Selecteer een pagina

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
[vc_row][vc_column][ivf video_url=”https://www.youtube.com/watch?v=asFyf1rukuA” frame=”mbp” bgd=”3640″ icon=”arrow75″ icon_color=”#ffffff”][/vc_column][/vc_row]
[/av_textblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Aranka van der Voorden (a.k.a. Aranka World)

is de drijvende kracht achter Sportkleding merk Jogha en FitGirlCode. Ik sprak haar op het Frankwatching event Instagram voor Bedrijven.

Deze podcast is opgeknipt in 2 episodes. In deel 1 kan je luisteren naar mijn gesprek met Aranka over haar ondernemerschap. In Deel 2 kan je luisteren naar een deel van haar presentatie tijdens het Frankwatching Event: Instagram voor bedrijven over Influencer Marketing.

Je vindt beide delen op je favoriete podcast player. iTunes, Sticker Radio, TuneIn, Soundcloud. Mijn interview is ook als video te bekijken op mijn YouTube kanaal.

Wil je automatisch nieuwe afleveringen van mijn podcast kunnen luisteren als je onderweg bent, met de hond gaat lopen of als je niet kan slapen? Druk dan even op de abonneer knop op je favoriete podcast player en blijf op de hoogte.

Transcriptie

Heb je geen zin of tijd om te luisteren en ben je meer een lezer? Geen probleem! We hebben hieronder het hele interview letterlijk voor je uit getypt:

Vertel even, waar kunnen mensen jou van kennen?

Ik ben oprichtster van FitGirlCode en Jogha. Dat zeg ik eigenlijk verkeerd, want Jogha kwam eerder, maar FitGirlCode is het eerst gelanceerd. Jogha is een sportkledinglijn en omdat ik midden in de nacht zwetend wakker werd van het idee dat ik mensen sportkleding moest gaan verkopen maar ik wist niet aan wie, is eigenlijk het idee gekomen om een community te creëren van vrouwen die sporten en gezond eten waar ik de broek aan kan verkopen. En zo is FitGirlCode geboren.

Dus eerst kwam het merk, het product, en daarna is de andere gekomen puur als platform om je product, maar ook andere producten onder de aandacht te brengen?

Dat klopt, eigenlijk is FitGirlCode gewoon gecreëerd als marketingtool voor Jogha. Jogha bestond toen officieel naar de buitenwereld nog niet. Dus voor mensen bestaat FitGirlCode langer dan Jogha. Maar voor mij… Een kledingmerk opzetten, dat duurt echt lang. Eigenlijk anderhalf jaar, we hebben het in 9 maanden gedaan. Maar we hebben de productie in Thailand gedaan, dat duurt gewoon heel erg lang. En in de tussentijd verveelde ik me en heb ik een community gemaakt.

Maar dat klinkt best snel vind ik: “we hebben er 9 maanden over gedaan”. Om in 9 maanden een kledingmerk op te zetten, dat vind ik niet heel lang klinken.

Nee maar je moet natuurlijk wel een beetje doelen stellen. Het is eigenlijk ook best wel kort, maar de wereld beweegt gewoon heel snel. En ik zag allemaal verschillende sportmerken oppoppen en ik wilde dat gewoon heel erg snel doen. Ik had het idee wel zo ingestoken dat we weinig stijls hebben en weinig verschillende stoffen, dus we hebben echt wel bedacht hoe we dat sneller konden lanceren. En we zijn nu onze collectie langzaam aan het uitbreiden, dus in plaats van met een hele brede collectie te beginnen, doen we dat gewoon gefaseerd.

Wie is Aranka?


Vertel nog even, helemaal terug naar het begin. Wie ben je en wat doe je?

Ik ben Aranka, oprichtster van FitGirlCode en Jogha. Daarnaast heb ik een persoonlijke business blog waarbij ik eigenlijk alle tips die ik heb gekregen van ondernemers met andere mensen wil delen. En wat ik ook wil is een beetje teruggeven, want als ondernemer krijg je gewoon heel veel hulp en tools van andere ondernemers. En op Arankaworld.com deel ik mijn tips maar mogen mensen ook vragen aan me stellen hoe ik dat nou eigenlijk gedaan heb. Dus ik ben heel open en transparant en probeer zoveel mogelijk te delen. Zelfs de fabriek waar ik produceer, echt niks is te gek, en dat doe ik omdat ik geloof dat… Vaak zeggen mensen: “Waarom doe je dat nou, dan gaan ze misschien wel je merk kopiëren” en dan zeg ik: “dat moeten ze lekker doen, want het is echt heel moeilijk”. Dus ik applaudiseer het als mensen een merk starten.

