Selecteer een pagina

Op 24 september 2013 sprak ik op het Jubileum Congres van: Financials For Financials.

Tijdens mijn paralel sessie kwam o.a. de volgende vraag naar voren:

“Welk platform past bij mij?”
Dat hangt er van af waarvoor je het wilt gebruiken.
Wil je in contact blijven en komen met je zakelijke contacten, duik dan vooral in Linkedin.

Wil je laagdrempelig korte berichten uitsturen, nieuwe mensen leren kennen, websites en artikelen delen en ontdekken? Duik dan eens in de wondere wereld van Twitter. Een soort online netwerkborrel waar mensen van alle pluimage bijeenkomen. Van (potentiële) klanten tot schoonmoeders, alles!

(N.b. Dat men hierop alleen laat weten dat ze gaan eten of dat ze de hond uitlaten is een onterechte aanname. Hoor je iemand dit argument gebruiken dan weet je dat deze persoon nog niet de tijd en/of rust en/of motivatie heeft gevonden om er eens in te duiken en te ervaren.)

Om met eigen vrienden en familie in contact te blijven, foto’s en updates te delen is facebook het meest populaire platform. Maak dan wel een persoonlijk profiel aan, en gebruik dat ook persoonlijk. Wil je voor de zaak aan de slag? Maak dan een Facebook Fanpage aan. Facebook maakt hier een duidelijk onderscheid in en verwijderd persoonlijke pagina’s die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt.

Ook vaak gehoord is: “het kost allemaal zo veel tijd! Hoe voorkom ik nou dat ik straks de hele dag met Social Media bezig ben? Er moet immers ook gewoon gewerkt worden!”

Gebruik tools om efficiënt te werken. Met bijvoorbeeld Hootsuite of Tweetdeck bespaar je tijd door vanuit 1 dashboard te publiceren op meerdere accounts. Ook kun je met behulp van lijsten en kolommen makkelijker orde scheppen in de vele berichten die gedeeld worden op Twitter. Ik zal namelijk miet ontkennen dat er wel degelijk een boel meuk op Twitter staat. Maar met een paar handige tools is het spreekwoordelijke kaf gemakkelijk van het eveneens spreekwoordelijke koren te scheiden.

Voordeel van Tweetdeck vind ik dat je computer „tingelingeling” kan zeggen op het moment dat een door jou gekozen key-woord wordt gebruikt in een tweet. Denk bijvoorbeeld aan uw (Bedrijfs)naam. Maar ook Leads zijn te herkennen op deze manier. Voor mij is de woordcombinatie „Social media trainer gezocht” best een interessante.

En gaat er nou een keer een „tingelingeling” af bij u op de zaak, duik er dan niet met 6 commercieel getriggerde personen boven op! Onderdruk die sales-drang en begin eens met helpen / mee denken.

Eh.. Wat?

Nou vraag bijvoorbeeld eens: „mag ik vragen welk doel je hebt met de training en in welke context hij gegeven wordt?” Of: „hoeveel Mensen verwacht je? En wanneer is de training voor jou als succesvol te bestempelen?”

Ook digitaal niet direct je koffer leeg storten op het beeldscherm van je prospect. Ga voor de gein eens in gesprek, toon interesse en voor je het weet krijg je het nog druk ook.

Succes!

Hartelijke groet,

Jelle Drijver

[ois skin=”Bekijk Stappenplan Linkedin”]