De Chocomel WhatsApp challenge

In de Chocomel WhatsApp challenge streden 50 groepen van acht mensen tegen elkaar om de zelf bedachte ultieme festival ervaring daadwerkelijk mee te maken. Via WhatsApp brainstormden de groepen hoe zij het festival zelf zouden aankleden. In deze afvalrace konden filmpjes gestuurd worden waaruit vervolgens een winnaar werd gekozen. Uiteindelijk vond deze bedachte ervaring plaats op de Zwarte Cross.

Frankwatching event WhatsApp voor bedrijven

Op 10 maart 2016 heeft Chocomel op het Frankwatching event in de Jaarbeurs Utrecht een presentatie gehouden over het inzetten van WhatsApp als campagne middel. Als organisatie is het belangrijk om te weten hoe je hier vervolgens mee omgaat en hoe een campagne via WhatsApp succesvol kan zijn. Volgens Chocomel is het het eerste A-merk dat koos voor merkactivatie via WhatsApp. Wendy van Sante, de brandmanager van Chocomel, vertelde onder andere hoe WhatsApp aan die merkactivatie heeft bijdragen. Daarnaast deelde Annemieke Mol, degene die in de zomer van 2015 een week lang met de deelnemers aan de Chocomel WhatsApp challenge zat te appen, haar ervaringen.

Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel haar targetgroup binden aan het merk

De reden om WhatsApp juist in de zomer in te zetten als communicatiemiddel is omdat de verkoop van Chocomel terugloopt in vergelijking met de winter. In de winter is het namelijk gebruikelijk om achter de haard een kopje warme Chocomel te drinken. Deze terugloop is vooral te zien bij jongvolwassenen tussen de 18 en de 39 jaar. Via de Chocomel WhatsApp Challenge wilde Chocomel deze targetgroup te binden aan het merk. In deze campagne konden jongvolwassenen sparen voor festival tickets met de Chocomel verpakking. WhatsApp wordt veel gebruikt naar aanloop van een festival. Vriendengroepen bespreken onderling alles over het aankomende event. Wie neemt de tenten mee, wie rijdt er, wie neemt de kaartjes mee? Mede hierdoor wilde Chocomel zich mengen in deze WhatsApp groepen. Deelnemers van de Chocomel WhatsApp challenge werd gevraagd hun ultieme festival beleving te omschrijven. Hiermee maakte ze kans die ervaring te winnen op de Zwarte Cross. De mensen konden het zo gek maken als zij maar wilden.

Combinatie Facebook en WhatsApp

De consumentenactivatie is op een gesloten platform moeilijk om op schaal aan te geven. Daarom heeft Chocomel gekozen voor de combinatie van Facebook en WhatsApp, zodat meerdere mensen bereikt konden worden. Wel is de schaal aan te geven in de hoeveelheid berichten en zit er waarde in het met elkaar in gesprek gaan. De tip die Wendy van Sante meegeeft is het juridisch dichttimmeren van de WhatsApp campagne: “Zorg dat je actie voorwaarden hebt en dat deze bekend zijn bij de doelgroep.” Het is bijvoorbeeld mogelijk dat er merk reputatieschade ontstaat door een screen shot van de WhatsApp groep waar de naam Chocomel boven staat. Dit is iets om vooraf over na te denken.

Resultaten van de Chocomel WhatsApp challenge

Het resultaat van de Chocomel WhatsApp challenge is dat 41% van de doelgroep (18 t/m 39 jaar) is bereikt. Dit is met name via Facebook gelukt doordat daar een groter bereik gerealiseerd kon worden. De content die Chocomel heeft gemaakt via WhatsApp sloeg erg aan op Facebook. Hierdoor heeft Chocomel de Engagement rate met 37% kunnen verhogen.

Bekijk hier de slides: http://www.slideshare.net/Frankwatching/case-chocomel-hoe-whatsapp-kan-bijdragen-aan-je-merkactivatie-frankwatching-events

Abonneer je op mijn Podcast via:

itunes-icon

iTunes

Volg Frankwatching op TuneIn

TuneIn

Stitcher

Stitcher

Soundcloud

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

JELLE DRIJVER EN BAS URLINGS THUMB

Bas Urlings

Meer On-Demand video gekeken dan lineair

/
Jeroen Koopman richt zich met zijn bedrijf NewBe op On Demand Video Platformen. Daarbij moet je denken aan Netflix, Videoland, Amazon e.d. Dit jaar blijkt dat er meer on demand tv wordt gekeken dan lineair. Oftewel: mensen kijken minder op de momenten waarop een tv zender bedenkt iets uit te zenden en meer wanneer het hen uitkomt.
Levenslessen van een internetondernemer Tonny Loorbach en Jelle Drijver

Levenslessen van internetondernemer Tonny Loorbach

Tonny Loorbach deelt in deze aflevering van de Jelly Driver podcast zijn levenslessen als Internet Ondernemer. Lees of luister het gesprek.
Rodecaster pro bovenaanzicht

Rodecaster Pro review door een podcaster

/
De Rodecaster Pro is speciaal ontwikkeld voor podcasters. Het is een soort podcast mengpaneel waarop je tot 4 microfoons kan aansluiten en een telefoon.
Chelsea Bosters te gast in de Op De Pot Cast

Chelsea Bosters te gast in de Op de Pot Cast

/
Chelsea Bosters is nu 7 jaar ondernemer. Met zijn bedrijf Online Bazen helpt hij bedrijven bepalen wat ze nodig hebben tav online marketing om vervolgens ook de realisatie van die plannen uit handen te nemen.
COEN BROUWER Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met: Coen Brouwer (8 min)

/
Coen Brouwer ken ik al jaren. Wat begon als "de vriend van Nikki" is inmiddels een bevriende ondernemer waarmee ik heerlijk kan sparren over het ondernemerschap, management boeken en mooie inspirerende quotes. Met zijn bedrijf CoenLaude helpt hij mensen meer plezier te hebben in hun werk en dus organisaties te verbeteren. 
Martijn Arets Op de Pot Cast

Op de Pot Cast met ondernemer Martijn Arets [8 minuten]

/
Van toevallige gesprekspartner bij Seats 2 Meet is Martijn veranderd naar tot een van mijn betere vrienden en sparringpartners.
Welke apparatuur ik gebruik om goede podcasts te maken

Podcast apparatuur die ik gebruik om goede podcasts te maken

/
In deze post leg ik je uit welke podcast apparatuur ik wanneer gebruik (en aanbeveel) om gesprekken op te nemen die ik later wil publiceren als podcast.
Sven van Bockel te gast in de OP de POT CAST

Op de Pot Cast met ondernemer Sven van Bockel [2 minuten]

/
Sven van Bockel is recruiter specifiek voor ingenieurs. Deze week is hij te gast in de Op de Pot Cast. Podcast Lengte: 2 minuten.