Selecteer een pagina

[av_one_full first min_height=” vertical_alignment=” space=” custom_margin=” margin=’0px’ padding=’0px’ border=” border_color=” radius=’0px’ background_color=” src=” background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Snapchat Marketing volgens Liam Tjoa (19)

Op een gegeven moment kreeg ik de tip; “Als je meer wilt weten over snapchat marketing zijn moet je bij Liam Tjoa zijn.” Dus ik heb Liam uitgenodigd om met mij in gesprek te gaan. Onderstaande blogpost is geschreven aan de hand van dit interview. Liever luisteren dan kijken? Houd dan mijn podcast in de gaten op iTunes, Stitcher Radio, TuneIn of Soundcloud of bekijk het hele gesprek terug dat is uitgezonden op mijn Facebook pagina via Facebook Live.

Liam, legt uit wat je met Snapchat kunt en waarom het interessant is om naar te kijken.
[/av_textblock]

[av_codeblock wrapper_element=” wrapper_element_attributes=”]


[/av_codeblock]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]

Wie is Liam Tjoa?

Liam Tjoa is oprichter van GoSpooky. Wat ze eigenlijk produceren is verticale content gericht op mobiel en de core focus daarbij is op dit moment Snapchat.

Al op zijn 13e is Liam Tjoa begonnen met online geld verdienen, toen nog via affiliates. Daarna is hij zijn eerste bedrijfje begonnen toen hij 15 was: CentreStat. Toen bouwde hij websites en gaf hij advies aan bedrijven. Ook schreef hij veel teksten. Door zijn tweetalige opleiding en het feit dat hij met andere mensen in de klas zat die heel goed Engels spraken, kon hij heel snel en heel goed teksten vertalen. Later is hij weer verder gegaan met affiliate marketing.

Hij kon op zijn 15e een bedrijf starten en inschrijven bij de Kamer van Koophandel omdat zijn ouders ook tekenden. Maar alles stond verder wel op zijn naam.

Jelle: “Oke, dus als jij failliet ging waren zij wel hun huis kwijt, maar verder….”

Liam: “Ja wij namen niet zo hele grote risico’s.”

In de zomer van 2015, na zijn eindexamens, Kwam hij terecht bij de NOS. Daar heeft hij bedacht hoe zij Snapchat konden inzetten. Om dat vervolgens op te zetten. En dat doen ze nu nog steeds elke dag. Elke werkdag zijn er de Snaplines en daar worden in drie a vier korte snapchats de headlines / het nieuws verteld op een manier die jongeren ook prettig vinden.

Jelle: “Een Snap duurt 10 seconden. Spreid je dan nieuws over meerdere Snaps uit of dwingen ze de reporters bij NOS om dat ook echt in 10 seconden te doen?”

Liam: “Ja dat hangt natuurlijk af van het nieuws. De inauguratie van Trump, die kan je niet in één Snap uitleggen maar bij de meeste nieuwsfeiten wordt wel geprobeerd zoveel mogelijk in een Snap uit te leggen.”

Jelle: Een beetje zoals NOS in het kort op Instagram? Headlines in een minuut?

Liam: Ja je kan het ook zien als een radiobulletin dat 1 minuut duurt. Nieuws in een radiobulletin is ook niet altijd 10 seconden per item, soms moet je ook gewoon 20 seconden aan een item besteden.

In die tijd bij de NOS kwam Liam zijn huidige compagnon Tim tegen. Tim werkte destijds voor Spinning Records en had daar eigenlijk hetzelfde gedaan als wat Liam voor de NOS deed: Snapchat opstarten. Toen zagen ze in dat heel veel bedrijven eigenlijk niks begrepen van Snapchat. Zo is GoSpooky geboren.

Wat doet GoSpooky?

Wat ze eigenlijk doen is het lanceren van campagnes voor bedrijven. Ze hebben een stuk software ontwikkeld waardoor het voor bedrijven veel makkelijker is om een Snapchat account te onderhouden. Zonder die software is het heel erg arbeidsintensief. Je moet alles live schieten, dan moet je het direct online plaatsen en daardoor mis je een stukje redactionele controle. Zeker voor de grote bedrijven, waar GoSpooky voor werkt is dat onpraktisch.

