5 Trends voor Media Monitoring

In deze podcast / vodcast ga ik in gesprek met Rinske Willemsen de directeur van CLIPIT Media Monitoring. We praten over wat haar bedrijf doet maar vooral over 5 trends voor media monitoring die ze heeft beschreven in dit artikel op Frankwatching.com.

1. Wat is het verschil tussen paid media, earned media en owned media?

De grenzen tussen Paid media, earned media en owned media vervagen volgens Rinske. Bij Earned media wordt er content over jou gecreeerd zonder dat je daar zelf iets voor doet. Die content heb je verdiend (free publicity). Wanneer je zelf iets schrijft is het owned media. Bij Paid Media heb je betaald voor die content. Bijvoorbeeld als je bloggers betaald om iets over jouw business te schrijven. In de video legt Rinske uit waarom het eigenlijk niet zo heel veel uit maakt hoe je je doelgroep bereikt, áls je je doelgroep maar bereikt.

2. Meten van bijdrage

Wat is je ROO? Oftewel, wat zijn je objectives? Om je KPI’s te meten en na te gaan hoeveel het heeft opgeleverd is het zaak deze resultaten te meten. Dit kan alleen als je vooraf duidelijk je bedrijfsdoelstellingen helder hebt geformuleerd. Rinske legt uit hoe een PR waarde toekennen kan helpen om dit in beeld te krijgen.

3. Realtime marketing

Direct sturen op realtime data. Rinske legt uit hoe ee “war room” kan helpen om tijdens events als voetbalwedstrijden en congressen direct te schakelen en direct je media inzet af te stemmen op basis van wat er uit je monitoring tools komt. Vak wordt er na afloop van een event gekeken naar de data en bepaald wat goed ging en wat beter kan bij een volgend event , nog mooier is het om nog tijdens het event bij te sturen om maximaal resultaat te kunnen behalen. Daarnaast kan dit bijvoorbeeld helpen bij crisis management om escalatie te voorkomen.

4. Globalisering van data

De effecten van je campagnes stoppen niet bij de landgrenzen. Je krijgt extreem veel data. Zo’n 5 miljard berichten per dag worden geplaatst. De hoeveelheid en de mogelijke reikwijdte maakt dat het belangrijk is om dit te monitoren. Klinkt wellicht negatief maar dit is eerder een kans. Door te weten wat er gezegd wordt ontdek je hoe je er als merk voorstaat en kan je indien gewenst bijsturen en strategie aanpassen.

5. Visuele content monitoren.

Rinske vertelt over GRP’s (indicatie tav exposure op bijvoorbeeld tv campagnes) en een pilot waar ze nu midden in zitten om ook logo’s en beeldmerken te kunnen herkennen in content om ook dat mee te nemen in de exposure meting. Stel je laat een vlogger in een shit lopen van jouw merk dan kan deze nieuwe technologie dat logo herkennen op online en offline uitingen. Ben erg benieuwd hoe dat uit gaat pakken en welke cijfers daar uit gaan komen.

Abonneer je op mijn Podcast via:

itunes-icon

iTunes

Volg Frankwatching op TuneIn

TuneIn

Stitcher

Stitcher

Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.
Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen

Chatbots & Virtual Assistants gaan ons leven veranderen

/
Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: "heeft u een mobile telefoon".