De Chocomel WhatsApp challenge

In de Chocomel WhatsApp challenge streden 50 groepen van acht mensen tegen elkaar om de zelf bedachte ultieme festival ervaring daadwerkelijk mee te maken. Via WhatsApp brainstormden de groepen hoe zij het festival zelf zouden aankleden. In deze afvalrace konden filmpjes gestuurd worden waaruit vervolgens een winnaar werd gekozen. Uiteindelijk vond deze bedachte ervaring plaats op de Zwarte Cross.

Frankwatching event WhatsApp voor bedrijven

Op 10 maart 2016 heeft Chocomel op het Frankwatching event in de Jaarbeurs Utrecht een presentatie gehouden over het inzetten van WhatsApp als campagne middel. Als organisatie is het belangrijk om te weten hoe je hier vervolgens mee omgaat en hoe een campagne via WhatsApp succesvol kan zijn. Volgens Chocomel is het het eerste A-merk dat koos voor merkactivatie via WhatsApp. Wendy van Sante, de brandmanager van Chocomel, vertelde onder andere hoe WhatsApp aan die merkactivatie heeft bijdragen. Daarnaast deelde Annemieke Mol, degene die in de zomer van 2015 een week lang met de deelnemers aan de Chocomel WhatsApp challenge zat te appen, haar ervaringen.

Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel haar targetgroup binden aan het merk

De reden om WhatsApp juist in de zomer in te zetten als communicatiemiddel is omdat de verkoop van Chocomel terugloopt in vergelijking met de winter. In de winter is het namelijk gebruikelijk om achter de haard een kopje warme Chocomel te drinken. Deze terugloop is vooral te zien bij jongvolwassenen tussen de 18 en de 39 jaar. Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel deze targetgroup te binden aan het merk. In deze campagne konden jongvolwassenen sparen voor festival tickets met de Chocomel verpakking. WhatsApp wordt veel gebruikt naar aanloop van een festival. Vriendengroepen bespreken onderling alles over het aankomende event. Wie neemt de tenten mee, wie rijdt er, wie neemt de kaartjes mee? Mede hierdoor wilde Chocomel zich mengen in deze WhatsApp groepen. Deelnemers van de Chocomel WhatsApp challenge werd gevraagd hun ultieme festival beleving te omschrijven. Hiermee maakte ze kans die ervaring te winnen op de Zwarte Cross. De mensen konden het zo gek maken als zij maar wilden.

Combinatie Facebook en WhatsApp

De consumentenactivatie is op een gesloten platform moeilijk om op schaal aan te geven. Daarom heeft Chocomel gekozen voor de combinatie van Facebook en WhatsApp, zodat meerdere mensen bereikt konden worden. Wel is de schaal aan te geven in de hoeveelheid berichten en zit er waarde in het met elkaar in gesprek gaan. De tip die Wendy van Sante meegeeft is het juridisch dichttimmeren van de WhatsApp campagne: “Zorg dat je actie voorwaarden hebt en dat deze bekend zijn bij de doelgroep.” Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er merk reputatieschade ontstaat door een screen shot van de WhatsApp groep waar de naam Chocomel boven staat. Dit is iets om vooraf over na te denken.

Resultaten van de Chocomel WhatsApp challenge

Het resultaat van de Chocomel WhatsApp challenge is dat 41% van de doelgroep (18 t/m 39 jaar) is bereikt. Dit is met name via Facebook gelukt doordat daar een groter bereik gerealiseerd kon worden. De content die Chocomel heeft gemaakt via WhatsApp sloeg erg aan op Facebook. Hierdoor heeft Chocomel de Engagement rate met 37% kunnen verhogen.

Bekijk hier de slides: http://www.slideshare.net/Frankwatching/case-chocomel-hoe-whatsapp-kan-bijdragen-aan-je-merkactivatie-frankwatching-events

Abonneer je op mijn Podcast via:

itunes-icon

iTunes

Volg Frankwatching op TuneIn

TuneIn

Stitcher

Stitcher

Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

bunq premium Ali Niknam en Jelle Drijver

Hoe zit het nou met bunq premium?