Zo kan je bijvoorbeeld post-productie doen via een programma als Final Cut of Adobe Premiere om je content beter maken. Wat GoSpooky dan doet is bijvoorbeeld wat animaties en filters over Snaps plaatsen waardoor de content iets meer gaat leven. Zo kan je ook iets meer toelichting geven.

Dit laatste is een van de redenen waarom ik Snapchat zakelijk nog niet zoveel inzet omdat alles echt on the spot moet gebeuren.

Jelle: “Nu is het zo dat ik ergens een Snap inspreek, ik er alleen voor kan kiezen om hem of wel of niet te publiceren. En indien ik hem niet publicatiewaardig vind kan ik het nog een keer opnieuw doen maar dat is het. Het lijkt mij te gek om bijvoorbeeld uit ons interview een aantal qoutes te halen en die dan als Snaps te delen. Dat kan nu niet als normale Snapchat gebruiker, maar met de software van GoSpooky kan dat wel?”

Liam: Ja klopt precies.

Wat ook met de software kan is bijvoorbeeld Snaps van gebruikers gebruiken. Bij Lowlands hadden ze bijvoorbeeld een hele user generated content story. Ze riepen mensen op het festivalterrein op om Snaps op het festival in te sturen. Zij filterden daar de beste snaps uit, plakten er een filtertje overheen (van bijvoorbeeld een artiest) en dat publiceerden we dan via snapchat. Eigenlijk een veel logischere manier om Snapchat te gebruiken.

Wat Snapchat wel een tijdje terug heeft gelanceerd is “memories”. Daarbij kan je wel eerder gemaakte Snaps publiceren. In dat geval krijg je een witte lijn om je content heen. Daardoor verlies je juist weer beetje de authenticiteit van Snapchat waardoor het voor bedrijven minder interessant is. Want zegt Liam: “niemand heeft zo’n witte lijn en als bedrijf zijnde wil je toch hetzelfde zijn als de vrienden van iemand op Snapchat. Je wilt dat het gewoon echt is (of lijkt), zoals Snapchat bedoeld is.

Jullie produceren verticale content… ik dacht dat iedereen juist een schijthekel heeft aan vvs?

Liam: “Ja maar het is de logische manier waarop content gemaakt wordt door jongeren en waarop content geconsumeerd wordt. Ik bedoel als ik een telefoon heb dan heb ik die 90% van de tijd staand, en niet horizontaal. Dus waarom zou je dan als je content consumeert je scherm voor willen draaien? Ik heb het nu niet over Netflix, maar gewoon korte snackable content, 10 seconden tot 1 a 2 minuutjes.

Wat voor bedrijven huren Liam / GoSpooky in en wat doe je dan voor ze?

De heren werken voor een heel breed scala aan bedrijven zoals een televisieproducent als MTV of Endemol, maar ook retailers zoals HEMA of supermarkten zoals Albert Heijn. Daar bedenken ze een Snapchat strategie voor en die voeren ze uit. Ze pakken de communicatie via het Snapchat kanaal van A tot Z op.

Jelle: “Jullie nemen hun Snapchat kanaal over en gaan content produceren en zorgen dat zij jullie software afnemen.”

Liam: “Klopt, wij ontzorgen een bedrijf. Wat je nu ziet is dat de doelgroep op Snapchat steeds ouder wordt. Ik bedoel, de grootste groei op dit moment ligt tussen de 20 tot 40 jaar ongeveer.”

Jelle: “Wellicht de grootste groei, maar de grootste gebruikersgroep zit daaronder.”

Liam: “Ja dat is waar en die snappen Snapchat ook veel beter en daarom huren mensen ons in, want wij staan midden in die doelgroep, maar je ziet wel dat het steeds ouder begint te worden. Dus bedrijven denken toch; O Shit we moeten er iets mee doen, maar we hebben niemand die iets van Snapchat begrijpt. Dus stel je komt van je opleiding af, dan ben je rond de 25 jaar, dan heb je misschien net de Snapchat boot gemist. Daar zit echt maar een paar jaar tussen. Dat is waarom bedrijven ons inhuren en waarom wij bedrijven ontzorgen.”

Waarom en wanneer moeten bedrijven Snapchat überhaupt serieus nemen als kanaal?

