Consumentenonderzoek met virtual reality

Consumatics lanceert OSQAR!
Wereldwijd het eerste consumentenonderzoek met virtual reality dat mensen thuis uitvoeren

Consumentenonderzoeken gaan voortaan plaatsvinden in Virtual Reality. De innovatieve onderneming Consumatics lanceerde begin juni de app OSQAR, waarbij members van een onderzoekspanel thuis vragen beantwoorden over concepten of merken met een virtual reality bril op. OSQAR is wereldwijd het eerste onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt omvangrijke onderzoeken thuis uit te voeren met behulp van een virtual reality-bril. Ik sprak met Wenda Kielstra, oprichtster en mede-eigenaar van Consumatics, die mij het concept uitlegde.

Allereerst, wat is Consumatics?

“We brengen onbewust gedrag van consumenten in beeld met behulp van  wetenschappelijke onderzoeken. Dat gebeurt door middel van mystery visits, literatuurstudies, experimenten en nu dus ook virtual reality,” aldus Kielstra.

Hoe werkt OSQAR, de app met Virtual Reality?

Mensen hoeven niet naar een testomgeving toe. Dankzij de bril zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De verschillende 360-graden- video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril. Vervolgens lijkt het net alsof zij fysiek in de ruimte zijn. Terwijl de members de beelden zien, beantwoorden zij de relevante onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Door naar het gewenste antwoord te kijken, geven zij antwoord. Uit studies en een praktijktest blijkt dat de antwoorden nauwelijks afwijken van ‘traditioneel’ consumentenonderzoek. Reden genoeg dus om eens een consumentenonderzoek met virtual reality te proberen.

Tof! Kan ik ook meedoen?

Iedereen mag en kan meedoen! Iedereen kan zichzelf aanmelden als panellid door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Door onderzoeken uit te voeren maak je kans op producten en gratis dagjes weg. Elke smartphone is geschikt voor het vernieuwende thuisonderzoek. Wél hebben de deelnemers een virtual reality-bril nodig. Consumatics stelt nog zeker duizend brillen gratis beschikbaar aan mensen die ook willen deelnemen, maar op dit moment nog geen hightech bril hebben. Voor meer informatie kunnen mensen contact opnemen: [email protected]

Welke vraagstukken kunnen opdrachtgevers hiermee beantwoorden?

Wenda deelt een paar voorbeelden die ze nu ziet gebeuren:

·       Concepten worden met een 360 graden camera gefilmd. De beelden worden bewerkt (bijvoorbeeld een andere kleurstelling van een formule). Vervolgens wordt dit voorgelegd aan de members van het panel; 50% de huidige situatie en 50% de nieuwe situatie. Vervolgens wordt gemeten welke situatie het meest positief is, waarna formules keuzes kunnen maken. “En tja, wellicht had de Blokker er wel anders uitgezien als dit eerst getest was in Virtual Reality, waardoor kinderziektes er uit waren gehaald”, licht Wenda toe nadat ik deze case bij haar voorleg.

·       Concepten kunnen verplaatsen naar een ander land. Wil je weten hoe consumenten reageren op een concept in een ander land? De ruimte wordt in beeld gebracht en vervolgens aan de nieuwe doelgroep laten zien.

·       Merken kunnen het effect van hun reclamemateriaal in beeld brengen met OSQAR. Hoe ziet een horecazaak er uit met POS-materiaal en hoe zonder? Hoe reageert de consument hier op?  Zo heeft Douwe Egberts getest wat hun reclamemateriaal voor effect heeft bij een horecagelegenheid. Door buiten te laten zien welke koffie er geschonken wordt, stijgt de verwachting van de kwaliteit van de koffie!

Meer weten?
Ga naar http://osqar.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

AVG GDPR Charlottes Law en Jelle Drijver

AVG wat moet ik er mee

/
AVG en GDPR. Waar moet je als ondernemer / bedrijf aan voldoen en wat is het risico als je het niet doet? Jurist Charlotte Meindersma geeft uitleg.
Vlogger inhuren Haarlem Mooi Meerwijk

Vloggen in Haarlem: Mooi Meerwijk

/
Ik mocht als ingehuurde vlogger in beeld brengen hoe alle betrokken organisaties en inwoners samenwerkten om inwoners te informeren over de veranderingen in afval inzamelen, het belang van afval scheiden en het voorkomen van zwerfvuil.
Ingrid van der Chijs Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

/
Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen. Ingrid van der Chijs deed dat. Zij startte Seriously Good. Het Duurzame lifestyle- en mediamerk voor good people, good stories en good brands.
Lenneke van Ingen Hoe word ik beroemd

Hoe word je beroemd? Lenneke van Ingen Founder A Million Faces Casting

/
Hoe word je beroemd? Daarover ga ik in gesprek met Lenneke van Ingen, founder van A Million Faces Casting en manager van vele Nederlandse Talenten.
10 Timemanagement en productiviteit tips voor Freelancers

Hoe ga je als Freelancer om met Timemanagement en productiviteit - Tim Daalderop

/
Als je als Freelancer zelf je dag moet indelen en moet bepalen wat je wel of niet, waar gaat doen... Hoe zorg je dan dat je optimaal productief bent? Tim Daalderop zocht het uit.
bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.