Wat maakt het zo moeilijk om een merk te starten?

Het allermoeilijkste is dat wij bedacht hebben dat we én een productiemaatschappij zijn, én een marketingkanaal, we hebben eigenlijk alles in één. En dat is gewoon, daar zit weinig focus bij, je moet gewoon expert zijn op alle vlakken. Dat is heel erg lastig maar dat is wel de reden dat we zo snel kunnen schakelen. En ik vind het echt heel tof als andere mensen starten met ondernemen, zelfs als ze een concurrerent van me opzetten. Mijn concurrenten heb ik gewoon geholpen omdat ik denk: ja, het is eigenlijk ook wel leuk om elkaar te helpen, want uiteindelijk zorg je er gewoon voor dat je die vraag creëert. Mensen zien zoveel leuke sportkleding en denken: ja, ik heb dat nodig.

Wat was nou je grootste uitdaging de afgelopen 2 jaar?

De grootste uitdaging de afgelopen 2 jaar was mijn privéleven balanceren met het hebben van 2.5 bedrijf. Dat is echt de grootste uitdaging. Ik ben er wel achter gekomen dat ik toch wel erg belangrijk ben in de organisatie en dat als ik omval dat het dan niet goed gaat. Iedereen is vervangbaar maar degene die het opgericht heeft moet wel een tijdje blijven. Daarnaast vond ik het productieproces waar ik zelf eigenlijk helemaal geen ervaring in heb ook erg lastig, maar dat is een leuke uitdaging.

Heb je dat wel helemaal zelf uitgezocht, of is dit nou waar je andere ondernemers om je heen hebt verzameld die je van advies hebben voorzien?

Ik heb echt heel veel mensen om me heen verzameld, want je moet het niet alleen willen doen. Je moet zelf heel veel delen waardoor je ook heel veel terug krijgt. Gelukkig is de ondernemerscultuur echt gewoon delen, geven, en dat is heel erg tof. En dat wist ik van tevoren niet. Maar zonder de hulp van anderen had ik het gewoon niet gered.

Instagram en retargeting


Hoe belangrijk is Instagram voor jouw bedrijven?

Ja, heel erg belangrijk. Instagram is eigenlijk het belangrijkste kanaal. Als mensen aan me vragen: “wat doe je?” Dan pak ik als eerste m’n Instagram gewoon erbij en zeg ik: “nou dit is Jogha en dit is FitGirlCode”. In plaats van mijn website. Zo belangrijk is Instagram. Het is gewoon: het laat in één keer zien wat we doen, hoe groot we zijn, waar we mee bezig zijn, de nieuwste collecties. Het laat niet alleen maar zien wat wij willen laten zien maar ook wat mijn doelgroep wil laten zien. Dus de user generated content staat daar ook op.

Ik hoorde je ook zeggen dat retargeting voor jullie heel erg belangrijk is. Je noemde ook Google. Vertel even voor de mensen die het niet weten: waarom is retargeting zo belangrijk en wat is het? Ik weet zeker dat er mensen zitten te luisteren die nog steeds niks met retargeting doen en dat begrijp ik echt niet. Leg jij eens uit waarom het zo belangrijk is.

Retargeting was voor mij ook echt een mysterie, totdat een stagiaire zei: “dat moeten we echt doen”. Toen dacht ik: “oke, prima, doe dat maar”. Retargeting zorgt ervoor dat als jij bijvoorbeeld een vakantie naar Turkije wil boeken, dat je daar al 3 maanden lastig gevallen wordt met “Hee, je wil toch naar Turkije?”. Of yogamatjes.

Ik heb zelf ooit de fout gemaakt om op een Zalando link te klikken van iemand toen ik op zoek was naar een jurk voor m’n vriendin. Ik ben daarna wekenlang lastiggevallen met jurkjes van Zalando.

Dat doen wij dus ook.

Briljant, want het werkt dus wel.

Ja het werkt als een trein. En dat is gewoon een hele slimme makkelijke en niet zo hele dure manier om de mensen die al geïnteresseerd zijn te laten zien: “hee dit vond je leuk, we hebben het nog steeds.”

