Selecteer een pagina

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

De Chocomel WhatsApp challenge

In de Chocomel WhatsApp challenge streden 50 groepen van acht mensen tegen elkaar om de zelf bedachte ultieme festival ervaring daadwerkelijk mee te maken. Via WhatsApp brainstormden de groepen hoe zij het festival zelf zouden aankleden. In deze afvalrace konden filmpjes gestuurd worden waaruit vervolgens een winnaar werd gekozen. Uiteindelijk vond deze bedachte ervaring plaats op de Zwarte Cross.

[/av_textblock]

[av_video src=’https://youtu.be/quhYvWGBjro?t=2m5s’ format=’16-9′ width=’16’ height=’9′]

[av_hr class=’invisible’ height=’20’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Frankwatching event WhatsApp voor bedrijven

Op 10 maart 2016 heeft Chocomel op het Frankwatching event in de Jaarbeurs Utrecht een presentatie gehouden over het inzetten van WhatsApp als campagne middel. Als organisatie is het belangrijk om te weten hoe je hier vervolgens mee omgaat en hoe een campagne via WhatsApp succesvol kan zijn. Volgens Chocomel is het het eerste A-merk dat koos voor merkactivatie via WhatsApp. Wendy van Sante, de brandmanager van Chocomel, vertelde onder andere hoe WhatsApp aan die merkactivatie heeft bijdragen. Daarnaast deelde Annemieke Mol, degene die in de zomer van 2015 een week lang met de deelnemers aan de Chocomel WhatsApp challenge zat te appen, haar ervaringen.

Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel haar targetgroup binden aan het merk

De reden om WhatsApp juist in de zomer in te zetten als communicatiemiddel is omdat de verkoop van Chocomel terugloopt in vergelijking met de winter. In de winter is het namelijk gebruikelijk om achter de haard een kopje warme Chocomel te drinken. Deze terugloop is vooral te zien bij jongvolwassenen tussen de 18 en de 39 jaar. Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel deze targetgroup te binden aan het merk. In deze campagne konden jongvolwassenen sparen voor festival tickets met de Chocomel verpakking. WhatsApp wordt veel gebruikt naar aanloop van een festival. Vriendengroepen bespreken onderling alles over het aankomende event. Wie neemt de tenten mee, wie rijdt er, wie neemt de kaartjes mee? Mede hierdoor wilde Chocomel zich mengen in deze WhatsApp groepen. Deelnemers van de Chocomel WhatsApp challenge werd gevraagd hun ultieme festival beleving te omschrijven. Hiermee maakte ze kans die ervaring te winnen op de Zwarte Cross. De mensen konden het zo gek maken als zij maar wilden.

Combinatie Facebook en WhatsApp

De consumentenactivatie is op een gesloten platform moeilijk om op schaal aan te geven. Daarom heeft Chocomel gekozen voor de combinatie van Facebook en WhatsApp, zodat meerdere mensen bereikt konden worden. Wel is de schaal aan te geven in de hoeveelheid berichten en zit er waarde in het met elkaar in gesprek gaan. De tip die Wendy van Sante meegeeft is het juridisch dichttimmeren van de WhatsApp campagne: “Zorg dat je actie voorwaarden hebt en dat deze bekend zijn bij de doelgroep.” Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er merk reputatieschade ontstaat door een screen shot van de WhatsApp groep waar de naam Chocomel boven staat. Dit is iets om vooraf over na te denken.

Resultaten van de Chocomel WhatsApp challenge

Het resultaat van de Chocomel WhatsApp challenge is dat 41% van de doelgroep (18 t/m 39 jaar) is bereikt. Dit is met name via Facebook gelukt doordat daar een groter bereik gerealiseerd kon worden. De content die Chocomel heeft gemaakt via WhatsApp sloeg erg aan op Facebook. Hierdoor heeft Chocomel de Engagement rate met 37% kunnen verhogen.

Bekijk hier de slides: http://www.slideshare.net/Frankwatching/case-chocomel-hoe-whatsapp-kan-bijdragen-aan-je-merkactivatie-frankwatching-events

[/av_textblock]

[/av_one_full][av_textblock size=” font_color=” color=”]

[/av_textblock]

[av_hr class=’invisible’ height=’20’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_comments_list]

[av_postslider link=’category,85,80,81,108,97,42′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’excerpt_read_more’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’yes’ interval=’5′]