De Chocomel WhatsApp challenge

In de Chocomel WhatsApp challenge streden 50 groepen van acht mensen tegen elkaar om de zelf bedachte ultieme festival ervaring daadwerkelijk mee te maken. Via WhatsApp brainstormden de groepen hoe zij het festival zelf zouden aankleden. In deze afvalrace konden filmpjes gestuurd worden waaruit vervolgens een winnaar werd gekozen. Uiteindelijk vond deze bedachte ervaring plaats op de Zwarte Cross.

Frankwatching event WhatsApp voor bedrijven

Op 10 maart 2016 heeft Chocomel op het Frankwatching event in de Jaarbeurs Utrecht een presentatie gehouden over het inzetten van WhatsApp als campagne middel. Als organisatie is het belangrijk om te weten hoe je hier vervolgens mee omgaat en hoe een campagne via WhatsApp succesvol kan zijn. Volgens Chocomel is het het eerste A-merk dat koos voor merkactivatie via WhatsApp. Wendy van Sante, de brandmanager van Chocomel, vertelde onder andere hoe WhatsApp aan die merkactivatie heeft bijdragen. Daarnaast deelde Annemieke Mol, degene die in de zomer van 2015 een week lang met de deelnemers aan de Chocomel WhatsApp challenge zat te appen, haar ervaringen.

Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel haar targetgroup binden aan het merk

De reden om WhatsApp juist in de zomer in te zetten als communicatiemiddel is omdat de verkoop van Chocomel terugloopt in vergelijking met de winter. In de winter is het namelijk gebruikelijk om achter de haard een kopje warme Chocomel te drinken. Deze terugloop is vooral te zien bij jongvolwassenen tussen de 18 en de 39 jaar. Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel deze targetgroup te binden aan het merk. In deze campagne konden jongvolwassenen sparen voor festival tickets met de Chocomel verpakking. WhatsApp wordt veel gebruikt naar aanloop van een festival. Vriendengroepen bespreken onderling alles over het aankomende event. Wie neemt de tenten mee, wie rijdt er, wie neemt de kaartjes mee? Mede hierdoor wilde Chocomel zich mengen in deze WhatsApp groepen. Deelnemers van de Chocomel WhatsApp challenge werd gevraagd hun ultieme festival beleving te omschrijven. Hiermee maakte ze kans die ervaring te winnen op de Zwarte Cross. De mensen konden het zo gek maken als zij maar wilden.

Combinatie Facebook en WhatsApp

De consumentenactivatie is op een gesloten platform moeilijk om op schaal aan te geven. Daarom heeft Chocomel gekozen voor de combinatie van Facebook en WhatsApp, zodat meerdere mensen bereikt konden worden. Wel is de schaal aan te geven in de hoeveelheid berichten en zit er waarde in het met elkaar in gesprek gaan. De tip die Wendy van Sante meegeeft is het juridisch dichttimmeren van de WhatsApp campagne: “Zorg dat je actie voorwaarden hebt en dat deze bekend zijn bij de doelgroep.” Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er merk reputatieschade ontstaat door een screen shot van de WhatsApp groep waar de naam Chocomel boven staat. Dit is iets om vooraf over na te denken.

Resultaten van de Chocomel WhatsApp challenge

Het resultaat van de Chocomel WhatsApp challenge is dat 41% van de doelgroep (18 t/m 39 jaar) is bereikt. Dit is met name via Facebook gelukt doordat daar een groter bereik gerealiseerd kon worden. De content die Chocomel heeft gemaakt via WhatsApp sloeg erg aan op Facebook. Hierdoor heeft Chocomel de Engagement rate met 37% kunnen verhogen.

Bekijk hier de slides: http://www.slideshare.net/Frankwatching/case-chocomel-hoe-whatsapp-kan-bijdragen-aan-je-merkactivatie-frankwatching-events

Abonneer je op mijn Podcast via:

itunes-icon

iTunes

Volg Frankwatching op TuneIn

TuneIn

Stitcher

Stitcher

Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ben woldring tijdens BID 2018 over BenCompare

Bencompare de nieuwste dienst van Ben Woldring

/
Tijdens de Big Improvement Day sloeg hij op een grote rode knop en daarmee lanceerde hij zijn volgende stap in vergelijken: de app Bencompare. Beschikbaar voor iPhone en Android. In deze app zie je wat je kwijt bent aan vaste lasten, én hoe het indien mogelijk, goedkoper kan.
Top Trends voor ondernemers - Willem Overbosch

Top Trends voor Ondernemers

/
Top Trends voor ondernemers! Het boek geschreven door Willem Overbosch in samenwerking met diverse interessante ondernemers. Ik sprak hem in zijn eigen café de zaak (bij hem op de zaak). Niet alleen dromen maar ook concreet maken en toepassen. Dat is de boodschap. Hoe je dat doet? Dat lees, luister of zie je in deze nieuwe post.
Steven van Vessum en Jelle Drijver Thumb

ContentKing Winnaar Dutch Search Awards - Steven van Vessum en Jelle Drijver

/
ContentKing is de winnaar van de Dutch Search Awards. Ik ging in gesprek met deze startup en bespreek trends op SEO gebied én het belang van goed monitoren.
AVG GDPR Charlottes Law en Jelle Drijver

AVG wat moet ik er mee

/
AVG en GDPR. Waar moet je als ondernemer / bedrijf aan voldoen en wat is het risico als je het niet doet? Jurist Charlotte Meindersma geeft uitleg.
Vlogger inhuren Haarlem Mooi Meerwijk

Vloggen in Haarlem: Mooi Meerwijk

/
Ik mocht als ingehuurde vlogger in beeld brengen hoe alle betrokken organisaties en inwoners samenwerkten om inwoners te informeren over de veranderingen in afval inzamelen, het belang van afval scheiden en het voorkomen van zwerfvuil.
Ingrid van der Chijs Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen

/
Stoppen met een baan waar velen jaloers op zijn en voor jezelf beginnen. Ingrid van der Chijs deed dat. Zij startte Seriously Good. Het Duurzame lifestyle- en mediamerk voor good people, good stories en good brands.
Lenneke van Ingen Hoe word ik beroemd

Hoe word je beroemd? Lenneke van Ingen Founder A Million Faces Casting

/
Hoe word je beroemd? Daarover ga ik in gesprek met Lenneke van Ingen, founder van A Million Faces Casting en manager van vele Nederlandse Talenten.
10 Timemanagement en productiviteit tips voor Freelancers

Hoe ga je als Freelancer om met Timemanagement en productiviteit - Tim Daalderop

/
Als je als Freelancer zelf je dag moet indelen en moet bepalen wat je wel of niet, waar gaat doen... Hoe zorg je dan dat je optimaal productief bent? Tim Daalderop zocht het uit.
bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.