steeds erg verbonden met de dienst.

API’s en SDK’s

Bunq heeft als eerste bank ter wereld een API en SDK vrijgegeven waardoor andere software bouwers van buiten bunq aan bunq software kunnen werken. Het tofste wat ervoor bijgekomen is? Met je bunq account tokens te kopen op een festival, zonder rij!

Het streven van bunq?

Jou een best mogelijke ervaring te laten beleven in jouw dagelijkse betaal interacties. Of dat nou in een groep is, een speciale setting of online bij een webshop of offline in de winkel. Ons streven is dat allemaal op de manier wat jou het beste uitkomt waarbij je alleen jouw mobiele telefoon gebruikt.

Breng je stem uit via: https://together.bunq.com/topic/donate-link-patreon-function

Of bekijk de bijbehorende post op: http://jelledrijver.nl/bunqstem

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.
Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen

Chatbots & Virtual Assistants gaan ons leven veranderen

/
Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: "heeft u een mobile telefoon".