Op de lange termijn moet je Snapchat sowieso serieus gaan nemen als kanaal, net als dat je facebook serieus moet nemen als kanaal. Als je op jongeren focust dan is Snapchat sowieso de place to be. Als bedrijf moet je zijn waar je doelgroep ook is en op dit moment zitten héél veel jongeren op Snapchat. Dus als je als bedrijf op jongeren wilt focussen dan moet je actief zijn op Snapchat (en ook op Instagram trouwens).

Is Snapchat een Hype?

Volgens Liam niet. Hij zegt: “Snapchat is al 5 jaar enorm aan het groeien. Zo’n 2,5 miljoen Nederlanders gebruiken op dit moment Snapchat. Kan je dan nog spreken van een hype?”

Blijft Liam Tjoa studeren nu zijn bedrijf zo goed gaat?

“Ja en nee, ik wil heel graag mijn studie afmaken maar heb het nu op een iets lager pitje staan, heb het nu te druk met werk. De kansen die ik krijg om voor zulke bedrijven te werken wil ik eigenlijk niet laten liggen. Ik vind wel dat je zulke kansen gewoon moet grijpen.”

Wat kan je met de Spectacles bril van Snapchat?

https://youtu.be/XqkOFLBSJR8

Waar de Google Glass 1000e functies had en er niet uitzag heeft dit ding één functie en het ziet er nog ook nog wel acceptabel uit vindt Liam. (Ik vind het maar een raar ding om te zien. De toepassing is echter wel weer heel leuk) Het enige wat je ermee kan is filmen. Aan de voorkant zitten twee camera’s.

Aan de binnenkant zie je als drager een lampje dat knippert als hij filmt. Het toffe aan het filmmateriaal dat je er mee maakt is iets dat “circular video” heet. Dit houdt in dat je je telefoon kan draaien maar dat de video gewoon als een kompas altijd recht blijft… Het maak dus niet uit hoe je je telefoon vasthoudt.

In de Facebook Live video op http://facebook.com/drijverjelle laat Liam zien hoe het werkt en kan je zien wet er bedoeld wordt met circular video.?

GoSpooky heeft bijvoorbeeld voor Albert Heijn een commercial geschoten samen met Sinterklaas. Sinterklaas was daarin de eerste Spectacles gebruiker in Nederland. “Dat vonden we wel leuk omdat Sinterklaas natuurlijk een oude man is maar toch nog bezig is met de nieuwste technologische innovatie.”

Praktijkvoorbeeld: Snapchat inzet door reisorganisatie “Surprise me”:

“Wat zij graag wilde is de dingen die reizigers meemaakte uitbrengen op hun Snapchat account. Dus wij lieten gebruikers/deelnemers aan de reizen content insturen waarna wij dan de beste beelden er uit filterden om daar compilaties van te maken. Zo zou je als reisorganisaties Snapchat kunnen gebruiken maar bijvoorbeeld ook om toffe acties te promoten. De beelden in je Snapchat story blijven max 24 uur staan. Daar kan je bijvoorbeeld een kortingsactie aan koppelen die ook max 24 uur geldig is. Hierbij maak je gebruik van de tijdsdruk. Nu beslissen! Ga je die reis boeken of niet? Zo kan je bijvoorbeeld elke maandag zo’n Snap deal kunnen aanbieden.

Wat is de toekomst van Marketing volgens Liam Tjoa?

Liam: “De toekomst van marketing zit in twee dingen. Het eerste is data. Data wordt steeds belangrijker. Als bedrijf kan ik wel 100.000 likes inkopen, maar ik wil geen 100.000 likes inkopen. Ik wil 100 reizen verkopen. Als de data provider tegen ons zegt, koop het bij ons in en dan verkoop je die 100 reizen. Dat is hoe je marketing moet doen. Wie past in welke groep, daar zijn al zoveel bedrijven mee bezig, Google is er erg goed in. Daarnaast wordt video steeds belangrijker.

“Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar een video zegt meer dan 1000 foto’s”

Jelle: “Voor mijn gevoel hoor ik al twee jaar dat video in de marketing steeds belangrijker wordt. Maar in welk opzicht dan?”

Liam: “Nou vooral de user generated content. Ik heb het idee dat mensen vooral vette beelden willen zien, maar ook beelden die echt zijn. Juist die authenticiteit die een Snapchat, facebook en Instagram heeft. Je wilt weten hoe mensen het echt beleven. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar een video zegt meer dan 1000 foto’s. Op die manier denk ik dat video waardevoller is dan foto’s en woorden.

