Selecteer een pagina

Je hebt het gehaald! Met je diploma in je hand kan je eindelijk beginnen als ondernemer. Maar niet te snel. Na jaren studeren voor examens en naar college gaan in je relax-pants is het wellicht goed om een paar (slechte) eigenschappen af te leren of op zijn minst te heroverwegen.

Voordat je begint sommen we hier 6 eigenschappen op die je lekker in je kamer op de campus kunt achterlaten (of overdragen).

1. Vooruitschuiven. Misschien kwam je er mee weg om al je projecten tot het laatst te laten wachten om het dan snel voor elkaar te boxen. Deze last-minute strategie werkt niet in de wereld van de start-upper. Zorg dat je leert plannen en zit overal bovenop! Hoe verder je gaat achter lopen hoe heftiger je hoofdpijn wordt. Achter lopen met het betalen van je omzetbelasting is echt vervelender dan achterlopen met het betalen van je BEER (Bier En Eten Rekening). Om maar niet te spreken van ontevreden klanten.

Related: Why ‘You’ May Be Standing in the Way of Your Company’s Success

2 Leven in pyjama. Als je naar een meeting gaat, laat zien dat het je kan schelen! Neem de moeite om je fatsoenlijk te kleden. Of zoals Barney Stinson zegt: “Suit up!”. Zorg er voor dat je er goed bij loopt en kleed je naar de gelegenheid. Beter safe then sorry.

3. Alles altijd via sms, mail of whatsapp regelen. Soms is het goed om gewoon de telefoon te pakken en te bellen. Intonatie doet een hoop in de communicatie. Hoe moeilijk het ook is, probeer de verleiding te weerstaan om je telefoon te pakken en te reageren op berichten als je in gezelschap bent. Geef die aandacht aan de mensen waar je nu mee bent. (Nogmaals, dit vind ik ook een lastige. Die iPhone brandt soms echt in je broekzak. Het helpt om dan de ’do not disturb’ functie te gebruiken. Je blijft dan bereikbaar voor mensen in je favorieten lijstje en mensen die 2 x bellen binnen 3 minuten. De rest hoor je niet en voel je niet. Dat geeft alleen al een hoop rust.) Onthoud dat het woord ’klant’ komt van ’Challand’, en dat betekend: geïnteresseerd zijn. Toon interesse in je klant, wees oprecht geïnteresseerd. Gebrek aan aandacht is de #1 reden waarom klanten afscheid nemen van hun leveranciers. (#2 is een gebrek aan initiatief)

Boekentip: klanten fluisteraar – Jan van Setten

4. Alles op Social Media posten. Stop met die foto’s waarop je met trechter en een buis vol bier in je strot probeert het record te verbreken. Houd bij alles wat je post rekening met de 2p’s: Alles is Publiekelijk & Permanent. Ga daar maar gewoon vanuit dan kan het alleen maar meevallen. Dit maakte je in je kroegtijd misschien onsterfelijk maar na je afstuderen niet meer doen. Je weet nooit wie je profiel bekijkt. Als je het al per sé wil delen, deel het dan exclusief met je vrienden.

Related: 10 Things Colleges Don’t Tell Young Entrepreneurs at Graduation

5. Niet elke gesprekspartner heeft gestudeerd. voor de korte gezellige gesprekken op netwerkborrels houd je je gespreksonderwerpen op een level waarop iedereen in het gezelschap kan meepraten.

6. Keihard feesten en denken: ’slapen doe ik wel als ik dood ben’. Blijf vooral feesten maar zorg ook vooral voor genoeg slaap. Het leven als ondernemer is keihard werken en dat ga je vroeg of laat merken. Als je niet genoeg slaapt gaat het je vanzelf een keer opbreken. (’Genoeg’ is voor iedereen anders, dat bepaal je zelf)

Ondernemen is een soort doorlopende examenweek. Je moet constant presteren en zeker in het begin is het vaak erop of er onder. Niet zeiken, dat hoort er bij. Je ontdekt vanzelf wat voor jou werkt. Steeds weer ontdekken. Steeds weer op je bek gaan, leren, op staan en door knallen. Dat maakt het het mooiste dat er is. Succes!