Hoe zit het nou met bunq premium?

Mensen die mij kennen of vaker naar deze podcast luisteren die weten dat ik wel houd van disruptieve bedrijven. Bedrijven die zich afzetten tegen de gevestigde orde en maling hebben aan “hoe het nou eenmaal hoort”. Denk bijvoorbeeld aan SuperMarkt Picnic die de hele bestaande markt van supermarkten “as we know it” omgooit. Eerder dit jaar sprak ik Joris Beckers, een van de founders. Leuk gesprek was dat al zeg ik het zelf. Dus als je dat nog niet hebt gehoord, check dan aflevering 77 van deze podcast.

Een ander disruptief concept waar ik heel blij van wordt is bunq. De nieuwe bank van Ali Niknam, tevens oprichter van TransIP die alles wat we weten en kennen van banken over boord gooit en met een stel programmeurs en ict nerds om een wit vel papier is gaan zitten om te bedenken: Als wij nu from scratch een bank zouden beginnen… hoe zou die bank er dan uitzien? En dát zijn ze vervolgens gaan bouwen. Hij investeerde uit eigen zak een flink bedrag. Gaf een boek uit: “Breken met Banken” waarin hij zijn bunq avontuur inclusief dalen en pieken  uiteenzet. Dus ben je daar nieuwsgierig naar, bestel dat boek want daar ga ik het nu niet over hebben met Ali. Ook niet over wat bunq is, daarvoor kan je luisteren naar aflevering 56 van deze podcast.

Nee, de reden dat ik dit keer met Ali in gesprek ga is de lancering van bunq Premium. En die lancering ging niet helemaal lekker… of nou ja… niet helemaal lekker… de lancering van de spaceshuttle de challenger in 1986 ging als een zonnetje vergeleken bij de ophef die er ontstond na de presentatie van Ali.

Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.

Maar wat was er nou precies aan de hand? Waar ging het mis? En hoe zit het nou echt? Antwoorden op die vragen kreeg ik op het hoofdkantoor van bunq in Amsterdam.

Ontstaan bunq premium

Doordat bunq elke dag weer actief bezig is om hun dienst te verbeteren, merkte bunq dat gebruikers het helemaal niet fijn vinden om per transactie te betalen. De supportafdeling kreeg ook vaak deze vraag binnen, dus moest er een alternatief komen. Uit de diverse tests, uitgevoerd door bunq, kwam er een optie naar voren, een simpel pakket, dat was het beste.

Een niet verstuurd mailtje, vele gevolgen.

Bunq houdt ervan om haar klanten te verrassen, zo wilde ze ook de klanten verrassen tijdens de bunq update. Zoals we allemaal weten is een update doorvoeren een stressvolle periode, wat het gevolg had, dat een mailtje over het nieuwe bunq premium nooit verstuurt werd.

Sommige mensen vonden de nieuwe dienst geen verbetering en schreeuwde moord en brand. Het duurde niet lang voor de media (met onjuiste titel) meedeed in het afbranden van bunq.

Er was ook een tegengeluid te horen. Bunq merkte ook dat er mensen waren die hen benaderde en geen idee hadden waar de commotie om ontstaan was, zij waren namelijk nog steeds super tevreden met de dienst en voelde zich nog steeds erg verbonden met de dienst.

API’s en SDK’s

Bunq heeft als eerste bank ter wereld een API en SDK vrijgegeven waardoor andere software bouwers van buiten bunq aan bunq software kunnen werken. Het tofste wat ervoor bijgekomen is? Met je bunq account tokens te kopen op een festival, zonder rij!

Het streven van bunq?

Jou een best mogelijke ervaring te laten beleven in jouw dagelijkse betaal interacties. Of dat nou in een groep is, een speciale setting of online bij een webshop of offline in de winkel. Ons streven is dat allemaal op de manier wat jou het beste uitkomt waarbij je alleen jouw mobiele telefoon gebruikt.

Breng je stem uit via: https://together.bunq.com/topic/donate-link-patreon-function

Of bekijk de bijbehorende post op: http://jelledrijver.nl/bunqstem

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.
BURN-OUT voorkomen

Een burn-out? Dat overkomt mij niet.

/
Hoe zit dat bij jou? Ken jij mensen in je omgeving met Burn-out klachten? Of mensen die al Burn-out zijn? Ik wel. Dát moet ik echt zien te voorkomen.
Op de Pot Cast met Rob Nijssen v2

Op de Pot Cast met ondernemer Rob Nijssen [5 minuten]

/
Rob Nijssen is al 10 jaar ondernemer en al jaren huurder via Peper in je Pand. Eerst in het Lomanhuis nu in de KAN-TOREN. Hij heeft al eens succesvol een bedrijf opgezet en vervolgens verkocht en runt samen met zijn broer en diverse collega’s het bedrijf OnRecruit.
VAN MARINIER TOT MUDMASTER

Van Marinier tot Mud Master - Oprichter André Skwortsow

/
André Skwortsow is ex-marinier en de oprichter van Mud Masters. Hoe is het om een een bedrijf op te richten en te ervaren dat een paar jaar later bijna iedereen in Nederland jouw bedrijf kent? Wat doet het met je als je in de stad loopt en mensen dragen T-shirts met jouw logo erop?
Klantgericht Leiderschap door Sydney Brouwer

Klantgericht leiderschap - Sydney Brouwer

/
Sydney Brouwer is een mede-podcaster (Over klanten gesproken Podcast), staat net als ik regelmatig als spreker op podia, verdient zijn geld ook als ondernemer. Ik sprak hem over zijn nieuwe boek: Klantgericht Leiderschap. Nu te beluisteren als Jelly Driver Podcast
JD096 - Baan bij Google opzeggen om te gaan ondernemen - Schelto Witsen Elias

Baan bij Google opgeven om het beddengoed merk VANMORGEN te beginnen

/
een man die een goede baan had bij Google maar die baan, de status, het bijbehorende salaris, de zekerheid etc opgaf om voor zichzelf te beginnen: Schelto Witsen Elias. Hij ging weg bij Google en begon voor zichzelf. Een stoer besluit. Wat hij is gaan doen dat hoor je, zie je of lees je hier.
Director OPEN Business Leaders - Jos Slootstra

Jos Slootstra - Director OPEN Business Leaders

/
In deze podcast ga ik in gesprek met de director van OPEN Business Leaders: Jos Slootstra. We gaan het hebben over Ondernemen, fouten maken, EGO, Luisteren naar je hoofd of hart, mensen motiveren, werken in loondienst of als ondernemer OF... als ondernemer op de loonlijst.