De kop is eraf, de tweede Frankwatching podcast van 2015 is een feit!

In deze podcast ga ik in gesprek met Ralph Wolbrink. Ralph is eigenaar van Pure Internet Marketing en auteur van diverse interessante artikelen op Frankwatching.com.  Deze week spreek ik met Ralph over het artikel dat hij heeft geschreven ‘We zijn te afhankelijk van Google’.

De titel van het artikel zegt het eigenlijk al. Bedrijven willen massaal gevonden worden op Google en stoppen alle tijd en energie in het optimaliseren van hun website. Maar wat zijn de gevaren die dit met zich meebrengt? Wat gebeurt er als Google je website een zogenoemde straf geeft of als je concurrentie je met een flinke investering wegblaast binnen de zoekresultaten? En wat als Google zelf ineens je grootste concurrent wordt?  Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf een website met als doel te worden gevonden door (potentiële) klanten. Wist je al dat maar liefst 93% van het al het zoekverkeer via Google wordt gedaan? Je kunt een hoop business uit Google halen maar er kan ook een hoop misgaan! Zijn we te afhankelijk van Google geworden? 

Win dit boek!

Ralph geeft in dit gesprek een aantal voorbeelden van situaties waarin bedrijven te afhankelijk zijn van Google:

  • Het Google strafbankje
    Google is tegenwoordig erg streng bij het plaatsen van websites in de zoekresultaten. Als je de regels overtreedt kan het zijn dat je daarvoor een straf krijgt.
  • Concurrentie die zich een flinke investering kunnen permitteren  Tegenwoordig wordt de concurrentie steeds heviger. Je kunt je voorstellen dat het lastiger is om de concurrentie aan te gaan met bedrijven zijn die veel meer geld uit kunnen geven om hoger in de zoekresultaten te komen. (Al dan niet in AdWords budget)
  • Google wordt een eigen concurrent
    Google concurreert zelf ook steeds meer. Bijvoorbeeld door het aanbieden van gerichte informatie rondom diensten/producten, bijvoorbeeld vliegtijden, weersomstandigheden en hotelboekingen.
  • Meer ruimte vrijgemaakt voor advertenties
    Door de jaren heen worden krijgen advertenties steeds meer ruimte in de resultaten in Google. Zo waren de advertenties in 2010 slechts een paar regels onder elkaar. In 2014 is de advertentieruimte ongeveer verdubbeld!

In de podcast geeft Ralph een toelichting op bovenstaande voorbeelden. Je kunt de podcast beluisteren via onderstaande player. Volgende week spreek ik met Charlotte Meindersma of we bang moeten zijn voor de nieuwe voorwaarden van Facebook, erg interessant!

Wil jij kans maken op het gesigneerde boek van Martijn Arets ‘Brand Expedition’? Laat een review achter op iTunes (klik hier), bij elke tien reviews geven wij een exemplaar van het boek weg.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.
BURN-OUT voorkomen

Een burn-out? Dat overkomt mij niet.

/
Hoe zit dat bij jou? Ken jij mensen in je omgeving met Burn-out klachten? Of mensen die al Burn-out zijn? Ik wel. Dát moet ik echt zien te voorkomen.
Op de Pot Cast met Rob Nijssen v2

Op de Pot Cast met ondernemer Rob Nijssen [5 minuten]

/
Rob Nijssen is al 10 jaar ondernemer en al jaren huurder via Peper in je Pand. Eerst in het Lomanhuis nu in de KAN-TOREN. Hij heeft al eens succesvol een bedrijf opgezet en vervolgens verkocht en runt samen met zijn broer en diverse collega’s het bedrijf OnRecruit.
VAN MARINIER TOT MUDMASTER

Van Marinier tot Mud Master - Oprichter André Skwortsow

/
André Skwortsow is ex-marinier en de oprichter van Mud Masters. Hoe is het om een een bedrijf op te richten en te ervaren dat een paar jaar later bijna iedereen in Nederland jouw bedrijf kent? Wat doet het met je als je in de stad loopt en mensen dragen T-shirts met jouw logo erop?