Adobe Cloud oplossingen

Door Adobe werd ik uitgenodigd om naar DMexco (grote Digitale Marketing beurs) te komen in Keulen. Eenmaal aangekomen mocht ik in gesprek met o.a. Marco Disseldorp. Hij is verantwoordelijk voor Marketing BeNeLux, en richt zich vooral op Adobe Marketing Cloud. Later sprak ik tevens zijn collega Jamie Brighton uit de UK én de Vice President, Product Marketing & Strategy, Adobe Marketing Cloud Suresh Vittal (niet de minste).

Adobe Creative Cloud

Al jaren is Adobe in de digitale marketing actief. Altijd startende vanuit digitale ervaringen en hoe je content kunt creëren. Oplossingen zoals Photoshop, InDesign en Premiere zitten in de Creative Cloud. Waar je vroeger een duur doosje moest kopen met een cd-rom er in kan je sinds een paar jaar een soort abonnement nemen op een of meerdere diensten van Adobe puur wanneer je ze nodig hebt. Dat lidmaatschap koppel je aan je projectkosten en stop je weer als het project is opgeleverd. Hiermee zijn de diensten een stuk toegankelijker geworden en is de investering die nodig is om met de Adobe producten te gaan werken een stuk vriendelijker en laagdrempeliger geworden.

8 oplossingen in de Adobe Marketing Cloud

Met het toenemende belang van digitale marketing heeft Adobe 8 verschillende marketingoplossingen gebundeld in de Marketing Cloud. Marketeers en organisaties krijgen hiermee een overzicht van alles wat er speelt rondom hun marketingcampagnes. Denk aan het doormeten en analyseren van wat je doet op het gebied van marketing om vervolgens zo gericht en persoonlijk mogelijk je doelgroep te kunnen benaderen. Een goede tool die ze hiervoor aanbieden is Adobe Analytics. Marketing wordt vaak bedreven in teamverband, en omdat in Adobe Analytics alle disciplines die je kan doormeten (email, mobile, social, etc) zijn vertegenwoordigd kan je snel en efficiënt met elkaar samenwerken. Want, zo zegt Marco: ”Je moet van content naar impact”.

Een goed voorbeeld van content personaliseren op basis van data is segmentatie. Hierbij observeer je het gedrag van bepaalde klantgroepen om op basis daarvan te testen welke content het beter doet. Een andere optie is het toevoegen van third party data (data die van buiten af wordt toegevoegd) wat je in staat stelt om je doelgroep veel relevanter te benaderen. Goede data is heel belangrijk in marketing omdat het je inzicht geeft in waar jij het verschil kunt maken bij je doelgroep en hoe je relevant en persoonlijk kunt communiceren. Dit is een van de grondstoffen van een goede digitale ervaring.

Marco vlakt geen ondernemers uit en wil niemand tekort doen maar geeft wel subtiel aan dat de Adobe oplossingen vooral geschikt zijn voor “bedrijven met een grotere digitale ambitie”. De tweedelijns boodschap is hier dat het voor de kleine zelfstandig ondernemer niet direct een logische partner is.

Papierloos werken met Adobe Document Cloud

De Document Cloud komt voort uit de PDF franchise en Adobe Acrobat. Het is bedacht om makkelijker papierloos te werken. Je hebt contact met een organisatie en er is een handtekening nodig. Digitale handtekeningen zijn van nu, of zouden zo moeten zijn, maar het gebeurt nog te vaak dat een bedrijf een document heeft waarop een handtekening nodig is. Zo heb ik zelf net terwijl ik in Keulen zit te horen gekregen dat de hypotheek voor ons toekomstige huis rond is. Mijn vriendin in Amsterdam en ik in Keulen moeten dit beide ondertekenen, maar het lijkt erop dat ik het hier ergens moet gaan uitprinten, ondertekenen, inscannen, mailen en dat zij dat nog een keer moet doen. Omslachtig dus. Kan dat niet allemaal digitaal?

