Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Enige tijd geleden kreeg ik een mail van Wenda Kielstra van Consumatics waarin ze me stuurde: ”hey Jelle, ik kom jou ook overal tegen!” Met daarbij een linkje naar een website. Ik klikte op die site en zag tot mijn verbazing dat daar groot een foto op stond met mijn gezicht er op. Het betrof een foto waarbij ik iemand zijn roze bril afzet. Een foto die ik gemaakt heb voor een pagina op mijn eigen site.

Geen toestemming gevraagd

Deze gebruiker had mijn niet om toestemming gevraagd deze foto te publiceren. Die toestemming zouden ze ook niet gehad hebben aangezien het artikel onder de foto ging over “Blije Eikels”. Niet direct een (H1) titel waar ik mee geassocieerd hoef te worden. Kortom: Deze eikel werd niet heel blij. Zeker niet toen ik zag dat de auteur van het artikel  zelf ook een site bleek te hebben waar dit artikel ook was geplaatst. (Dat dit duplicate content is in de ogen van Google en dat dat voor de score in Google niet per sé heel gunstig is komt aan bod in de podcast van volgende week).  Ik stond dus met mijn gezicht op 2 sites boven het kopje “Blije Eikels”.

Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website? Hoe zit dat nou met auteursrecht en portretrecht?

Contact opgenomen

Uiteraard heb ik direct contact opgezocht waarna ik te woord werd gestaan door een keurige meneer die mij er van verzekerde dat er uiteraard geen opzet, laat staan kwade bedoelingen in het spel waren. De foto zou z.s.m. verwijderd worden. En dat is ook gebeurd. Inmiddels staat er een afbeelding van een andere roze bril bij.

“Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt”

Van de dame die verantwoordelijk was voor het zoeken van de foto’s bij de artikelen kreeg ik een mailtje:

“Na aanleiding van het telefonisch contact dat u heeft gehad met mijn directeur dhr. […] wil ik u ervan op de hoogte stellen dat wij uw afbeelding van onze site hebben verwijderd. Het is nooit onze bedoeling geweest om u op deze manier te positioneren, het was ons bedoeld om de roze bril. Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt. Ons excuses voor het ongemak en wij hebben het bij deze veranderd.”

Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Keurig! Maar het roept bij mij wel de vraag op: Wanneer mag je nou wél een foto gebruiken en wanneer niet? En hoe weet je of je een foto mag gebruiken voor je website? Is het nou zo dat je alle foto’s mag gebruiken, tenzij er expliciet is vermeld dat het níet mag? Of mag je geen enkele foto gebruiken tenzij er expliciet is vermeld dat het wél mag?

Daarom nam ik contact op met Charlotte Meindersma van Charlotteslaw en ik vroeg haar voor een nieuwe aflevering van de Frankwatching PodcastHoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Samenvatting van ons gesprek:

Wat Charlotte benadrukt is dat elke foto in principe niet gebruikt mag worden tenzij expliciet anders vermeld. Als je dus een foto zoekt voor bij een blogpost, een pagina op je website of eigenlijke welke vorm van publicatie dan ook, dan moet je zoeken op plekken waarbij het volkomen duidelijk is dat de foto’s daarvoor gebruikt mogen worden. Vaak moet je daarvoor betalen maar lang niet in alle gevallen. Zo zijn er sites als Pixabay, en Flickr waarbij de licentie duidelijk vermeld wordt.

Als je vragen hebt aan mij of aan Charlotte, stel ze dan in de comments hieronder.

Charlotte schreef hier eerder ook dit artikel over op haar Blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben woldring tijdens BID 2018 over BenCompare

Bencompare de nieuwste dienst van Ben Woldring

/
Tijdens de Big Improvement Day sloeg hij op een grote rode knop en daarmee lanceerde hij zijn volgende stap in vergelijken: de app Bencompare. Beschikbaar voor iPhone en Android. In deze app zie je wat je kwijt bent aan vaste lasten, én hoe het indien mogelijk, goedkoper kan.
Top Trends voor ondernemers - Willem Overbosch

Top Trends voor Ondernemers

/
Top Trends voor ondernemers! Het boek geschreven door Willem Overbosch in samenwerking met diverse interessante ondernemers. Ik sprak hem in zijn eigen café de zaak (bij hem op de zaak). Niet alleen dromen maar ook concreet maken en toepassen. Dat is de boodschap. Hoe je dat doet? Dat lees, luister of zie je in deze nieuwe post.
Steven van Vessum en Jelle Drijver Thumb

ContentKing Winnaar Dutch Search Awards - Steven van Vessum en Jelle Drijver

/
ContentKing is de winnaar van de Dutch Search Awards. Ik ging in gesprek met deze startup en bespreek trends op SEO gebied én het belang van goed monitoren.
AVG GDPR Charlottes Law en Jelle Drijver

AVG wat moet ik er mee

/
AVG en GDPR. Waar moet je als ondernemer / bedrijf aan voldoen en wat is het risico als je het niet doet? Jurist Charlotte Meindersma geeft uitleg.
Vlogger inhuren Haarlem Mooi Meerwijk

Vloggen in Haarlem: Mooi Meerwijk

/
Ik mocht als ingehuurde vlogger in beeld brengen hoe alle betrokken organisaties en inwoners samenwerkten om inwoners te informeren over de veranderingen in afval inzamelen, het belang van afval scheiden en het voorkomen van zwerfvuil.
Ingrid van der Chijs Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

/
Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen. Ingrid van der Chijs deed dat. Zij startte Seriously Good. Het Duurzame lifestyle- en mediamerk voor good people, good stories en good brands.
Lenneke van Ingen Hoe word ik beroemd

Hoe word je beroemd? Lenneke van Ingen Founder A Million Faces Casting

/
Hoe word je beroemd? Daarover ga ik in gesprek met Lenneke van Ingen, founder van A Million Faces Casting en manager van vele Nederlandse Talenten.
10 Timemanagement en productiviteit tips voor Freelancers

Hoe ga je als Freelancer om met Timemanagement en productiviteit - Tim Daalderop

/
Als je als Freelancer zelf je dag moet indelen en moet bepalen wat je wel of niet, waar gaat doen... Hoe zorg je dan dat je optimaal productief bent? Tim Daalderop zocht het uit.
bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.