Wat is (marketingwise) de potentie is van Vloggers?

Volgens Liam is die potentie enorm. Als je als merk relevant kan zijn voor je eigen doelgroep en die doelgroep is dezelfde als van een Vlogger, en je kan een goede samenwerking aangaan samen, dan is dat super relevant natuurlijk.

Waar je als merk wel mee op moet passen: Je hebt bijvoorbeeld hele grote YouTube kanalen zoals Stuk TV en Enzoknol en die hebben een hele brede doelgroep. Die doelgroep is vooral loyaal aan dát kanaal en niet direct aan het merk dat zij promoten. Je moet als merk dus wel opletten dat je probeert een stukje van die loyaliteit van de volgers probeert mee te krijgen. Zorg dat je niet irritant wordt. Je hebt er niets aan als Enzoknol jouw merk aan het aanprijzen is terwijl ik daar als zijn volger helemaal niet op zit te wachten.

E-mailmarketing, dood of springlevend?

Liam: “Dood. Ik bedoel als je aan jongeren op straat vraagt waar gebruik jij je e-mail voor? Dan is het antwoord: voor als ik mijn facebook wachtwoord ben vergeten. That’s it. Verder logt iedereen overal in met facebook. Dus je e-mail heb je eigenlijk nergens meer voor nodig. En ja als je een vakantie boekt dat je vliegtickets gemaild worden, maar verder gebruiken mensen e-mail puur en alleen voor dat soort kleine dingetjes. Mensen die veel bezig zijn met e-mail marketing vragen vaak: wanneer heb je voor het laatst een brief gestuurd die privé was. Dan vraag ik je wanneer je voor het laatst echt een prive mail hebt gestuurd? Een die echt lang was om iemand te informeren waar je mee bezig bent? Of gebruik je daar ook eigenlijk WhatsApp voor?

Als marketeer wordt het dus de kunst om in die intieme omgevingen actief te worden en je daar te gaan mengen in de gesprekken. Denk aan de facebook messenger, WhatsApp en dus Snapchat.

3 Snapchat tips van Liam Tjoa voor marketeers en ondernemers:

Liam: “De belangrijkste tip is denk ik dat je verticale content moet maken. Als je horizontale content gaat maken val je eigenlijk uit de toon met hoe consumenten (lees: je doelgroep) het gebruiken. Dat is denk ik mijn allerbelangrijkste tip. En daarnaast moet je denk ik, als je geen gebruik maakt van software, alles storyboarden. Je moet van te voren bepalen wat je wil opnemen. Dat soort zaken moet je niet aan het toeval overlaten.

Met Lowlands hadden wij van te voren al duidelijk welke artiesten we wilde hebben en we hadden ook een team van reporters lopen die wisten wie op welke plaats moest zijn. Dus tip 2 is zorg dat je een storyboard hebt.

Mijn 3e tip is dat als je besluit Snapchat te gebruiken, je het zo moet gebruik zoals jongeren Snapchat ook gebruiken. Gebruik dus geen memories en gebruik ook niet overdreven veel Emoji’s. Ik weet niet wie bedacht heeft dat jongeren dat leuk vinden maar dat schiet ook niet echt op. Daar word ik niet echt vrolijk van.

Dus:

  1. Film verticaal,
  2. Gebruik een Storyboard
  3. Ga niet met memories klooien.

[/av_textblock]

[/av_one_full][av_social_share title=’Deel dit stuk’ style=” buttons=” share_facebook=” share_twitter=” share_pinterest=” share_gplus=” share_reddit=” share_linkedin=” share_tumblr=” share_vk=” share_mail=”][/av_social_share]

[av_hr class=’short’ height=’50’ shadow=’no-shadow’ position=’center’ custom_border=’av-border-thin’ custom_width=’50px’ custom_border_color=” custom_margin_top=’30px’ custom_margin_bottom=’30px’ icon_select=’yes’ custom_icon_color=” icon=’ue808′ font=’entypo-fontello’]

[av_comments_list]

[av_postslider link=’category,85,80,81,108,97,42′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’excerpt_read_more’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’yes’ interval=’5′]