Marco gelooft dat we daar zeker naartoe gaan in de toekomst, maar je moet er als organisatie wel op ingesteld zijn. Je moet de technologie hebben maar ook je processen en je personeel moeten er op ingericht zijn. Het is dus nog niet zo dat je als jeconsument elk willekeurig document zelfstandig en rechtsgeldig digitaal kan ondertekenen.

Persoonlijke favoriet: Adobe Experience Design

Een van de favoriete nieuwe ontwikkelingen van Marco is Adobe Experience Design. Dit is een oplossing die nu nog in BETA draait waarbij heel makkelijk prototypes gebouwd kunnen worden die vervolgens eenvoudig vertaald kunnen worden naar bijvoorbeeld apps en sites. Mensen die met UX en User Interface Design bezig zijn en hiermee testen worden er erg blij van – en Marco dus ook.

Zelf verhuur ik (met Peper in je Pand) kantoorunits in bedrijfsverzamelgebouwen waarvoor we ook regelmatig huurovereenkomsten van een stuk of 10 pagina’s moeten opstellen die geparafeerd en ondertekend moeten worden. In de praktijk worden die gemaild, geprint in tweevoud, ondertekend, gescand, terug gemaild én in hard-copy op de post gedaan. Zoals Shakespeare zou zeggen: Much ado about nothing. Dat moet makkelijker kunnen en als ik het zo hoor kán dat dus ook veel makkelijker.

Adobe Document Cloud

Komt voort uit de PDF franchise (en Acrobat). Bedacht om makkelijker, papierloos te werken. Je hebt contact met een organisatie en er is een handtekening nodig. Het gebeurt nog te vaak dat een bedrijf een document heeft waarop een handtekening nodig is. [voorbeeld hypotheek]

Je moet er als organisatie wel op ingesteld zijn. Je moet de technologie hebben maar ook je organisatie moet er op ingesteld zijn, er op ingericht zijn en ook je personeel moet er op ingesteld zijn. De organisatie moet er op ingesteld zijn. Het is niet zo dat je als consument dus elk willekeurig document zelfstandig en rechtsgeldig digitaal kunt ondertekenen.

Adobe Experience Design

Een van de favoriete nieuwe ontwikkelingen van Marco is Adobe Experience Design. Een oplossing die nu nog in BETA draait waarbij heel makkelijk prototypes gebouwd kunnen worden die vervolgens heel eenvoudig vertaald kunnen worden naar App’s en sites etc. Mensen die met UX en User Interface Design bezig zijn en hiermee testen worden er erg blij van. En Marco dus ook.

Zelf verhuur ik (met Peper in je Pand) kantoorunits in bedrijfsverzamelgebouwen waarvoor we ook regelmatig huurovereenkomsten van een stuk of 10 pagina’s moeten opstellen die geparafeerd en ondertekend moeten worden. In de praktijk worden die gemaild, geprint in tweevoud, ondertekend, gescand, terug gemaild én in hard-copy op de post gedaan. Zoals Shakespeare zou zeggen: Much ado about nothing. Dat moet makkelijker kunnen en als ik het zo hoor kán dat dus ook veel makkelijker. Wij duiken d’r in elk geval even in binnenkort.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Meer On-Demand video gekeken dan lineair

/
Jeroen Koopman richt zich met zijn bedrijf NewBe op On Demand Video Platformen. Daarbij moet je denken aan Netflix, Videoland, Amazon e.d. Dit jaar blijkt dat er meer on demand tv wordt gekeken dan lineair. Oftewel: mensen kijken minder op de momenten waarop een tv zender bedenkt iets uit te zenden en meer wanneer het hen uitkomt.
Levenslessen van een internetondernemer Tonny Loorbach en Jelle Drijver

Levenslessen van internetondernemer Tonny Loorbach

Tonny Loorbach deelt in deze aflevering van de Jelly Driver podcast zijn levenslessen als Internet Ondernemer. Lees of luister het gesprek.
Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

/
De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.
BURN-OUT voorkomen

Een burn-out? Dat overkomt mij niet.

/
Hoe zit dat bij jou? Ken jij mensen in je omgeving met Burn-out klachten? Of mensen die al Burn-out zijn? Ik wel. Dát moet ik echt zien te voorkomen.