Uiteindelijk is het veel goedkoper zelfs, is onze ervaring. Als iemand een keer interesse heeft getoond, die groep is al warm, en daar juist het marketingbudget op zetten, desnoods wat meer per klik. Maar de kans dat je die nog weer converteert is veel groter.

Ja, de conversie is gewoon enorm hoog en dat is gewoon erg belangrijk voor ons, want je kan je marketingbudget maar één keer spenderen. En het geeft je ook de kans om, als je een campagne doet, dan weet je dat je campagne daarna nog een tijd door blijft lopen want die mensen die op je website zijn geweest die blijven nog steeds jouw content zien. Ookal volgen ze je niet.

Pas je retargeting alleen toe op Google of ook op Facebook?

Ook op Facebook, zeker. Maar ik noem dat gewoon samen, retargeting is voor ons één ding.

Heb je een boek waar je inspiratie uit heb gehaald, of heb je misschien zelf een boek geschreven?

Ik heb niet zelf een boek geschreven, dat is wel iets wat ik wil gaan doen, maar dat is dan 2.5 bedrijf en boek. Ik lees heel graag ondernemersboeken die geschreven worden door vrouwen want dat vind ik gewoon heel erg leuk, dus ik heb het boek Girl Boss als eerste gelezen. Dat is van Sophia Amoruso. Daarna Powervrouwen door Julia Pimsleur, zij is een tijdje mijn coach geweest. Ze zit in Amerika, dus we hadden via Skype contact. You’re a Badass van Jen Sincero heb ik onlangs gelezen, dat is echt een topboek. Dat is heel erg een selfhelp ondernemer verhaal. En The Scale-up ben ik nu aan het lezen, want we moeten omhoog met z’n allen. En Your sales growth ofzo, van een man die met z’n armen wijd staat… ik heb het nog niet gelezen dus dan onthou ik het niet.

Ik denk: jij komt met Anniek van Wonderen.

Ohja, die heb ik ook, van Anniek van Wonderen. En ik ken Anniek persoonlijk ook, dus…

Zij zit natuurlijk een beetje in de fashionwereld: eerst I Love Fashion News en nu anniekvw.com. Zij heeft ook een beetje die switch gemaakt – eerst I Love Fashion News en daarna heeft ze gezegd: ik maak me los en ga om mezelf een brand creëren. Is dat een voorbeeld voor je of is dat toeval?

Dat is wel toeval, want ik was toen al met Arankaworld bezig. Maar ik vind het wel echt een heel mooi voorbeeld van hoe je dat kan doen. En wat wel heel belangrijk is en wat Anniek ook doet: zij maakt van zichzelf een merk. En dat is iets dat altijd blijft. En dat doe ik nu bij mezelf ook, want Jogha en FitGirlCode dat zijn hele mooie bedrijven waarvan ik aan het begin zei, eerst was je het gezicht en nu ben je meer de geschiedenis dan het gezicht, en gaat het meer om de mensen die het kopen. En Arankaworld zal altijd over mij gaan en dat is wel iets wat, als ik ooit een boek schrijf, kan zeggen: mischien willen jullie dat boek ook wel lezen. En dat kan ik op FitGirlCode en Jogha niet.

 

Inspiratie



Heb je nog een quote aan de muur op kantoor waar je met het hele team inspiratie uit kan halen? Facebook heeft “Done is better than perfect” The Next Web heeft “Fuck it, we’ll do it live”, misschien hebben jullie ook wel zo’n quote.

Ik heb laatst een BHAG (Big Hairy Audacious Goal) gemaakt en de missie, voor eigenlijk allebei de bedrijven maar toen voor Jogha, was: Making Women Even Stronger.

Laatste vraag, wat is je favoriete fout geweest? Heb je een favorite failure? De meeste ondernemers gaan keihard op hun plaat en staan weer op en denken: ok, dit was een keiharde les waar ik heel veel aan heb gehad.

Ja, we hebben heel veel fouten gemaakt. Wat er is misgegaan in de productie ooit is dat we een presale hebben gedaan zonder dat we de collectie hadden. En toen kwam die collectie niet op tijd. En dat was echt een favorite fail, daar kan ik echt nog… Als ik het nu zeg heb ik nog fysiek pijn.

Als je daarop terugkijkt, wat doe je dan nu anders met dat in je achterhoofd?

