Consumentenonderzoek met virtual reality

Consumatics lanceert OSQAR!
Wereldwijd het eerste consumentenonderzoek met virtual reality dat mensen thuis uitvoeren

Consumentenonderzoeken gaan voortaan plaatsvinden in Virtual Reality. De innovatieve onderneming Consumatics lanceerde begin juni de app OSQAR, waarbij members van een onderzoekspanel thuis vragen beantwoorden over concepten of merken met een virtual reality bril op. OSQAR is wereldwijd het eerste onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt omvangrijke onderzoeken thuis uit te voeren met behulp van een virtual reality-bril. Ik sprak met Wenda Kielstra, oprichtster en mede-eigenaar van Consumatics, die mij het concept uitlegde.

Allereerst, wat is Consumatics?

“We brengen onbewust gedrag van consumenten in beeld met behulp van  wetenschappelijke onderzoeken. Dat gebeurt door middel van mystery visits, literatuurstudies, experimenten en nu dus ook virtual reality,” aldus Kielstra.

Hoe werkt OSQAR, de app met Virtual Reality?

Mensen hoeven niet naar een testomgeving toe. Dankzij de bril zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De verschillende 360-graden- video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril. Vervolgens lijkt het net alsof zij fysiek in de ruimte zijn. Terwijl de members de beelden zien, beantwoorden zij de relevante onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Door naar het gewenste antwoord te kijken, geven zij antwoord. Uit studies en een praktijktest blijkt dat de antwoorden nauwelijks afwijken van ‘traditioneel’ consumentenonderzoek. Reden genoeg dus om eens een consumentenonderzoek met virtual reality te proberen.

Tof! Kan ik ook meedoen?

Iedereen mag en kan meedoen! Iedereen kan zichzelf aanmelden als panellid door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Door onderzoeken uit te voeren maak je kans op producten en gratis dagjes weg. Elke smartphone is geschikt voor het vernieuwende thuisonderzoek. Wél hebben de deelnemers een virtual reality-bril nodig. Consumatics stelt nog zeker duizend brillen gratis beschikbaar aan mensen die ook willen deelnemen, maar op dit moment nog geen hightech bril hebben. Voor meer informatie kunnen mensen contact opnemen: [email protected]

Welke vraagstukken kunnen opdrachtgevers hiermee beantwoorden?

Wenda deelt een paar voorbeelden die ze nu ziet gebeuren:

·       Concepten worden met een 360 graden camera gefilmd. De beelden worden bewerkt (bijvoorbeeld een andere kleurstelling van een formule). Vervolgens wordt dit voorgelegd aan de members van het panel; 50% de huidige situatie en 50% de nieuwe situatie. Vervolgens wordt gemeten welke situatie het meest positief is, waarna formules keuzes kunnen maken. “En tja, wellicht had de Blokker er wel anders uitgezien als dit eerst getest was in Virtual Reality, waardoor kinderziektes er uit waren gehaald”, licht Wenda toe nadat ik deze case bij haar voorleg.

·       Concepten kunnen verplaatsen naar een ander land. Wil je weten hoe consumenten reageren op een concept in een ander land? De ruimte wordt in beeld gebracht en vervolgens aan de nieuwe doelgroep laten zien.

·       Merken kunnen het effect van hun reclamemateriaal in beeld brengen met OSQAR. Hoe ziet een horecazaak er uit met POS-materiaal en hoe zonder? Hoe reageert de consument hier op?  Zo heeft Douwe Egberts getest wat hun reclamemateriaal voor effect heeft bij een horecagelegenheid. Door buiten te laten zien welke koffie er geschonken wordt, stijgt de verwachting van de kwaliteit van de koffie!

Meer weten?
Ga naar http://osqar.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Levenslessen van een internetondernemer Tonny Loorbach en Jelle Drijver

Levenslessen van internetondernemer Tonny Loorbach

Tonny Loorbach deelt in deze aflevering van de Jelly Driver podcast zijn levenslessen als Internet Ondernemer. Lees of luister het gesprek.
Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

/
De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.
BURN-OUT voorkomen

Een burn-out? Dat overkomt mij niet.

/
Hoe zit dat bij jou? Ken jij mensen in je omgeving met Burn-out klachten? Of mensen die al Burn-out zijn? Ik wel. Dát moet ik echt zien te voorkomen.
Op de Pot Cast met Rob Nijssen v2

Op de Pot Cast met ondernemer Rob Nijssen [5 minuten]

/
Rob Nijssen is al 10 jaar ondernemer en al jaren huurder via Peper in je Pand. Eerst in het Lomanhuis nu in de KAN-TOREN. Hij heeft al eens succesvol een bedrijf opgezet en vervolgens verkocht en runt samen met zijn broer en diverse collega’s het bedrijf OnRecruit.