5 Trends voor Media Monitoring

In deze podcast / vodcast ga ik in gesprek met Rinske Willemsen de directeur van CLIPIT Media Monitoring. We praten over wat haar bedrijf doet maar vooral over 5 trends voor media monitoring die ze heeft beschreven in dit artikel op Frankwatching.com.

1. Wat is het verschil tussen paid media, earned media en owned media?

De grenzen tussen Paid media, earned media en owned media vervagen volgens Rinske. Bij Earned media wordt er content over jou gecreeerd zonder dat je daar zelf iets voor doet. Die content heb je verdiend (free publicity). Wanneer je zelf iets schrijft is het owned media. Bij Paid Media heb je betaald voor die content. Bijvoorbeeld als je bloggers betaald om iets over jouw business te schrijven. In de video legt Rinske uit waarom het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt hoe je je doelgroep bereikt, áls je je doelgroep maar bereikt.

2. Meten van bijdrage

Wat is je ROO? Oftewel, wat zijn je objectives? Om je KPI’s te meten en na te gaan hoeveel het heeft opgeleverd is het zaak deze resultaten te meten. Dit kan alleen als je vooraf duidelijk je bedrijfsdoelstellingen helder hebt geformuleerd. Rinske legt uit hoe een PR waarde toekennen kan helpen om dit in beeld te krijgen.

3. Realtime marketing

Direct sturen op realtime data. Rinske legt uit hoe ee “war room” kan helpen om tijdens events als voetbalwedstrijden en congressen direct te schakelen en direct je media inzet af te stemmen op basis van wat er uit je monitoring tools komt. Vak wordt er na afloop van een event gekeken naar de data en bepaald wat goed ging en wat beter kan bij een volgend event , nog mooier is het om nog tijdens het event bij te sturen om maximaal resultaat te kunnen behalen. Daarnaast kan dit bijvoorbeeld helpen bij crisis management om escalatie te voorkomen.

4. Globalisering van data

De effecten van je campagnes stoppen niet bij de landgrenzen. Je krijgt extreem veel data. Zo’n 5 miljard berichten per dag worden geplaatst. De hoeveelheid en de mogelijke reikwijdte maakt dat het belangrijk is om dit te monitoren. Klinkt wellicht negatief maar dit is eerder een kans. Door te weten wat er gezegd wordt ontdek je hoe je er als merk voorstaat en kan je indien gewenst bijsturen en strategie aanpassen.

5. Visuele content monitoren.

Rinske vertelt over GRP’s (indicatie tav exposure op bijvoorbeeld tv campagnes) en een pilot waar ze nu midden in zitten om ook logo’s en beeldmerken te kunnen herkennen in content om ook dat mee te nemen in de exposure meting. Stel je laat een vlogger in een shit lopen van jouw merk dan kan deze nieuwe technologie dat logo herkennen op online en offline uitingen. Ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken en welke cijfers daar uit gaan komen.

Abonneer je op mijn Podcast via:

itunes-icon

iTunes

Volg Frankwatching op TuneIn

TuneIn

Stitcher

Stitcher

Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben woldring tijdens BID 2018 over BenCompare

Bencompare de nieuwste dienst van Ben Woldring

/
Tijdens de Big Improvement Day sloeg hij op een grote rode knop en daarmee lanceerde hij zijn volgende stap in vergelijken: de app Bencompare. Beschikbaar voor iPhone en Android. In deze app zie je wat je kwijt bent aan vaste lasten, én hoe het indien mogelijk, goedkoper kan.
Top Trends voor ondernemers - Willem Overbosch

Top Trends voor Ondernemers

/
Top Trends voor ondernemers! Het boek geschreven door Willem Overbosch in samenwerking met diverse interessante ondernemers. Ik sprak hem in zijn eigen café de zaak (bij hem op de zaak). Niet alleen dromen maar ook concreet maken en toepassen. Dat is de boodschap. Hoe je dat doet? Dat lees, luister of zie je in deze nieuwe post.
Steven van Vessum en Jelle Drijver Thumb

ContentKing Winnaar Dutch Search Awards - Steven van Vessum en Jelle Drijver

/
ContentKing is de winnaar van de Dutch Search Awards. Ik ging in gesprek met deze startup en bespreek trends op SEO gebied én het belang van goed monitoren.
AVG GDPR Charlottes Law en Jelle Drijver

AVG wat moet ik er mee

/
AVG en GDPR. Waar moet je als ondernemer / bedrijf aan voldoen en wat is het risico als je het niet doet? Jurist Charlotte Meindersma geeft uitleg.
Vlogger inhuren Haarlem Mooi Meerwijk

Vloggen in Haarlem: Mooi Meerwijk

/
Ik mocht als ingehuurde vlogger in beeld brengen hoe alle betrokken organisaties en inwoners samenwerkten om inwoners te informeren over de veranderingen in afval inzamelen, het belang van afval scheiden en het voorkomen van zwerfvuil.
Ingrid van der Chijs Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

/
Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen. Ingrid van der Chijs deed dat. Zij startte Seriously Good. Het Duurzame lifestyle- en mediamerk voor good people, good stories en good brands.
Lenneke van Ingen Hoe word ik beroemd

Hoe word je beroemd? Lenneke van Ingen Founder A Million Faces Casting

/
Hoe word je beroemd? Daarover ga ik in gesprek met Lenneke van Ingen, founder van A Million Faces Casting en manager van vele Nederlandse Talenten.
10 Timemanagement en productiviteit tips voor Freelancers

Hoe ga je als Freelancer om met Timemanagement en productiviteit - Tim Daalderop

/
Als je als Freelancer zelf je dag moet indelen en moet bepalen wat je wel of niet, waar gaat doen... Hoe zorg je dan dat je optimaal productief bent? Tim Daalderop zocht het uit.
bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.