Niet meer lanceren als je niet de collectie hebt, dat is een bad idea. Echt, slecht idee. Niet doen. Wat we wel toen goed hebben gedaan is de damage control en mensen persoonlijk opgebeld dus uiteindelijk heeft het ervoor gezorgd dat we heel persoonlijk met onze doelgroep in contact kwamen en ze waren heel erg begripvol. Maar het is natuurlijk gewoon not done.

Je hebt het wel weten om te keren naar iets positiefs.

Ja, en dat moet je ook gewoon doen. Elke fail moet je gewoon denken: “Hoe gaan we hier iets positiefs van maken?” en dat hebben we gedaan.

Aranka’s presentatie bij Frankwatching

Ook Aranka’s presentatie op het Frankwatching event ‘Instagram voor bedrijven’ hebben we letterlijk voor je uitgeschreven:

Aranka: Dezelfde boodschap op social media verspreiden. En dan heb je Twitter, en Facebook, en Vine en Youtube… En eigenlijk wat we aan het doen waren was één boodschap verspreiden, want we wilden één ding verkopen en op al die kanalen neergooien. Of dat nou een videootje was of een fotootje, maar dat werkte eigenlijk niet zo heel erg goed merkten we. Want het was heel erg vanuit het bedrijf zelf, en dat komt natuurlijk heel adverteerderig over. Toen hadden we bedacht: “weet je wat, we gaan gewoon wat meer content creëren wat het minder commercieel maakt”. Dus hele lappen tekst, het verwerken in een heel mooi verhaal, blogs, zelf blogs opzetten. Dat kost natuurlijk onwijs veel tijd. En dat is daardoor vrij duur. Dat is content marketing. En toen kwamen de consumenten die zelf gingen praten en de bloggers die iets over jouw product te zeggen hadden. En dat bleek dus echt een hele mooie manier te zijn om hele unieke content te verspreiden op al die kanalen. En dat is influencer marketing.

Wie is Aranka?

Aranka: Ik zal even uitleggen wie ik ben en waarom ik zoveel van influencer marketing af weet. Ik ben oprichtster van Jogha, een sportkledinglijn, en FitGirlCode, een community voor vrouwen die houden van sporten, gezond eten maar ook gewoon een wijntje willen drinken en chocola willen eten. Dus we zijn niet de FitFam, we zijn gewoon normale vrouwen die houden van een gezonde levensstijl waarbij je balans hebt en jezelf ook gewoon af en toe wat mag gunnen.

Ik heb niet een hele lange loopbaan, want ik ben op m’n 26e begonnen met m’n twee bedrijven. Maar ik heb wel 2,5 jaar gewerkt bij een online community, Fashiolista, dat was echt een heel groot platform. Toen ik daar begon hadden we 70.000 unieke bezoekers en toen ik wegging 3 miljoen. Dus ik heb echt wel geleerd daar hoe je zo’n community opzet. Ook wel in de tijd dat Instagram gewoon nog niet bestond. Ik heb hele mooie publicaties gehad met hele mooie media, en dat is eigenlijk allemaal dankzij de bedrijven die ik op heb gezet. En sinds kort ben ik ook een persoonlijke blog begonnen om te vertellen wat ik allemaal leer met het opzetten van deze twee bedrijven en vooral nu ik in de startup fase zit. Want ik lees heel veel over allemaal mensen die heel succesvol zijn en dat is heel leuk, maar het is eigenlijk veel leuker om te leren hoe die mensen dan succesvol worden.

De start van Jogha en FitGirlCode

Aranka: Over 10 jaar terug praten is makkelijk, maar ik praat graag over wat er nu gebeurt en wat mijn bedrijven nu aan het doen zijn. En wat weet ik dan van influencer marketing? Zoals ik al zei, ik heb twee bedrijven: FitGirlCode en Jogha. Ik heb niet bedacht om twee bedrijven in één keer te starten. Ik zeg altijd: “ik ben Aranka en ik heb twee bedrijven opgericht waarvan één per ongeluk”. FitGirlCode is begonnen op Instagram en dat kwam uit een marketingmeeting die ik met mijn investeerders van Jogha, van het kledingmerk, had gehad. Ze zeiden: “we moeten een blog beginnen, we moeten een kanaal beginnen waar gewoon heel veel sportende vrouwen zich verzamelen en dan gaan we die vragen stellen.” Nouja, daar gingen we dan een plan voor schrijven. Een week later hadden we weer een meeting en toen zei ik: “ik heb 10.000 volgers op mijn Instagram kanaal”. En dat was FitGirlCode, dat had ik gewoon gemaakt en ik dacht: “ik ga eens kijken hoe dat werkt”. En dat ging eigenlijk best wel lekker. We postten eigenlijk gewoon helemaal niks commercieels, alleen maar leuke quotes, lekker eten, recepten, workouts. Eigenlijk gewoon wat de doelgroep wilde zien.

