[av_textblock size=” font_color=” color=”]

De kop is eraf, de tweede Frankwatching podcast van 2015 is een feit!

In deze podcast ga ik in gesprek met Ralph Wolbrink. Ralph is eigenaar van Pure Internet Marketing en auteur van diverse interessante artikelen op Frankwatching.com.  Deze week spreek ik met Ralph over het artikel dat hij heeft geschreven ‘We zijn te afhankelijk van Google’.

De titel van het artikel zegt het eigenlijk al. Bedrijven willen massaal gevonden worden op Google en stoppen alle tijd en energie in het optimaliseren van hun website. Maar wat zijn de gevaren die dit met zich meebrengt? Wat gebeurt er als Google je website een zogenoemde straf geeft of als je concurrentie je met een flinke investering wegblaast binnen de zoekresultaten? En wat als Google zelf ineens je grootste concurrent wordt?  Tegenwoordig heeft bijna elk bedrijf een website met als doel te worden gevonden door (potentiële) klanten. Wist je al dat maar liefst 93% van het al het zoekverkeer via Google wordt gedaan? Je kunt een hoop business uit Google halen maar er kan ook een hoop misgaan! Zijn we te afhankelijk van Google geworden? 

Win dit boek!

Ralph geeft in dit gesprek een aantal voorbeelden van situaties waarin bedrijven te afhankelijk zijn van Google:

  • Het Google strafbankje
    Google is tegenwoordig erg streng bij het plaatsen van websites in de zoekresultaten. Als je de regels overtreedt kan het zijn dat je daarvoor een straf krijgt.
  • Concurrentie die zich een flinke investering kunnen permitteren  Tegenwoordig wordt de concurrentie steeds heviger. Je kunt je voorstellen dat het lastiger is om de concurrentie aan te gaan met bedrijven zijn die veel meer geld uit kunnen geven om hoger in de zoekresultaten te komen. (Al dan niet in AdWords budget)
  • Google wordt een eigen concurrent
    Google concurreert zelf ook steeds meer. Bijvoorbeeld door het aanbieden van gerichte informatie rondom diensten/producten, bijvoorbeeld vliegtijden, weersomstandigheden en hotelboekingen.
  • Meer ruimte vrijgemaakt voor advertenties
    Door de jaren heen worden krijgen advertenties steeds meer ruimte in de resultaten in Google. Zo waren de advertenties in 2010 slechts een paar regels onder elkaar. In 2014 is de advertentieruimte ongeveer verdubbeld!

In de podcast geeft Ralph een toelichting op bovenstaande voorbeelden. Je kunt de podcast beluisteren via onderstaande player. Volgende week spreek ik met Charlotte Meindersma of we bang moeten zijn voor de nieuwe voorwaarden van Facebook, erg interessant!

Wil jij kans maken op het gesigneerde boek van Martijn Arets ‘Brand Expedition’? Laat een review achter op iTunes (klik hier), bij elke tien reviews geven wij een exemplaar van het boek weg.

[/av_textblock]

[av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_comments_list]

[av_postslider link=’category,85,80,81,108,97,42′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’excerpt_read_more’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’yes’ interval=’5′]