Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Enige tijd geleden kreeg ik een mail van Wenda Kielstra van Consumatics waarin ze me stuurde: ”hey Jelle, ik kom jou ook overal tegen!” Met daarbij een linkje naar een website. Ik klikte op die site en zag tot mijn verbazing dat daar groot een foto op stond met mijn gezicht er op. Het betrof een foto waarbij ik iemand zijn roze bril afzet. Een foto die ik gemaakt heb voor een pagina op mijn eigen site.

Geen toestemming gevraagd

Deze gebruiker had mijn niet om toestemming gevraagd deze foto te publiceren. Die toestemming zouden ze ook niet gehad hebben aangezien het artikel onder de foto ging over “Blije Eikels”. Niet direct een (H1) titel waar ik mee geassocieerd hoef te worden. Kortom: Deze eikel werd niet heel blij. Zeker niet toen ik zag dat de auteur van het artikel  zelf ook een site bleek te hebben waar dit artikel ook was geplaatst. (Dat dit duplicate content is in de ogen van Google en dat dat voor de score in Google niet per sé heel gunstig is komt aan bod in de podcast van volgende week).  Ik stond dus met mijn gezicht op 2 sites boven het kopje “Blije Eikels”.

Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website? Hoe zit dat nou met auteursrecht en portretrecht?

Contact opgenomen

Uiteraard heb ik direct contact opgezocht waarna ik te woord werd gestaan door een keurige meneer die mij er van verzekerde dat er uiteraard geen opzet, laat staan kwade bedoelingen in het spel waren. De foto zou z.s.m. verwijderd worden. En dat is ook gebeurd. Inmiddels staat er een afbeelding van een andere roze bril bij.

“Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt”

Van de dame die verantwoordelijk was voor het zoeken van de foto’s bij de artikelen kreeg ik een mailtje:

“Na aanleiding van het telefonisch contact dat u heeft gehad met mijn directeur dhr. […] wil ik u ervan op de hoogte stellen dat wij uw afbeelding van onze site hebben verwijderd. Het is nooit onze bedoeling geweest om u op deze manier te positioneren, het was ons bedoeld om de roze bril. Aangezien de afbeelding vrij op internet verkrijgbaar is hebben wij deze toen zodoende gebruikt. Ons excuses voor het ongemak en wij hebben het bij deze veranderd.”

Hoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Keurig! Maar het roept bij mij wel de vraag op: Wanneer mag je nou wél een foto gebruiken en wanneer niet? En hoe weet je of je een foto mag gebruiken voor je website? Is het nou zo dat je alle foto’s mag gebruiken, tenzij er expliciet is vermeld dat het níet mag? Of mag je geen enkele foto gebruiken tenzij er expliciet is vermeld dat het wél mag?

Daarom nam ik contact op met Charlotte Meindersma van Charlotteslaw en ik vroeg haar voor een nieuwe aflevering van de Frankwatching PodcastHoe weet je of je een foto mag gebruiken op je website?

Samenvatting van ons gesprek:

Wat Charlotte benadrukt is dat elke foto in principe niet gebruikt mag worden tenzij expliciet anders vermeld. Als je dus een foto zoekt voor bij een blogpost, een pagina op je website of eigenlijke welke vorm van publicatie dan ook, dan moet je zoeken op plekken waarbij het volkomen duidelijk is dat de foto’s daarvoor gebruikt mogen worden. Vaak moet je daarvoor betalen maar lang niet in alle gevallen. Zo zijn er sites als Pixabay, en Flickr waarbij de licentie duidelijk vermeld wordt.

Als je vragen hebt aan mij of aan Charlotte, stel ze dan in de comments hieronder.

Charlotte schreef hier eerder ook dit artikel over op haar Blog.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 Timemanagement en productiviteit tips voor Freelancers

Hoe ga je als Freelancer om met Timemanagement en productiviteit - Tim Daalderop

/
Als je als Freelancer zelf je dag moet indelen en moet bepalen wat je wel of niet, waar gaat doen... Hoe zorg je dan dat je optimaal productief bent? Tim Daalderop zocht het uit.
bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.