We hadden namelijk helemaal geen commercieel oogpunt, want het bedrijf bestond eigenlijk nog niet. En dat is inmiddels ruim 2 jaar geleden en op dit moment hebben we 103.000 volgers, zelfs, dat is tijdens deze presentatie waarschijnlijk al weer outdated. En is de hashtag meer dan 230.000 keer gebruikt. En die strategie van FitGirlCode waarbij ik ben begonnen, waar heel veel meiden zich bij wilden aansluiten en ook wilden bloggen en instagrammen, die influencer strategie of hoe je het ook noemt, dus meiden die zelf ook heel erg betrokken zijn bij het merk, die hebben we doorgevoerd naar Jogha. En die hebben we gelanceerd, eigenlijk op een gespreid bedje. Met allemaal fitte meiden die heel erg hielden van sporten, van gezond eten en dat was eigenlijk de rode draad naar het hebben van een sportset. En met die strategie zijn we Jogha gaan opzetten, en zoals je kan zien: 61.000 volgers, volgens mij zitten we nu op 63.000 volgers, dus dat groeit heel erg hard. En de influencer strategie heeft daar echt 100% mee te maken. Dat is daardoor gewoon onwijs hard gegroeid.

De influencer marketing strategie van Jogha en FitGirlCode

Aranka: Hoe hebben we dat gedaan: we zijn in 2014 gestart met de lancering. Dat ging onwijs goed omdat we natuurlijk FitGirlCode als springplank hadden. Maar op een gegeven moment dan weet die doelgroep dat je bestaat. Dan wil je groeien, dan wil je groter worden. In 2015 hebben we besloten om een deel van onze collectie in te kopen als marketingbudget. Dus we hebben gezegd: “we kopen dit gedeelte in, maar dit gedeelte dat gaan we weggeven. Dit wordt ons marketingbudget”. Want geld dat hadden we niet, maar kleding hadden we wel. En wat we hebben gedaan: we hebben een lijstje van 300 influencers gemaakt, en die 300 influencers die hebben we een setje uit laten kiezen. En aan het begin was dat heel spannend, gelukkig kenden we door FitGirlCode heel veel Nederlandse bloggers, in het buitenland kenden we al wat bloggers en dat ging eigenlijk best wel snel. Dat waren vooral meiden die op Instagram een groot account hadden. Maar of ze een YouTube of blog account hadden, dat was mooi meegenomen, want wij richtten ons toen echt op Instagram omdat we daar gewoon zagen dat onze doelgroep heel erg actief was. We wilden ons focussen op één kanaal en daar echt groeien.

En dat werkte best wel goed. We hebben toen meer dan 5 miljoen vrouwen bereikt en wat het leuke was, was dat die meiden zo enthousiast waren. Per influencer hebben we meer dan 5 posts gekregen. Dus als je dat uitrekent, 300 maal 5: we hebben echt heel veel user generated content gekregen van onze influencers. En dat konden we zelf allemaal reposten en het allerleukste is nog dat onze eigen klanten zelf ok allerlei ontzettend leuk en waardevolle foto’s hebben gepost. Dat ging echt heel ver, van “kijk ik heb de doos ontvangen” tot “kijk wat een leuk kaartje er bij zit”. En dan ook nog de broek, hoe die op bed ligt, hoe die op de grond ligt, hoe je ‘m aan hebt in de sportschool, er is zelfs iemand die nail art heeft gemaakt voor bij haar broek. Dus het ging heel erg ver en dat was superleuk om te zien. Maar dat kwam omdat ze zoveel foto’s zagen van meiden die Jogha droegen en die zich als Jogha girl uitten. Dat was van: “Ik wil ook een Jogha girl worden, hoe word ik dat?” Dat is heel makkelijk, dan moet je een setje kopen en dan moet je dat posten op Instagram. Het was echt een leuk idee en mensen deden het gewoon. En we zagen dat ook in de sales. We zagen dat als een grote influencer wat had gepost, dan zag je dat aan de traffic naar de website, dat was toen allemaal slecht trackable maar we hebben dat met wat kleine tooltjes, gift codes die ze persoonlijk konden gebruiken, zagen we dat er ook echt omzet kwam, echte sales uit Instagram. Op dit moment kan je dat wel tracken, dat is heel erg fijn, maar toen was dat gewoon nog niet zo.

