Consumentenonderzoek met virtual reality

Consumatics lanceert OSQAR!
Wereldwijd het eerste consumentenonderzoek met virtual reality dat mensen thuis uitvoeren

Consumentenonderzoeken gaan voortaan plaatsvinden in Virtual Reality. De innovatieve onderneming Consumatics lanceerde begin juni de app OSQAR, waarbij members van een onderzoekspanel thuis vragen beantwoorden over concepten of merken met een virtual reality bril op. OSQAR is wereldwijd het eerste onderzoeksplatform dat het mogelijk maakt omvangrijke onderzoeken thuis uit te voeren met behulp van een virtual reality-bril. Ik sprak met Wenda Kielstra, oprichtster en mede-eigenaar van Consumatics, die mij het concept uitlegde.

Allereerst, wat is Consumatics?

“We brengen onbewust gedrag van consumenten in beeld met behulp van  wetenschappelijke onderzoeken. Dat gebeurt door middel van mystery visits, literatuurstudies, experimenten en nu dus ook virtual reality,” aldus Kielstra.

Hoe werkt OSQAR, de app met Virtual Reality?

Mensen hoeven niet naar een testomgeving toe. Dankzij de bril zien en beleven ze de winkelruimte, het kantoor, de hotelkamer of het ziekenhuis thuis vanaf de bank. De verschillende 360-graden- video’s worden via een app ingeladen op de smartphone. De respondenten schuiven de smartphone in de bril. Vervolgens lijkt het net alsof zij fysiek in de ruimte zijn. Terwijl de members de beelden zien, beantwoorden zij de relevante onderzoeksvragen die in beeld ‘zweven’. Door naar het gewenste antwoord te kijken, geven zij antwoord. Uit studies en een praktijktest blijkt dat de antwoorden nauwelijks afwijken van ‘traditioneel’ consumentenonderzoek. Reden genoeg dus om eens een consumentenonderzoek met virtual reality te proberen.

Tof! Kan ik ook meedoen?

Iedereen mag en kan meedoen! Iedereen kan zichzelf aanmelden als panellid door de app OSQAR op de smartphone te downloaden. Door onderzoeken uit te voeren maak je kans op producten en gratis dagjes weg. Elke smartphone is geschikt voor het vernieuwende thuisonderzoek. Wél hebben de deelnemers een virtual reality-bril nodig. Consumatics stelt nog zeker duizend brillen gratis beschikbaar aan mensen die ook willen deelnemen, maar op dit moment nog geen hightech bril hebben. Voor meer informatie kunnen mensen contact opnemen: [email protected]

Welke vraagstukken kunnen opdrachtgevers hiermee beantwoorden?

Wenda deelt een paar voorbeelden die ze nu ziet gebeuren:

·       Concepten worden met een 360 graden camera gefilmd. De beelden worden bewerkt (bijvoorbeeld een andere kleurstelling van een formule). Vervolgens wordt dit voorgelegd aan de members van het panel; 50% de huidige situatie en 50% de nieuwe situatie. Vervolgens wordt gemeten welke situatie het meest positief is, waarna formules keuzes kunnen maken. “En tja, wellicht had de Blokker er wel anders uitgezien als dit eerst getest was in Virtual Reality, waardoor kinderziektes er uit waren gehaald”, licht Wenda toe nadat ik deze case bij haar voorleg.

·       Concepten kunnen verplaatsen naar een ander land. Wil je weten hoe consumenten reageren op een concept in een ander land? De ruimte wordt in beeld gebracht en vervolgens aan de nieuwe doelgroep laten zien.

·       Merken kunnen het effect van hun reclamemateriaal in beeld brengen met OSQAR. Hoe ziet een horecazaak er uit met POS-materiaal en hoe zonder? Hoe reageert de consument hier op?  Zo heeft Douwe Egberts getest wat hun reclamemateriaal voor effect heeft bij een horecagelegenheid. Door buiten te laten zien welke koffie er geschonken wordt, stijgt de verwachting van de kwaliteit van de koffie!

Meer weten?
Ga naar http://osqar.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

VAN MARINIER TOT MUDMASTER

Van Marinier tot Mud Master - Oprichter André Skwortsow

/
André Skwortsow is ex-marinier en de oprichter van Mud Masters. Hoe is het om een een bedrijf op te richten en te ervaren dat een paar jaar later bijna iedereen in Nederland jouw bedrijf kent? Wat doet het met je als je in de stad loopt en mensen dragen T-shirts met jouw logo erop?
Klantgericht Leiderschap door Sydney Brouwer

Klantgericht leiderschap - Sydney Brouwer

/
Sydney Brouwer is een mede-podcaster (Over klanten gesproken Podcast), staat net als ik regelmatig als spreker op podia, verdient zijn geld ook als ondernemer. Ik sprak hem over zijn nieuwe boek: Klantgericht Leiderschap. Nu te beluisteren als Jelly Driver Podcast
JD096 - Baan bij Google opzeggen om te gaan ondernemen - Schelto Witsen Elias
Director OPEN Business Leaders - Jos Slootstra

Jos Slootstra - Director OPEN Business Leaders

/
In deze podcast ga ik in gesprek met de director van OPEN Business Leaders: Jos Slootstra. We gaan het hebben over Ondernemen, fouten maken, EGO, Luisteren naar je hoofd of hart, mensen motiveren, werken in loondienst of als ondernemer OF... als ondernemer op de loonlijst.
Ben woldring tijdens BID 2018 over BenCompare

Bencompare de nieuwste dienst van Ben Woldring

/
Tijdens de Big Improvement Day sloeg hij op een grote rode knop en daarmee lanceerde hij zijn volgende stap in vergelijken: de app Bencompare. Beschikbaar voor iPhone en Android. In deze app zie je wat je kwijt bent aan vaste lasten, én hoe het indien mogelijk, goedkoper kan.
Top Trends voor ondernemers - Willem Overbosch

Top Trends voor Ondernemers

/
Top Trends voor ondernemers! Het boek geschreven door Willem Overbosch in samenwerking met diverse interessante ondernemers. Ik sprak hem in zijn eigen café de zaak (bij hem op de zaak). Niet alleen dromen maar ook concreet maken en toepassen. Dat is de boodschap. Hoe je dat doet? Dat lees, luister of zie je in deze nieuwe post.
Steven van Vessum en Jelle Drijver Thumb

ContentKing Winnaar Dutch Search Awards - Steven van Vessum en Jelle Drijver

/
ContentKing is de winnaar van de Dutch Search Awards. Ik ging in gesprek met deze startup en bespreek trends op SEO gebied én het belang van goed monitoren.
AVG GDPR Charlottes Law en Jelle Drijver

AVG wat moet ik er mee

/
AVG en GDPR. Waar moet je als ondernemer / bedrijf aan voldoen en wat is het risico als je het niet doet? Jurist Charlotte Meindersma geeft uitleg.
Vlogger inhuren Haarlem Mooi Meerwijk

Vloggen in Haarlem: Mooi Meerwijk

/
Ik mocht als ingehuurde vlogger in beeld brengen hoe alle betrokken organisaties en inwoners samenwerkten om inwoners te informeren over de veranderingen in afval inzamelen, het belang van afval scheiden en het voorkomen van zwerfvuil.