Content ruilen voor een Like mag niet meer

“like ons en krijg toegang tot…”.

Ook wel een FanGate genoemd. Vele online marketeers maakten er gebruik van. Het concept is simpel. Je schermt bepaalde content (tekst, afbeeldingen of een video) af voor mensen die nog geen Fan zijn van je zakelijke facebookpagina. Op deze manier was het makkelijk om het aantal likes op je fanpage te laten groeien.

Met ingang van 9 november 2014 is dit niet meer toegestaan. Op het moment van schrijven hebben eigenaren van fanapages die deze techniek toepassen dus 3 maanden om hun fangate te verwijderen.

Waarom verbiedt Facebook de fangate?
Het argument dat facebook aandraagt is: “we willen dat mensen een pagina liken omdat ze op de hoogte willen blijven van de organisatie of het bedrijf en niet omdat ze er iets eenmaligs voor terug krijgen“. Ik ben benieuwd wat deze wijziging gaat betekenen voor Shortstack. Een webbased tool waarmee je je facebook pagina kunt stylen, pagina’s kunt aanmaken en waarmee je eenvoudig diverse online marketing technieken kunt toepassen. Een van de grootste voordelen van deze tool was in mijn optiek juist het eenvoudig kunnen inrichten van de FanGate. Aan de andere kant, wij betalen nu al 2 jaar $30 p/mnd voor deze tool en hebben dit er al lang en breed uit en dat is niet alleen door de fangate.

Wat mag dan nog wel?
Wat nog wel mag is mensen een incentive aanbieden als ze inloggen op je app of als ze bijvoorbeeld inchecken op jouw locatie. Zo kun je mensen bijvoorbeeld nog steeds een 2e kopje koffie gratis aanbieden als ze inchecken in je coffee corner.

Check in op facebook en krijg gratis koffie

Deel dit bericht in ruil voor…
Er zijn diverse andere tools die het mogelijk maken om content weg te geven in ruil voor een (social media) actie. Het meest gebruikelijke voorbeeld is het opt-in formulier waarbij je je naam + e-mail adres moet invullen (waarmee je je inschijft op een nieuwsbrief) in ruil voor bijvoorbeeld een e-book of white paper. Andere tools die nog niet zo veel gebruikt worden maar wel zeer effectief kunnen zijn, zijn tools waarbij je een bericht moet plaatsen op Facebook, Linkedin of Twitter met daarin een URL om vervolgens iets te kunnen downloaden.

Een voorbeeld van zo’n tool is het Nederlandse: BetaalSociaal.nl of (het niet Nederlandse): Pay With a Tweet.

 

Op beide sites kan je een bericht instellen dat gedeeld kan worden. Natuurlijk dien je ook de url in te geven naar de content die je in ruil voor dat delen aanbiedt. Als voorbeeld heb ik 2 knoppen aangemaakt waarmee je het kunt proberen. Deel de link naar deze blogpost via een van de social media platformen waarop je actief bent en download gratis het e-book: Facebook voor ondernemers dat in 2012 in geschreven door een aantal van mijn stagiaires (let op: het e-book is inmiddels door alle veranderingen bij facebook niet meer helemaal up 2 date maar barst met ruim 180 pagina’s nog steeds van de nuttige informatie). Na het invullen van wat informatie genereert het systeem een knop die je vervolgens in je website kunt hangen.

[edit: Shortstack heeft haar businessmodel helemaal omgegooid en richt zich nu meer op het maken van Salespages. Een beetje vergelijkbaar met OptimizePress2.0. Naast de genoemende betaalsociaal en paywithatweet is er sinds begin augustus 2015 een nieuwe tool die nóg véél krachtiger is. Klik hier om die tool te ontdekken.]

Vragen? Stel ze hieronder of gebruik het contactformulier

Met vriendelijke groet,

Jelle Drijver

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.