Inzichten en leerpunten voor influencer marketing

Aranka: En wat wij geleerd hebben, wij dachten: die 5.5 miljoen bereiken we, straks moeten we 10 miljoen mensen bereiken. Je gaat je heel erg blind staren, dat doen heel veel merken, van: “ik doe liever een influencer of een blogger die 100.000 volgers heeft dan 10.000 volgers”. Maar we hebben onszelf toen wel afgevraagd van: “goh, als we nou eens terugkijken, en we meten, wat is dan belangrijker geweest? Is dat de hele grote bloggers met een miljoen volgers?” Of waren dat de bloggers die gewoon super enthousiast waren en influencers die dat deden omdat ze het heel leuk vinden, fan zijn van het merk en misschien maar 10.000 volgers hebben. Wat nu belangrijker is. Is dat Justin Bieber die iets over jouw product zegt? Of is dat een klant, of je beste vriendin of je moeder, die zegt: “nou, ik heb een cremetje geprobeerd, en ik ben nu helemaal van al m’n rimpels af.” Dat verschil is heel erg groot, want als je moeder iets tegen je zegt of je vriendin, of een blogger die je al heel erg lang volgt, dan geloof je dat eerder dan een Justin Bieber of een Kardashian die dat zegt want die zegt dat over alle producten. Ze hebben wel een heel groot bereik, maar ze zitten niet heel erg dicht bij de doelgroep, ze zijn niet heel persoonlijk.

Verschillende soorten influencer campagnes

Aranka: We zijn er achter dat er dus twee soorten influencer campagnes voor ons relevant zijn. Dat is de gifting: je geeft een product geef je weg, dat heeft een waarde. En daarmee creëer je een soort van hype. Je ziet het ook wel bij fast moving consumer goods, die geven vaak in de stad geven ze een zakje chips weg, en blikjes, en in ieder geval, gewoon snelle hapjes waarvan je denkt: “oh dat is eigenlijk wel chill”. En later ben je in de Albert Heijn en dan koop je dat. Dus eigenlijk gebeurt het al heel erg lang.

Mijn product, het is geen goedkoop product, maar ik ben er wel achter dat het wel, het is de investering waard om dit te doen. Dus je moet dat wel gewoon meten. Ik snap dat als je een heel erg duur product hebt, dat je het op een andere manier kan oplossen. Maar een gifting campagne, dus iets weggeven, en dat kan ook een dienst zijn en dat kan ook een kaartje voor een concert zijn, kan van alles zijn. Maar het weggeven van iets waardoor je gewoon echt ook mag vragen van: “Goh, kun jij dan 4x posten voor mij”. Want wat er bij ons gebeurde, toen wij die gifting campagne startten, toen kregen we soms wel 50 emails per dag van meisjes die zeiden: “Ik heb ook 10.000 volgers, mag ik een Jogha setje ontvangen?”. Toen dachten we van: dan kunnen we er wel wat eisen aan gaan stellen. En we maakten het ook gewoon heel concreet, we zeiden: “Je krijgt dit, en we verwachten dit terug”. We maakten er gewoon een win-win situatie van.

Het is heel erg goed voor de groei van je Instagram account, maar ook voor de zichtbaarheid van je merk natuurlijk. Wij merkten het omdat zij ons tagden, en we er daardoor heel veel volgers bij kregen. En die volgers kunnen wij dan daarna weer in klanten om turnen. Het was niet de bedoeling dat zij het product voor ons gingen verkopen. Wat er wel weer gebeurde was dat er een soort van extern customer service kanaal gecreëerd werd van meiden die zeiden: “oh welke maat heb je, en hoe zit die beha, en kan je die bandjes verstellen?”, en die meiden die reageerden daar echt fanatiek op waardoor wij gewoon veel minder vragen kregen op de customer service, dus dat is ook weer een win situatie. En het is heel goed voor een soort van marktonderzoekje, je komt er echt wel achter wat ze van je product vinden, de reacties zijn gewoon echt van ontelbare waarde, want tegen jou zeggen ze echt veel minder dan dat ze tegen de bloggers en influencers zeggen.