/
Journalisten schreven er over, mensen uitten hun ongenoegen op Social Media. En ik dacht vooral: huh wat gebeurt er! En aangezien ik bunq een sympathiek bedrijf vind en Ali een sympathieke vent wil ik niet zomaar afgaan op wat anderen er over schijven. Zeker niet nadat ik als bun gebruiker een mail ontving van Ali waarin hij aangeeft: dit hebben we niet goed gedaan. Of sterker nog: dit heb ik niet goed gedaan! Hand in eigen boezem en met de billen bloot. Kan ik waarderen. We maken als ondernemers allemaal fouten nietwaar.
DJ Patrick Kicken en Jelle Drijver

Viraal gaan is verslavend - Patrick Kicken

/
Jelle Drijver ging in gesprek met Radio Deejay Patrick Kicken. De man die zo enorm veel Whatsapp groepen heeft dat hij hiervoor een tweede telefoon gebruikt. Een video van een man en een ezel zorgde er voor dat zijn complete YouTube kanaal met miljoenen views offline werd gehaald en dat terwijl de video niet eens op openbaar stond. Toen ik nog op de middelbare school zat luisterde ik vaak naar Patrick Kicken via Kicken.com. Dé site waar je naar toe ging om grappige video's te bekijken en lollige geluidsfragmenten te beluisteren. Wie kent bijvoorbeeld niet de 2 pizzabakkers die telefonisch bij elkaar bestellen terwijl ze denken een klant aan de lijn te hebben. Deze en vele andere komen van Patrick Kicken.
TIM DE KRAKER - BAR DOGGY

In gesprek met Tim de Kraker, de founder van BarDoggy

/
Hij haalde inmiddels ruim 7 ton aan funding op. Maar wat is Bar Doggy nou eigenlijk? Wat is Tim zijn Favorite Failure? Hij verzameld bakken aan waardevolle data over zijn gebruikers (in ruil voor gratis drankjes), hij helpt drankmerken om meer bekendheid te creëren binnen een specifieke doelgroep en tegelijkertijd helpt hij horeca ondernemers aan meer gasten in de zaak en meer omzet... Een leuk gesprek! Ik trof Tim , hoe kan het ook anders, op het terras van de Westergas tijdens The Next Web conference eerder dit jaar. Daar installeerde ik direct zijn app om vervolgens meteen maar de proef op de som te nemen aan de bar. Krijg ik op vertoon van mijn iPhone een gratis Gin-Tonic t.w.v. €10? Je ziet het in deze nieuwe aflevering.
Trello co founder Michael Pryor talking to Jelle Drijver

Co-Founder TRELLO Michael Pryor

/
At The Next Web 2017 I spoke to Michael Pryor, the Co-Founder of (truly!) one of my favorite app's in productivity. This app is one of the app's I use almost on a daily basis.
Jelle Drijver in gesprek met Joris Beckers Picnic

Picnic - Een interview met co-founder Joris Beckers

/
Voordat Picnic begon werd 1 % van de boodschappen thuisbezorgd. Inmiddels brengt picnic 5% van de boodschappen aan huis. Ze gaan dus als een speer!
LINEKDIN TIPS AND TRICKS JUDITH EVERSDIJK THUMB
Snapchat Marketing met Liam Tjoa van GoSpooky

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa

/
Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19) van GoSpooky. Hij helpt grote bedrijven als HEMA, Albert Heijn en EndeMol bij hun Snapchat strategie.
Hoe bots en virtual assistants ons leven gaan veranderen

Chatbots & Virtual Assistants gaan ons leven veranderen

/
Tech bedrijven steken hier honderden miljoenen in want: Dit is de toekomst zeggen ze. Bedrijven snappen (of geloven) dat wij bediend willen worden door software. Of wij daar zelf al helemaal achter zijn is de vraag maar wie herinnert zich niet het filmpje uit 1999 met de reacties van mensen op de vraag: "heeft u een mobile telefoon".