Vanuit die gifting zijn we dus gaan kijken: “welke meiden zijn we nou echt super tevreden over, en daar willen we nauwer mee samenwerken”, en dat is meer een ambassadorship. En dat kunnen ook heel veel verschillende merken en bedrijven in hun bedrijf toepassen. Is gewoon een intensievere samenwerking, waarbij je ook zegt van: “wij vinden elkaar heel erg leuk en wij gaan elkaar helpen”. Want het gaat echt om een win win situatie. En daardoor krijg je dus ook dat ze antwoorden gaan geven op de vragen, ze creëren regelmatig content die je dan ook elke keer weer terug ziet. En je kan bij niet alleen maar je doelgroep een marktonderzoek doen, maar wat voor ons nog veel belangrijker werd, was dat we zagen dat de keuzes die de meiden maakten uit de kleding, dat was gewoon onze bestseller. Dus wat we nu doen is: ik heb een Whatsapp groep met allemaal meiden, en voordat we de collectie gaan lanceren zeg ik: “oke, dit zijn de nieuwe kleuren, welke zouden jullie willen hebben?” En dan weet ik gewoon al: “oke, daar moet ik meer op inkopen, want zij zijn gewoon de trendsetters”. Want als zij het willen dragen, dan willen hun volgers het kopen, en betekent dat voor ons dat we de juiste keuzes maken in de inkoop.

Praktische tips voor influencer marketing

Aranka: Later is een hele goede app, die gebruiken we echt dagelijks. Later is ook een app waarbij je kan inplannen. Dus dan kan je gewoon je hele week inplannen als je op vakantie gaat. Of je kan het uitbesteden, en ik kan begrijpen dat het voor heel veel bedrijven die daar gewoon geen handjes voor hebben, dat het toch een betere optie is. Want het kost echt serieus veel tijd. Wij hebben er met 2 fulltime stagiaires, ik met een soort van fulltime plus, hebben we al die influencers moeten zoeken. We hebben dat zelf gedaan omdat we vinden dat we echt gewoon in nauw contact willen zijn met onze influencers en dat het gewoon bij ons past als bedrijf. Maar er zijn gewoon agencies: I’m Agencies, Tap Influencers, een Amerikaanse partij, The Circle is Nederlands maar ook best wel buitenlands… en die nemen dat werk voor je uit handen. Maar dat kost natuurlijk wel geld.

Ik ben echt van mening dat elk bedrijf een influencer campagne kan starten. Nou heb ik het makkelijk want ik heb een product, dus dan kan je een campagne starten, maar ik ga ook niet voor de rest van m’n leven broeken weggeven, dat is echt niet de bedoeling. Dit was voor de start heel erg goed, uiteindelijk wil ik echt die mensen aan ons binden, we hebben zelfs een meisje uit Hawaii die een fotoshoot voor ons gaat doen. Als je bedenkt wat het kost om naar Hawaii te vliegen, een model te zoeken, een professionele fotograaf, en dat meisje die wil dat gewoon voor ons doen. Dus met influencers, met klanten en met je eigen doelgroep kan je echt onwijs veel doen.

Maar er zijn onwijs veel influencers die het gewoon heel erg leuk vinden om mee te doen als ze daar iets voor terug krijgen. Wij hebben inmiddels twee accounts: eentje met meer dan 100.000 volgers, eentje met meer dan 60.000 volgers. Dat is power. Dat zorgt ervoor dat ik kan zeggen: ik repost je op allebei de accounts, we taggen je, en we zorgen ervoor dat jij meer volgers krijgt. Dat vinden ze gewoon heel erg leuk en heel erg interessant. Die kleding vinden ze ook superleuk, dus dat is ook iets wat je dan weer terug kan doen. Dus ga het dialoog aan: als je een gemeente bent, misschien kan je wel met wat leuke horeca gelegenheden afspreken dat ze ergens gratis een keertje met een hele club influencers kunnen lunchen, en dat ze daar dan over schrijven. Zorg ervoor dat je echt creatief denkt en probeer die beurs gesloten te houden, want zodra je over geld gaat praten gaat iedereen raar doen. Dus doe dat niet.

[/av_textblock]

[/av_one_full][av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_comments_list]

[av_postslider link=’category,85,80,81,108,97,42′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’excerpt_read_more’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’yes’ interval=’5′]